|
|
|
|---|---|
|
Hej! Vänder mig till er på denna sida i hopp om att någon kunnig skall kunna hjälpa mig med att ta reda på vad som är fel. Var ute och körde häromdagen då jag hörde ett konstigt ljud från motorn. Sneglade ned på temp-mätaren och noterade att denna hade stigit ett snäpp, så jag svängde omedelbart av vägen och slog av bilen och såg att det rök från huven. Öppnade huven och såg att slangen som går från expansionskärlet högst upp hade släppt och en massa vätska hade sprutat ut. Skruvade fast slangen och fyllde på lite kylarvätska och startade sedan bilen för att se om tempen skulle hålla sig, vilket den inte gjorde. Vad som gjorde mig fundersam var att det ljud jag hörde från början fortfarande fanns kvar, även när endast tändningen var påslagen. Lät bilen stå ett tag och kallna och försökte igen men utan succé. Lät den då stå ett lite längre tag och satte mig sedan och körde för att ta mig hem, med intensiv blick på tempmätaren. Fick stanna 3 gånger påväg hem (ca 2-3 km) för att bilen började bli skrämmande varm. Försökte senare att lufta kylsystemet men ingen vätska hinner komma ut från luftskruven innan bilen blir för varm. Vart tvungen att låta bilen stå orörd i två dagar och skulle sedan flytta på den, då den varnade för "coolant level" och såvitt jag kan se så finns det inget läckage (efter titt på marken under bilen). Då jag är riktigt novis inom mekanikerbranschen så hoppas jag att det finns någon som har varit med om samma sak, alternativt bara är riktigt kunnig och kan tala om för mig hur jag ska bära mig åt. Mycket tacksam för svar! MVH Micke | |
|
Det räcker inte alltid att lufta via skruven, man ska lyfta fronten högt eller lufta i brant backe. Hur mycket vätska fick du fylla på sedan den sagt "colant level"? |
|
| Fyllde inte på någonting utan flyttade bara bilen några meter till en annan parkering. | |
| Men den har ju varnat för låg kylvätskenivå då måste du antagligen fylla på och då är det ju intressant att veta hur mycket.. | |
| Ungefär sådär betedde sig min 525i -93 när vattenpumpen gick sönder, gick inte att lufta och den blev för varm.. har du cirkulation i kylsystemet? kommer det värme i kupén? | |
| Jag tror att jag har värme i kupén men jag kan inte svara säkert. Kan det vara vattenpumpen som krånglar? | |
| Skulle kunna vara vattenpumpen eftersom att du inte verkar få nån kylning (ingen cirkulation i systemet eventuellt) med tanke på att den går varm väldigt fort. Fungerar inte vattenpumpen får du heller ingen värme i kupén även om tempmätaren visar att motorn är varm, så kolla om du får någon värme i kupén till att börja med! Akta bara så inte motorn går för varm. | |
|
Okej. Tack för tipset, skall testa ikväll! |
|
| Testade du det igårkväll? Hur gick det?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.