|
|
|
|---|---|
|
Efter mitt utlåtande i denna tråden Länk där jag sa att jag aldrig skulle köpa bil på en firma gick den överstyr och måste flyttas hit. Jag diskuterar gärna ämnet vidare. Det rörde sig om en bil i 60000 kr klassen, alltså ingen nyare bil. Jag skulle kunna överväga att köpa en nyare bil på en firma, men det var jag inte specifik med i den andra tråden. Det är dock inte inom snar framtid så det har jag aldrig ens funderat på. Jag är väldigt skeptisk till att köpa bil hos bilhandlare och tror alltid att något fuffens ligger bakom (då oftast i denna prisklass). Sen talades det om att man får vissa garantier hos bilfirmor, hur sant är det påståendet på en så pass gammal bil? Och vilka garantier gäller? Det påstods även att flertalet spekulanter på en bil ringer helst till en bilhandlare istället för på en privatannons. Om det visar sig att flertalet användare här på AP hellre ringer till en bilfirma så är jag övertygad, annars inte. | |
|
Först och främst handlar det väl om rätt bil till rätt pengar?! Om handlaren har gott renommé ser jag inget hinder att köpa från honom. Litar nog aningens mer på en seriös handlare än en privatperson, för aldrig verkar minnet vara så dåligt som när bilen ska säljas och eventuella fel redogöras. Sedan får jag en viss garanti av handlaren, finansieringen är också något som kanske uppskattas av en del. Vid tvist är det betydligt enklare att ha en handlare som motpart, inte att förglömma. |
|
|
Hos en bilhandlare gör man inga klipp. Detta beror på att en handlare är väl insatt i bilens värde. Å andra sidan gör man nog sällan ett klipp hos en privatperson heller, de flesta BMW-ägare är väl medvetna om värdet på sin bil. Det kan dock vara svårt att tro när man kollar på Blocket. Tittar man på nyare bilar som jag gör för tillfället så ligger ju ofta privatannonserna HÖGRE än vad handlarna tar! Jag orkar inte ens ringa på sådana annonser. Angående detta med att köpa av en handlare: Det är ju OTROLIGT mycket tryggare än att handla av privatperson. För er som tvivlar, ta en titt på konsumentverket.se. Om vi utgår från att ma köper en bil helt utan garantier (vilket det troligen också är om man köper av MRF-ansluten handlare) så har du ändå ett enormt skydd av konsumentköplagen. Mer än de flesta tror skulle jag gissa. Vad sägs till exempel om att handlaren måste BEVISA att ett fel som visar sig inom sex månader från köpet inte var ursprungligt? Mycket användbart om man som konsument råkar illa ut i en bilaffär. Det måste ju vara praktiskt taget omöjligt att exempelvis bevisa att ett havererat vevlager eller liknande inte var dåligt då affären slutfördes flera månader tidigare. Undersökningsplikten som man som lekman och köpare måste utföra vid en bilaffär är minimal om man jämför till exempel med husaffärer. Handlaren som fackman står med det tunga ansvaret och kostnader som kan bli höga. Kan man mycket om bilar och lyckas hitta en hedervärd privatperson så finns det mycket att spara där. Jag har själv köpt hälften av de bilar jag har ägt av privatpersoner och jag skulle inte tveka att göra det igen om det handlar om 150.000 eller mindre. När man börjar närma sig 200.000 så känns det för mig, med min ekonomi, som att jag måste ha någon form av ansvarsåtagande från säljaren, därför blir det handlare för mig den här gången. Jag har helt enkelt inte råd att köpa "fel bil" och bli stående med en rasad motor, 50.000 i kostnader och en massa timmars arbete. |
|
|
Själv köper jag gärna på firma (seriös sådan). 2005 köpte jag en Saab 95 Aero -02 från en mindre firma i Stockholmstrakten och efter några dagar så drabbades jag av "oilsludge problemet" och de fick reparera motorn på Saabverkstad för ca. 55.000 kr och Saab stod för halva summan och bilfirman för andra halvan pga att serviceboken inte var fullständig. Jag fick tacka och ta emot, fick en bil med ny motor (toppen plockades över från den gamla) och behövde inte ut med ett öre. Och vad det gäller bilar i 60.000 kr klassen så köper jag nog en bil från en firma om de annars är motsvariga (samma utrustning och mil mm). Mvh Ubbe |
|
|
Ubbe är nog ett exempel på styrkan i konsumentskyddet när man köper av handlare. Alternativet för bilfirman hade varit att ge sig in i en mycket knivig juridisk tvist där de hade tvingats att bevisa att bilen var helt felfri med avseende på det aktuella felet då den såldes. Ett omöjligt case. Köper man en äldre bil för relativt mycket pengar (ex. 60.000) så bör väl risken för sådana oväntade fel vara ännu större? Visserligen gäller bara detta med att säljaren har bevisbördan under sex månader men ändå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.