|
|
|
|---|---|
|
Har i dagarna bytt till en 530D E61- 05 Har efter flertalet provkörningar inte fått upp värmen ordentligt i kupen, värme kommer men inte alls så mycket som det borde. Har försökt att både köra automat och manuellt samt med olika temperaturinställningar, men ngn. värme verkar inte vilja infinna sig. Kan det vara el-tillsatsvärmen som är sönder? kan tilläggas att temperatur varit ner mot -20 vid körningarna, men tycker det borde komma värme iallafall... | |
|
Jag upplever liknande problem med en likadan bil 530D e61 -05, Jag har dieselvärmare och den vill inte starta och jag antar att det är det som gör att jag inte får någon värme första 15 minuterna i kupen. Vore intressant att höra om det finns något vi kan prova... En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
kan änny tillägga att min bil är tyskimport. Den har ej dieselvärmare med borde väl ha El-tillsats? |
|
| Det går inte att komma upp i drifttemp med en modern diesel utan tillsatsvärmare i den kyla vi haft nu och det gäller inte bara BMW dieslar jag märker det ofta på min 535d om jag ska använda restvärme så går den ibland inte igång trots en längre körsträcka, och Webaston på min den går igång ofta för att hålla motor i drifttemp.. | |
|
var på ny provtur igår, men fick inte rest värmen att slå på, alltså knappen som är på passagerarsidans värmeregleringsratt. Läste på tyska i instruktionsboken men fick inter iktigt till det!?? Kan någon vänlig en förklara hur deras ( rest ) värme fungerar? Är fundersam om jag har något som inte fungerar?? |
|
|
Prova med att göra som man gjorde i gamla tider med en skiva för kylaren men var observant på tempen . borde funka Ha deT |
|
| Pett55. Du får inte igång restvärmen av den anledning att den är tempstyrd så när du inte får upp tillräcklig motortemp så går inte restvärmen igång när du stänger av motorn... | |
|
Är bilen utrustad med "kallt land" paket ? Då har du förstärkt batteri och annan värmepaket. Efterrsom den är import så är det inte alla som har det , då får du leva med en kall bil. |
|
| Du får antagligen eftermontera en tillsatsvärmare då din importerade bil då det verkar som att den inte har någon sådan. | |
|
är ej säker på om den har "kallt land paket", men den har sitsvärme så det indikerasr på att den kanske varit på lite kallare breddgrader. Var kollar man enklast om man har "kallt land paket"? Skall prova med papp skivan för kylaren, så får jag se om det hjälper. Har sökt, men ej funnit var man kollar enklast motortempen? |
|
| Du har tempmätare i varvräknaren..kolla strecken innan det blir helrött..sen går det att gå in i meny och få fram motortemp också..Har du kollat om det finns någon Webastoskylt i motorrum om du har värmare så sitter den bakom vänster framhjul innanför hjulhuset..den finns i två utföranden,dels enbart som hjälpvärmare då startar den då motortempen säger det behövs..så finns den som fjärrstart också så du kan få varm bil innan du ska åka men den har även då hjälpfunktion då du kör.. | |
|
det har funnits lite problem med värme i E60/61. alternativ ett är kylare defekt. andra är fel i värmepaketet, och det vill du INTE ha, för det blir dyrt. har du ingen värme alls, lämna in bilen, låt dem läsa av temp. värden och ställa en diagnos efter det. |
|
|
Pett55, be din närmaste ÅF skriva ut en lista åt dig vad som är installerat ---- BMW CS #6212 |
|
|
gto80: Fel ! Webaston i BMW E90/61/90/91 används inte som tillsatsvärme utan endast som "parkeringsvärmare". Dessa bilar har ett elektrisk element som hjälper att få upp tempen i kupén snabbt. Kolla så det inte har gått en säkring till detta element, kommer inte ihåg vilket nummer, men det är en ganska kraftig säkring till denna värmare. |
|
|
Sim: Webaston i min E61 fungerar som "parkeringsvärmare" och tillsatsvärmare dvs. startar själv för att snabbare få upp arbetstemp. |
|
| Nej du Sim där är du inte påläst..min går som både hjälp och parkvärmare har inget elektriskt element alls | |
|
Prövade att täcka kylaren igår, var ut å körde ca 4 mil, kom lite bättre med värme. Men det verkar ändå som om den inte skulle kunna bli riktigt varm, ska kolla om det skulle ha gått en säkring till el-värmaren! Tackar så mycket för all hjälpsamma svar! |
|
| Har oxå en importerad 530d -06 men har inga värmeproblem,så detta ska du inte behöva leva med. Har kollat min utrustninglista och det står ingen notering om "kallt land". Var i Vemdalen V1 (vilken tajming) = -35'C, men varmt å gott var det i bilen. Har haft lite E60 modeller tidigare (bensinare) och visst är oljebrännaren lite segare upp i temp (men vi snackar typ bara några minuter) men väl uppe i temp är det defenitivt ingen skillnad. Såååå något suspekt låter det som det är....... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.