|
|
|
|---|---|
|
Hej, går i tankar kring bilbyte. Har idag en e46 330 touring samt en m5 e39. Börjar dock fundera på att ha en året runt bil istället och då en e90 335i touring. Jag gillar e46 330 då den känns smidig i böjjarna och i mina ögon mer körglad än m5an, dock är M5s motor i en klass för sig. Min förhoppning är att 335 skall vara lika smidig och körglad som 330 e46 och ändå ha effekt som påminner om m5 e39. Tanken är steg 2 trim via chip center = mjukvara och avgassystem. Någon som tagit steget ifrån 330 till 335 eller jämför m5 mot 335. Jag har tyvärr inte hunnit provköra en 335a själv ännu. | |
Buspelle |
Jag gick från en M5a till en 335a och det var inget problematiskt "nedbyte". Prestanda i det "normala" (lägre) fartregistret är nästan likvärdiga och 335an är väl så rolig att köra men M5ans chassiavstämning är bättre. |
|
Jag tog steget från E90 330i till 335i. Och jag tycker att det var en stor skillnad. Tycker att 330-motorn morrar lite mer på höga varvtal och man förväntar sig att den ska bita ifrån mer än den gör. 330:n var ganska spårkänslig, det finns det inte ett spår! av i 335:an Köp en 335:a du kommer inte att ångra dig. |
|
| Clubsport, din 330i var en pre-facelift va? De är mer spårkänsliga än facelift. | |
|
Chris87: Ja, det var en pre-facelift. Det sas att det berodde på dom bredare bakhjulen. |
|
| Vår 330d -09 har bredare hjul bak än fram (225/45-17 & 255/40-17) och den spårar ingenting. | |
|
Är inte det en facelift då? Provade ett flertal 330 och alla var lika spårkänsliga. På faceliften så har dom ju ökat spårvidden bak vilket verkar ha tagit död på spårkänsligheten. Min spårar inte det minsta. |
|
|
Jag har ju också bredare bakhjul i samma dimension som eran. |
|
| Jag kanske var lite oklar. Allt jag menade var att påpeka hur pre-facelift modeller är mer spårkänsliga än de facelifte. | |
|
Jag letade i 4 månader innan jag hittade mitt exemplar med rätt utrustning. Spårkänslighet har jag inte märkt ngt av ännu, men å andra sidan har jag inte testat med sommarfälgar och sommardäck ännu. Oavsett om det är facelift eller ej så är det väl 225 fram och 255 bak på sommarfälgarna. |
|
|
håller med och tror inte det kommer kännas som något gigantiskt nedbyte, dock så tappar du all den magi som finns inbyggd i M5ans V8, det är något speciellt. |
|
Buspelle |
Utan tvekan är det något speciellt med M5an, liksom andra m-bilar.335an är betydligt mjukare o snällare, men en otroligt bra bil. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.