|
|
|
|---|---|
|
Till er som har 3 serie diesel x-Drive. Har ni manuell eller automatlåda? Hur resonerar ni? Jag tycker 20000,- är väldigt mycket pengar, och har svårt att motivera detta. Hur funkar det för er? Pratade med en som har Land Rover med automat och han tycker han får mycket mer ut av motorn med denna låda, medans en bekant alldrig vill ha automat då man inte kan "leka" och att den skall vara dyrare i underhåll och bränsleförbrukning. Skall ta ut offerten om några dagar, så jag vore jättetacksam för era inputs. Tack vare forumet är min spes nästan klar och detta är väl en av dom sista sakerna. | |
|
Bra att du försöker få lite input från forumet, men du måste ut o testa vad som passar dig bäst. Lycka till. (tror faktiskt att jag sitter i samma sits som dig inför nästa bilbyte) |
|
Verdi |
Det mesta av de pengarna får du ju tillbaka när du säljer den så det kostar inte 20 tusen i praktiken. Inte är det mycket pengar i sammanhanget heller. Jag tycker du ska välja den låda du VILL ha. |
|
Räkna med att det kostar dig ungefär 50% av tillägget plus 1-1,5dl mer per mil att ha automat. Kör du väldigt mycket landsväg så blir förbrukningsskillnaden mindre. Det är i stadstrafik det drar iväg med automat (men också där det är som skönast). En stor fördel med automat är att man slipper växla så mycket (duh!) men skillnaden är ganska betydande på en hårt trimmad 2 liters diesel med smalt vridmomentsområde. Sådana kan bli rätt jobbiga att köra med manuell. ------- //Lövet |
|
|
Som sagt, ut och provkör själv och bilda dig en egen uppfattning är mitt råd. När jag började leta 320dT för ett år sedan hade jag först automat som krav men efter att ha provkört ett dussin olika 320d (163hk och 177hk) kändes automaten ganska överflödig, dessutom kändes den manuella betydligt piggare. Jag upplever absolut inte att BMWs 2-liters diesel har ett smalt vridmoment som tex VAGs tidigare dieslar har. har haft flera Passater 2.0TDI 140hk som hyrbil och BMWs 2.0 diesel lirar i en helt annan division om man säger så... Men som Clint Eastwood sa i någon film "...opinions are like assholes, everybody's got one" finns det andra som resonerar precis tvärtemot :-) |
|
|
Jag resonerar som så att jag tycker att det är roligare att köra manuellt =) 330 har så brett register att det inte blir speciellt mycket växelväljande ändå tycker jag. |
|
|
Tackar för alla svar så här långt. Jag har provat båda lådorna, men inte i x-Drive bilar. Får man mer ut av vridet om man väljer automat, eller hur funkar det. Ni säger att automat är bra i staden, men i USA hörde jag argumentet att det behövs när man åker långt. Har aldrig ägt an automat förut, eller x-Drive. Kört A4,quattro m/manuell som en kollega har och det var skoj, men ibland känner man att det vore skönt att slippa växla. Någon med x-Drive som kan berätta hur era bila uppfär sig? |
|
|
X-Drive påverkar vare sig växellådan eller vridmomentet så beteendet är samma om du provkör endast bakhjulsdrivna bilar. Du får inte ut mer vridmoment i en automat men bilen klarar av att ligga i rätt varvtalsområdet större del av tiden och därför pratar man ibland om att man "utnyttjar" vridet bättre i en bil med automat. Det finns absolut inga tekniska hinder för att ligga i rätt vridmomentsområde med en manuell bil men då får du helt enkelt växla väldigt ofta. Att automat skulle behövas på långkörning låter extremt konstigt. Då ligger man ju på samma växel hela tiden så vad är poängen? ------- //Lövet |
|
Verdi |
I en diesel finns mycket av vridet vid låga varv. Det betyder även stark motorbroms vilket kan innebära lite ryckiga växlingar innan man har vant sig. Automaten sköter allt detta åt dig. Det är även relativt lätt att få motorstopp vid krypkörning på typ 2:an i stadstrafik eftersom motorn är "död" under 1500 varv i princip. Med automat behöver du aldrig bekymra dig om stopp... Jag var ute efter en automat från början egentligen men nu när jag kört 3000 mil med den manuella så kan jag inte påstå att jag saknar automat. |
|
Jag hade valt manuell då skatten blir lägre och inköpspriset likaså. Dessutom så är det nog lättare att sälja då t.ex. norrlänningarna vill ha 4wd i komb. med manuell. M V H Stephan |
|
|
Jag har kört både manuell och automat på både BMW och VAG diesel och kan lugnt säga att min nuvarande kombination är klart bäst. BMW´n dieseln är, som sagts, otroligt bred i registret i förhållande till VAG´s tidigare pumpdüse dieslar. Piggare och roligare på alla sätt. Kopplat med en automat så får man genom momentomvandlaren alltid tillgång till kraften. Att man inte kan leka med en automat är skitsnack enligt min mening. Det går alldeles utmärkt att stoppa lådan i manuell läge och köra precis som en manuell bil. På vintern är erbjuder dessutom hela kombinationen en väldigt doserbar effekt och man behöver inte själv sitta och balansera koppling/gas vid kryp eller långsam körning. I stadstrafik är automat absolut toppklass, men även på landsväg är det skönt. Jag kör rätt mycket släp och även där är kombon mycket bra! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.