AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.748

Är Audis v10 5,2 l en bra motor?

Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Hej,
Har lite undringar över Audis v10 5,2liters motor.
Finns det generalfel på denna motortyp?
Varför skiljer det 15hk mellan S6 och S8, är det grenrörsskillnad eller plockar man ut mer ur S8 för att "visa muskler" vid större modell?

Något annat man bör veta om S6 och S8 (modellår 2007 och framåt)?
/Martin
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej.

Jag hade en S6a 2007 tidigare - och jag skulle faktiskt rekommendera dig att titta på andra alternativ.
Det är visserligen en bra bil, med bra kvalitétskänsla och allt annat som A6an lovordats för osv - men just S6 motorn skulle jag i det närmaste kalla överskattad. Den levererar inte alls den aha känslan jag trodde att den skulle göra - och dessutom så drar den kopiöst med bensin (hade ej varit ett problem om motorn levererat som den skulle)

Jag upplever min nuvarande bil som mycket snabbare - den har dock inte de stora utrymmena som S6an ger.

Skillnaden på S8 och S6 skall enligt min dåvarande Audi säljare enbart vara programvara - men Audi vägrade att försöka uppgradera min motor.
S8an i övrigt kan jag inte uttala mig om, men det är garanterat en bra bil.

Andra alternativ: M5 Touring (ligger ett par ute till bra priser), E63 AMG(lite dyrare), 550 Touring

/Andreas.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Intressant det MFritz skriver, jag tvivlar inte på att det stämmer, men det är ändock förvånande att 435hk/540nm kan kännas otillräckligt.

Ok, jämfört med E91an har du iofs 180kg högre tjänstevikt + automat på S6an, men ändå.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Tack för infon.......
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.