AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.661

MB 450 SL -76 bra pris?

Sida 1 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Länk

Ser fin ut på bild och känns som et bra pris. Kan det vara ett bra köp?

Kan inget om dessa vagnar, vad ska man kolla på?

Importerad i april -09.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
US-fösarna är ju inte toksnygga på 70-talsbilar...
Kolla efter rost, rost och rost. Rost i trösklar, skärmar, fjäderbenstorn, golv och torpedvägg är nog en bra början att kolla. Tycker jag känner igen omgivningen på bilden från ett garage som varit med på bild tidigare på blocket, men jag är osäker. Är det samma verkar det vara en notorisk R107(?)-säljare, vad nu det innebär.
Lus har rätt. Rost rost och rost. Men även att alla delar fins och fungerar. Man kan köpa allt nytt till en mb. Det bara kostar där efter.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Håller med ovanstående, rosten härjar hejdlöst i det här vagnarna.
Många kan se fräscha ut vid första anblicken. Men lyfter man på mattorna kan dom sakna hela golvet.
Sufflettbaljan brukar "försvinna" osv.

Det verkar vara ett bra pris om skicket är vad den ser ut att vara.
Men min magkänsla säger att priset på den där bilen döljer något.
En fin vagn brukar kosta från 100.000 kr.

En vagn som ser fin ut på bilder och kosta c:a 65.000 kr brukar antingen ha ratten på fel sida,
sakna papper, oklara ägareförhållanden, helt sakna golv.

Så titta gärna på den där bilen, men ha inte för bråttom.
Ta med en skruvmejsel och skruva försiktigt bort instegslisterna och kika om det finns någon plåt under. Lyfta golvmattorna och bagabemattorna är ett absolut måste!

Lycka till!!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
350 sl var snabbare och drack inte så mycket soppa men det var när de var nya
Bilen är förmodligen en Usa import
Och som de andra skriver rosten brukar härja vilt kolla även hela fronten brukar också vara sunkiga

Lycka till för om den är fin så är det en snygg trevlig bil med -70 tals komfort som var lyxig

Ha deT
Var i USA har den mestadels rullat? Är det i kalifornien har den troligen aldrig varit i kontakt med vägsalt utan mestadels varit utsatt för varm och torr luft.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jo det är ju en bra fråga men har den varit i Californien och är en -76,a så är det troligt att man behöver byta alla lister och förmodligen en hel del av inredningen för den är sönder bränd av solen
Just av den anledningen är man glad att man bor i Sverige så att inredningen iaf klarar sig :-) :-)

Ha deT
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för all respons!

Rost verkar alla vara rörande överrens om och det var väl det jag misstänkte.

Pratade med en bekant som har en 350 SL som menade att mekaniken var dyr att renovera.
Han hade gett 170' för sin (men den är riktigt fin), då tyckte jag 65' lät bra om den är i skapligt skick.

Blir lite tveksam när bilen ägs av en bilfirma, CABAX, men man har inte angett (f) för företag på blocket. Anonymt namn och ej spårbart telefonnummer.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk
Ser ju inte lysande ut.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Den är dessutom inte intagen -09, utan troligen -05 utan att ha tagits i trafik i Sverige någonsin.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Efter att ha läst Flashbacklänken skulle jag inte gå i närheten av vare sig bil eller säljare.

-------
//Lövet
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Min magkänsla tillika känselspröt visade sig ännu en gång att fungera ;)
Det verkar som objektet i fråga är en riktig fifflar-fufflar vagn dvs. en inkörsport till åratal av problem, och då menar jag inte rosten. Man ska vara fullständig paranoid och misstänksam när man köper begagnad bil.

Visst är det bra med internet forum?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Tack för alla synpunkter.

Känner till säljaren och det kan jag nog hantera.

Kommer fokusera på själva bilen om det blir aktuellt.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Annonsen är borta, köpte du?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nix, jag är oskyldig ;)
Jag kan en del om dessa vagnar. Svaret är att du ska kolla "allt". Rost, som tidigare nämnts, (hjulupphängningar och bromsar, tung bil) men även inredningen kan vara mycket dyr att reparera om något är trasigt.

Mercedes har sin egen "prägling" på skinnet, den är rätt svår att få tag på om man måste byta (och vill ha kvar Mercedes-känslan). Jag har en lite nyare SL500 (men fortfarande rätt gammal, en R129) och kollade pris på Mercedes för nytt skinn i stolarna - 28 000 bara för skinnet till två stolar, sen ska någon sy det... Mittkonsollen i trä kostar 15 000 ny.

450 är självklart dyrare än en 350. Skillnaden i förbrukning är marginell, men kraften och gången är stor skillnad och en V8 är något annat än en sexa för dom flesta. En sån här bil köper man bara om man har råd och inser att allt som är kul kostar, annars ska man nog sikta in sig på något annat, en kombi eller något.

Båda motorerna är mer eller mindre "skottsäkra", det är mycket robusta pjäser som kräver stor misshandel för att fara illa, det lär märkas i så fall.

Jag tycker du ska slå till på en sån, jag kan varmt rekommendera det! Man blir lugn i trafiken... Det är underbart kul och trevliga bilar.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Länk

Här finns den kvar, med högre pris.

Känns inte klockren. Uppenbarligen lackad och dålig passform på dörren.

Glömde säga att det var något förvirrat påstående tidigare i tråden att 350 skulle vara snabbare än 450, det är naturligtvis inte sant. Som att säga att en 525 skulle vara snabbare än en 540, inte alla indianer i kanoten.

OCH: cabben kostar en del att repa. Tyget slits i solen, precis som plasten i rutorna. Det är samma typ av plast som i segel, och den bryts ner av UV-strålning, blir mjökig med tiden.

Om man köper original blir det svindyrt, men det finns gott om alternativ, köt en komplett cab i USA föär en bråkdel. Om man inte vill göra jobbet själv finns sadelmakare som kan hjälpa till, men se upp: du kan få vilka idiotpriser som helst - dom tror att bara för att du har en Mercedes SL att du är beredd att betala vad som helst för att få dom att klistra lite med sitt kontaktlim... :)
Så vitt jag vet är det V8 även i 350.

/Peder
Det lär inte vara nån direkt skillnad på prestandan i en 350 och en 450. Det skiljer väl runt 25 hk bara om jag minns rätt. Dessutom tror jag att 450 är lite tyngre än 350.
Sorry, mitt fel, jag ber om ursäkt. *rodnar* Jag blandade ihop 280 och 350. 280 är en sexa, men 350 (precis som den uppborrade 380 som kom några år senare) M116 är en V8 precis som 450 M117. Rätt ska vara rätt!

W107 "Dallas-mercan" är grymt balla bilar enligt mig, underbara i svart särskilt. Tillverkades 1971-1989 - det är 18 år - snacka om succé! Personligen gillar jag USA-modellen med stora stötfångare och dubbla strålkastare. Se "American Gigolo" om du inte sett den, Richard Gere kör en "rätt cool" svart SL i den....

Men även föregångaren W113 "pagodan" är grymt cool. En pagoda i gott skick är minst 200 000. Räkna med höga priser på välskötta W107 om 5-10 år gissar jag. Här kan man faktiskt tala om värdeökning istället för den enorma värdeminskning som gäller för nya bilar. Så det spelar ingen roll att den drar mer bensin.

Det finns en film som heter "The door in the floor" där Kim Basinger kör en 280 SL pagoda på Long Island. Bilen är sliten av saltet från Atlanten, men så grymt cool... Och Basinger är rätt vacker, tycker iaf jag... :)

SL är "the shit" anser jag, själva ursprungsmodellen för en två-sitsig lyxig cabriolet. Bilarna är glidare, även om t ex min 500 är kapabel till 0-100 på lite drygt sex sekunder så prövar man sällan, det är liksom inte alls den typen av bil. Senast jag prövade vid ett rödljus (mot en irriterande Volvo T5 och en Saab 9-5 aero) blev jag jagad av polisen med blåljus och sirener -- inte alls en kul upplevelse...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.