|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att detta lät som ett bra pris och blev lite sugen: Länk! | |
|
Jag köpte min -07:a uttagen mars -07 i juni -09. Den hade då gått 9600 mil. Min har inte navigation eller PDC fram, men har i gengäld org. 18", steptronic och var 10 mån nyare. Gav 238´ för min på firma. Priset inkl. vinterhjul med lite prut är väl rimligt... MVH Christofer |
|
|
Jämför man med ditt pris så skulle jag säga att 225 för denna är för mycket, du har ju använt din bil i åtta månader. Å andra sidan är det nog helt fel tid att köpa bil just nu, utbudet är ju MINIMALT. Generellt var priserna betydligt bättre under våren och sommaren 09 än vad de är nu. Jag skulle gissa att prutmånen är minimal med tanke på att bilen är den billigaste med såpass lågt miltal som finns ute för tillfället. Att vinterdäck följer med utgår jag ifrån. Får se om man ska ta en tur till Gbg och ta en titt, är sugen på 4WD =) |
|
|
Jag tyckte snarare att det var väldigt skralt med E90 när jag letade vår/sommar -09. Hade egentligen inte tänkt att köpa en diesel eller ens xDrive. Men de få vanliga 330 bensin 06-07 som gått 6-8000:- kostade 230-250´, tom -05:or som gått runt 10000 mil kostade en bit över 200´. Därför tyckte jag det var vettigare att köpa en betydligt dyrare och nyare modell för ungefär samma pris. Är du säker på att du vill ha manuell låda? Personligen tycker jag det känns lite malplacerat i en 330xd. Å andra sidan är ju bränsleförbrukningen ett frågetecken med steptronic och xDrive... =) MVH Christofer |
|
|
Manuell låda är ett absolut krav för mig. Eftersom de flesta resonerar som du så har jag faktiskt problem att hitta en med manuell, automat är betydligt vanligare. Sedan skadar det ju iof inte att när man väl hittar en manuell så är det färre spekulanter på den. =) Förmodligen därför det är ett rimligt pris på bilen jag länkade till. Jag antar att du inte ångrade att du köpte en diesel? Jag kommer nog aldrig att åka bensin igen om jag inte plötsligt skulle få råd att ha en E92 M3 som "finbil". Det känns meningslöst att köpa en 325i eller 330i, bara högre förbrukning och sämre vrid. Visst, 330i har mer på toppen och bensinarna har ett helt annat ljud. Tycker dock att traktor-vrålet från 3-litersdieslarna är trevligt också. Är du nöjd med x-drive? Jag har haft min 330d i några veckor men är sugen på 4WD eftersom det är så satans svårt att få ner effekten i marken nu när det är lite blött =) Jag provkörde en 330xd med sommardäck häromdagen och DSC gick nästan aldrig in fast jag tryckte på så in i ***. Helt otroligt! När jag kör min bil med vinterdäck blinkar den där lilla gula lampan konstant. Jag antar att du som åker chippat har väldigt mycket nytta av 4WD? Är det inte risk att drivlinan tar skada av högre effekt? Jag vet att många Audi Quattro har råkat illa ut eftersom det blir otroligt hög belastning då inget moment tas upp av hjulspinn. |
|
|
Ja men då så. Manuell låda kan ju dessutom spara dig lite skatt och en del soppa. Nej ångrar mig gör jag inte. Men 6760:- i skatt och en förvånandsvärt hög förbrukning blir inte värst billigt. Å andra sidan har jag jag ju en hel del mer vrid än en bensinare. Som du säger, vill inte ens tänka på hur det skulle vara utan xDrive och så mycket vrid. Tror inte det är någon större fara med drivlinan så länge man kör med huvudet. Vad menar med att många quattro-ägare fått problem? Vet att vissa som uppdaterat fått problem med slirande koppling men i övrigt brukar Audis drivlinor sällan vålla några problem. MVH Christofer |
|
|
Ang. Audi så har jag hört (kan vara en myt?) att det inte är ovanligt att låda, mellan- eller bakdiff havererar när brukare mappar om bilarna. Förklaringen är att det vanliga "säkerhetsventilen" att bakhjulen spinner inte är aktuellt för 4WD. Jag är väldigt sugen på x-drive trots att det kommer att innebära 2500-3000 mer i dieselförbrukning och nästan en tusenlapp extra i skatt för mig. Min 330d som jag har nu kommer inte riktigt till sin rätt på blöta vägbanor. Lyckades få hjulspinn på motorvägspåfarten i mellan 80 och 90 km/h häromdagen. Det händer aldrig med min 318i... Ingen annan som vill kommentera på bilen jag länkade till? Jag behöver lite bra motiv till att inte gå och köpa en dyrare bil. =) |
|
|
Just säkerhetsventilen med spinnande bakhjul utnyttjas ju sällan på en Audi utan quattro ;) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
edit: Förklaringen är att det vanliga "säkerhetsventilen" att FELhjulen spinner inte är aktuellt för 4WD. (Det finns tre typer av drivning: fyrhjulsdrift, bakhjulsdrift och felhjulsdrift). Hangaround: PETIMETER!!! :D |
|
| Tydligen var det ett okej pris på bilen för nu är den borta... Då vet man att man får hugga snabbare nästa gång =( | |
|
Där ser man... Jag tror det var ganska låga mil i kombination med attraktiv färgkombination som gjorde det, MVH Christofer |
|
| Ja, utrustningen gick ju inte av för hackor heller. Den hade ju nästan allt som jag skulle vilja ha. Saknade möjligen dieselvärmare men jag kan leva utan det. | |
|
Här Länk är en trevlig xd med manuell låda. En del dyrare, dock nyare, touring med M-sport och panoramalucka. Med lite prut kanske..? MVH Christofer |
|
Verdi |
Såg fin ut... Gillar dock inte att han inte törs visa regnumret och att han kallar sig "bmw" i annonsen. Säkert kontantkortsnummer också. Hur är det med det där panoramataket? Funkar det bra? Kan man dra för om det blir soligt eller stör det inte? |
|
Håller med dig... Det är väl ett solskydd man kan dra för, antar jag..? MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.