|
|
|
|---|---|
|
Hej! Cabben's (325-94) temperaturmätare vägrar lyfta sig över första 1/3delsstrecket ("klockan halv 11") på mätaren. Tidigare var normal driftsemp mätaren rakt upp ("klockan 12). Det seplar ingen roll om jag köra flera mil (utetemp kring nollan) så stannar tempen på 1/3. Efter att ha sökt här och last i Bentleys mekbok så tyder det på att termostaten hängt sig i öppet läge - dvs allt kylvatten går till kylaren hela tiden - "termostaten stänger inte in kylvattnet tillräckligt i motorn". Är detta en korrekt slutsats eller kan det vara något annat? En enda gång var mätaren uppe på klockan 12 och det var på besiktningen där de fick kolla avgasvärdena som sista sak då motorn gått en stund stillastående inne i besiktningslokalen? Då kom värdena ner till godkänd nivå. Om jag har rätt i att det är termostaten, finns det något sätt att kolla att det verkligen är det som är felet? Har funderat på att om mna kör en ort sträcka och känner på kylaren så borde den ju vara kall om termostaten funkar (altl kylvatten i motorn och inget varmt i kylaren) men varm om den hängt sig öppen men hur lång är i så fall denna korta sträcka? Och om det är felet - kan man laga en trasig termostat eller man byter? Har sett antydningar i andra trådar att de kostar kring 500 kr mtrl och det är ju inte så mycket men tillkommer ny kylvätska och dessutom arbetet om jag inte känner mig säker på att göra det själv så springer det ju snabbt iväg till tusenlappar. Är det skadligt för motorn att köra den "för kall" som jag gör nu? Avgasvärdena verkar ju inte bli perfekta så synd för miljön. Drar bilen lite mer soppa med lite för kall motor , det kan jag leva med det men är det något som kan haverera eller slits väldigt forcerat med min svalare motor? Dvs Hur bråttom är det att åtgärda? Tacksam för tips och råd! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Hej, Din termostat är med all sannolikhet trasig! Vad effekterna blir är oftast högre oljeförbrukning och bensinförbrukning. Ifall din kylarvätska inte är bytt på länge så kan det ju vara en god idé att tömma systemet och hälla i nytt. Glykol och vatten bara, inte så dyrt. Termostaten är inte direkt jätteknepig att byta. Men är man ovan kan det ta lite tid. Jag hade aldrig bytt tidigare på min 316Ti, annars motor jämfört med dig. Men allt som allt tog det väl 1 timme max. Du börjar med att tömma systemet, finns en skruv som du lossar på lite, inte fullt. På min var den blå, satt vid kylaren och expansionskärlet. Töm på allt vatten, lossa den trasiga termostaten, sätt dit en ny termostat med ny packning, skruva tillbaka allt - KLAR. Förhoppningsvis så slipper du skruva av kylarfläkten, jag lyckades i alla fall slippa det. Men att göra det själv var inte så svårt så man trodde! Lycka till! BMW - När du hatar att köa! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.