AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.109

320 e36 otäck o köra under halt väglag

go
5
gogge
528 E39 -97
E36 320 CAB -96
Hej !!

Har nyss införskaffat en Bmw 320 -93 som jag är riktigt nöjd med förutom när det är halt väglag så svajar, ormar eller spårar den vid gassläpp vid hastighet över 60km/h. Det finns inget oljud i bakvagn och har nyligen besiktat den utan anmärkning. Värst är det om spåren på vägen har olika underlag tex. ena sidan är torr och den andra isig då vill den gärna svaja till vid gassläpp. RIKTIGT LÄSKIGT !! Har kollat igenom papprena på bilen och det verkar som 4-hjulinställning är gjort för nåt år sen och stötdämpare är bytta -04 och -07 bak och bussningar för 114:- köpta på Mekonomen som är bytta enligt förra ägaren vet inte riktigt vilka det är. Tycker att det verkar konstigt att man har bytt stötdämpare var tredje år så det måste vara någon bussning som är dålig bak. Har kollat på sommardäcken och slitaget verkar var jämt på alla fyra hjulen och bilen går somen dröm på torrt väglag. Vet att det har med bussningar bak att göra, har kollat runt på trådarna här men det skrivs så olika om vilka det kan vara så om någon har varit med om det här fenomenet och har löst det så är jag tacksam för svar.

Gogge
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Min var sådär med mina gamla vinterdäck. Trodde också det var någon bussning eller liknande men vid byte av däck så upphörde det och bilen går som på räls.

///BMW - Was sonst!
Pr
64
Professor_Kalkyl
E36 320i -91
MB 230E (W124) -86
Kombination av dåliga däck och bil som inte är optimal för vinterföre (för lätt i arslet och kort axelavstånd).

Vägrar själv köra min E36a i vinter av just de anledningarna, men så har man ju några tusen mil i slagskeppet som aggerar vinter/slit/till-från-jobbet bilen med (MB W124)
E36 har ju 51/49 viktfördelning på 6 cyl. modellen och ett relativt långt axelavstånd jämfört med bilens längd (2700mm / 4430mm)

Själv tycker jag nog E36 är bättre än många andra bakhjulsdrivna bilar på vintern!

Kolla upp dina däck och undvik att släppa gasen abrupt speciellt på höga varv, dvs motorbromsa inte i onödan (det får ju en liknande effekt som att dra i handbromsen och då vet vi ju vad som händer).
go
5
gogge
528 E39 -97
E36 320 CAB -96
Har kollat vinterdäcken och dom ser helt okej ut. Men var ute och testade på olika väglag och märkte också att den svajar lite på vått väglag. Åkte över ett gupp på vägen i 80km/h och kände även då att den drog i sidled.Jag ska ta och kolla alla bussningar bara det blir lite varmare ute.Är det någon som vet vilka bussningar det kan vara så är jag tacksam.
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
yttre främre brukar det vara om bilen blir svajig

ja
18
jaeger
BMW 323iC -98
Alfa Romeo 166 V6 -99
Jag hade precis samma fenomen och jag säger bara en sak: KÖP NYA DUBBADE!

Ligger 90km/dag på E4 och fräscha däck är A och O - jag har på senare år insett hur viktiga däcken är och att det är en FÖRBRUKNINGSVARA som oavsett hur försiktigt de än används och hur mörkt de än ligger så åldras de... Tyvärr...

Det positiva är att gummihuset tex behöver bli av med sina vinter däck och rear ut fina märken... :D
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
märkte samma sak i min e36.a. köpte nya bussningar till hela bilen och bytte bara fram. sen körde jag in i en stolpe. lite klantigt. bestämde mig för att köpa 4 nya dubbade däck så sådana situationer inte skulle uppstå mer. och den slutade svaja nästan helt i bakvagnen. hade också lite dåligt däcktryck i de gamla däcken som säkert bidrog till en del oroligheter i körningen.

de jag märker av på dåliga bussningar i bakvagnen idag är väll om man laddar på en 200km/h och tar kurvor på e14 att bakändan gungar i sidled. eller beror de bara på mina kassa dämpare bak? kombination kanske.

BMW ownz
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Bra dubbdäck är det viktigaste på en E36,snåla inte med det!Har kört BMW dom 6 senaste vintrarna och har ALDRIG haft några bekymmer.Sen är det ju rätt bra att anpassa hastigheten efter väglaget förstås! :)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har 2 st E36 325, den ena har nya Gisslaved Nordfrost (däck som jag har mycket bra erfarenhet av på andra bilar) 195/65-15 på orginalfälj, den går som trådskaparen beskriver, man drar sig för att ta ut den i halka.

Den andra har Hakkapelita 205/55-16 på breda fäljar med lägre ET (går
jäms med skärmkanterna) den bilen är en dröm att åka med oavsett väglag.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
jag kör min e36a på vintern för att bilen ska användas!! Men jag måste säga det att mina gislaved friktionsdäck suger riktigt hårt och jag har bra mönster!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.