|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar lite över bilpriser.se. Jag har nog själv aldrig betalat så mycket för en bil som man brukar få fram när man matar in siffrorna där. Hur nära sanningen är de priser som bilpriser.se redovisar? En sak jag funderar över är hur oberoende siten är. Den driftas ju av KVD som själva säljer bilar med 25% vinstmarginal på årsbasis. Bilarna på KVD går ju dessutom sällan för ens i närheten av vad som framkommer på bilpriser.se | |
|
KVD Bilauktioner och Bilpriser är olika bolag, både operationellt och som lagliga enheter. Men visst baseras många av Bilpriser.se värderingar på KVDs auktioner. Men inte bara. De har värderingsmän som väger in andra faktorer också. Moderbolaget för båda bolagen är dock samma. Precisionen är beroende av hur många försäljningar de gör så vanliga bilar har de betydligt bättre koll på än ovanliga BMW bilar. Har själv köpt båda mina senaste bilar på firma för lägre pengar än vad Bilpriser.se tyckte att jag skulle betala privat. Å andra sidan har jag sålt mina sista två för nästan exakt samma pengar som Bilpriser.se angett som pris vid privataffär. Kanske det antyder att jag är tuff att göra affärer med? ;-) ------- //Lövet |
|
|
Ja, eller så antyder det att du sköter dina bilar väl och att du är noga med att välja objekt med en sådan utrustning så att de behåller sitt värde. PLUS att du är tuff att göra affärer med =) Vad skulle du säga är ovanliga BMW? 320 och 325 är ju garanterat vanliga. Men även 330 måste man väl säga är vanliga? |
|
|
Min upplevelse är precis som Lövet beskriver. Bilpriser är riktigt bra på standardbilar, men klarar inte att värdera extrautrustning på det sätt som en potentiell köpare gör. Ta min bil t ex Sv-såld 325i Touring -06, med cirka 9000 på mätaren. Comfa, Dynamic. Så långt hänger bilpriser med... Men inte om jag vill ha följande värderat som bilen också är utrustad med... - Helskinn Lemon - Hifi Logic7 - Elektrisk infällbar dragkrok - Tonade rutor - 19 tum BMW - M-ratt - M-växelspak Naturligtvis kan inte bilpriser ha funktioner för allt detta, men just mitt objekt blir inte korrekt om man endast går på bilpriser. |
|
|
Okej... Men det här objektet är ju också välutrustat: Länk Och där ligger ju säljaren under bilpriser.com. Och då har inte ens bilen varit ute länge. |
|
|
Jag skulle nog kategorisera 330XD som en modell som inte Bilpriser.se klarar av ordentligt. Är det en Volvo V70 2,4 (140) en 9-5 2,0T BioPower eller Passat 1,8T då blir precisionen betydligt bättre. ------- //Lövet |
|
| Men i det här fallet är ju det verkliga priset lägre än vad bilpriser uppskattar. Fast det kanske kan gå åt båda hållen? | |
|
jag som nyligen köpt och har letat i snart åtta månader, dagligen kollat priser på nätet använt mig av bilpriser.se och fått massvis med tips här om vad priset kan ligga på en 745:a Skulle säga följande Blipriser.se speglar ganska hyfsat vad prisspannet är, i mitt fall +- 22k för den modellen som jag letade efter. Jag försökte undvika att titta mig blind på ett billigt pris och mycket utrustning, såg mera till att få en bil i bra skick och någon som verkligen skött den. Mera utrustning är inte samma sak som dyrare bil i mina ögon. |
|
|
Inot: Håller helt med dig där. Det är lätt att man tittar för mycket på enskilda faktorer som mil, ålder, utrustning och inte minst pris. Helhetsintrycket är väldigt viktigt för mig. Har personen som ägt eller brukat bilen innan verkligen brytt sig om den? Jag tycker ofta att man märker på en bil om den exempelvis har gått som leasing och brukaren aldrig haft något större intresse i att vårda den. Om det märks på utsidan vet man ju inte om samma mentalitet även gällt körstil etc. Typ: "Ojsan, GE Capitals motor har visst inte uppnått arbetstemperatur, men vem bryr sig". Undantag finns SJÄLVKLART. Man kan ju fundera över om en privatperson som själv lagt ut nära en halv mille på en bil inte är mer motiverad att sköta om den? |
|
|
I vissa fall tycker jag att Bilpriser.com träffar riktigt rätt om man jämför med priser hos handlare och privatpersoner. Dock är väl risken rätt stor att de sistnämnda gör en sökning på nämnda site och sätter sitt pris utefter resultatet. Jag tycker dock att det är som ett lotteri vad gäller träffsäkerheten för olika bilmodeller. Det är inte alltid så att dussin-/volymbilar värderas på ett korrekt sätt. Vad Bilpriser.se inte tar med i beräkningen är ju själva skicket. Har man ett exemplariskt skött exemplar är det ju värt mer än rostoffret med samma årtal, mil och utrustning. Man får väl anse att E39:an är en sk volymbil. Framförallt är modellerna med de lite mindre motorerna det. Antingen har priserna gått upp på svensksålda exemplar av detta trotjänare eller också är Bilpriser ute och cyklar. En 523i med M-paket och komfortpaket MJ00 som gått 17-18000 mil skall tydligen ligga mellan 41-48000kr privat och hos handlare skall priset uppenbarligen vara 53700kr. En skillnad +/- några tusen upp till 10000kr kan jag köpa beroende på skick/antal ägare etc. Men kollar man på tex Bytbil.com och Blocket ser man att många bilar faktiskt överskrider Bilprisers värdering med ganska mycket i sammanhanget. Ett exempel hos handlare är denna Imolaröda 523iM som gått 17500 mil och kostar 69000kr: Länk! Ytterligare ett Imolarött exempel hos handlare är denna 523iM som gått hela 24000 mil och kostade 66000kr (såld): Länk! Förvisso verkar båda exemplaren vara mycket välskötta och fina. Men med tanke på miltalet får man ändå anta att det handlar om bruksbilar som gått året runt. Jag vill minnas att priserna låg lägre för 6-12 månader sedan. Har begagnatpriserna på E39 gått upp? Kan det vara så att svensksålda exemplar betingar ett ännu högre pris nu när marknaden fullkomligen svämmat över av importbilar med tvivelaktiga mätarställningar? |
|
| Måste hålla med där. Har sökt efter en E39 525 med M-paket ett bra tag nu. De allra flesta har gått 15000mil+ och ändå begär både handlare och privatpersoner uppåt 100.000kr och i många fall mer. Det diffar ofta uppåt 20.000-25.000kr mer än vad bilpriser.se visar. Personligen skulle jag alldrig ge 90.000-100.000kr för en E39 med 15.000mil+ på mätaren oavsätt vilket skick den är i. | |
|
Nu har ju förvisso den första 523:an i min ovanstående post sänkts från 69kkr till 58kkr sedan igår. Om det förra priset var rimligt i förhållande till skicket och det faktum att bilen har M-pkt från fabrik så måste ju det nya priset anses vara mycket prisvärt. Viktiga saker som påverkar hur man ser på priset är ju sådant som inte alltid framgår av annonserna. Det kan ju vara helt nya sommardäck (inte gratis till M-fälgarna direkt) eller helt nya bromsar (skivor, rubbet) runtom. Sådant spelar ju faktiskt roll. Vad spelar 5000 mindre för roll om man åker på en rep i 10000-kronorsklassen kort därefter? Kontentan är att en bil med vad man först anser vara ett "överpris" kan mycket väl vara det bättre köpet än den billigare som vid en första anblick tycks vara likvärdig men som behöver byte av kostsamma delar innan man kört slut på en tank. Personligen tycker jag att den första 523:an som nu kostar 58000:- ser väldigt fin ut. Men för att vara helt säker vill man ju titta på plats och provköra bilen. Kanske herr/fröken/fru dallev79 skall överväga en 523:a istället för 525:a? Skillnaden är väl i princip M52 istället för M54, 22hk mindre och avsaknaden av facelift med angel eyes, klarplast för blinkers etc. Och så prisskillnaden till det bättre då förstås. :) Jag hade en gång en exakt likadan och det var en bil som sina 170hk till trots var sanslöst härlig att köra. Tillräckligt rapp för att inte vara tråkig, finfin väghållning och god komfort vid långturer. Under förutsättning att E39:an har M-pkt så är den dessutom fortfarande mycket snyggare än E60! Fast i Touringutförande vinner E61:an lätt över motsvarande E39:a. |
|
|
Ja, kanske. Ska nämnas att utbudet är riktigt dåligt på facelift E39. Och jag har inte hittat några intressanta ex att titta på i närheten av mig (västra götaland). Här har jag ett exempel på vad jag menade. Den ser fin ut, men 20.000mil+ och ett pris på 90.000kr, nja. Länk Denna verkar intressant, men 127.000kr? Länk Någon som vet nått om den? 5 ägare säger VV. |
|
| Min uppfattning är att bilpriser .se har ganska kraftiga överpriser om man tittar på privata köp, stämmer inte med verkligheten. Sen detta med att dyra/bra bilar har bättre andrahansvärde är bara skitsnack, fattar inte vem som tutat i folk detta(jo jag vet, Glen från bilmagasinet på 80-talet) | |
|
Jag tycker att bilpriser.se ger en vettig prisbild på standardbilar. Min nyligen sålda Focus -04 låg i intervallet 53 - 60 och andra liknande annonserades ut för runt 60 på blocket. Jag satte ut min på 59 och sålde den för 54.5 på en dag (+ hade några intresserade till) Igår gick dock en V70 diesel -08 på KVD flera tusen över bilhandlarpris så det beror tydligen på hur het bilmodellen är också. I det fallet hade jag hellre köpt av en handlare för samma pris. |
|
| Inntresant, nu har jag kollat flera annonser och jämfört med bilpriser. Har enbart sökt på E39 525 touring med M paket. Många har gått mycket och några jag hittat har gått uppåt 20.000mil. De billigaste ligger på dryga 90.000kr, men enligt bilpriser så ska de ligga på 70.000kr i bästa fall. Vem har fel? Personligen tycker jag 90.000kr för denna bil med 20.000mil på nacken är för mycket. | |
| Denna har varit ute ett tag nu. Verkar för bra för att vara sant, bara 7900mil enligt annonsen. Nått lurt? Någon som vet något om denna bil? | |
|
En handlare jag pratade med tyckte att Bilpriser övervärderar modeller som de säljer mycket av så att folk ska tycka att de gör en bra affär när de handlar där. De ligger ofta olika mot Inter Global sa han. Tyvärr har de lyckats få folk att tro att deras ord är lag och många verkar bara titta på vad de säger och inget annat. Folk bryr sig inte om att undersöka hur de kommer fram till sina uppgifter. Det är jäkligt trist att de fått sånt monopol på detta men det är väl för att det är en gratistjänst. Man kan lugnt säga att de fått en maktposition i bilsverige. En smart och ytterst medveten strategi som lyckats perfekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.