|
|
|
|---|---|
|
Hej alla. Har nu en fråga om byte av topplockspackning på en e34 535 från 1990. Är detta svårt och kostnad samt eller kan man lämna iväg det till en Verkstad som är märkes oberoende för en rimlig slant (5000kr)? Kanske värt att plana toppen när man väl är i farten också? Vad är era synpunkter på det hela. Bilen i fråga är ej min, men ska kanske inhandlas om bekymmerna inte är allt för skrymmande Bilen> Länk Tacksam för svar och synpunkter. | |
|
Väldigt ofta när packningen går så slår sig toppen, Den kan även ha spruckit så det är lite som ett lotteri, Antingen går den att plana av och montera igen eller så får du leta på en annan topp. Mvh |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Oscarr säger så bör en kontroll av topplocket utföras innan det monteras tillbaka. Har du otur är toppen ej användbar och då blir det dyrare. Tyvärr omöjligt att på förhand säga om toppen är användbar eller inte. Detta borde reflekteras i prissättningen på bilen som jag förstår ni funderar på att inhandla. Kostnaden är nog något högre än 5000 SEK om du räknar in arbete samt material (du måste räkna in topplockspackning, motorolja, oljefilter, glykol med mera). Topplockspackningen på min E34 535i gav upp efter runt 28000 mil. Men där var topplocket fint och kunde monteras tillbaka utan problem. Efter 10000 mil bestämde jag mig att renovera motorn då den läckte oljan så toppen fick sig en renovering med nya ventiler, vipparmar och dylikt. Då gjordes bara enklare planslipning där endast 0.1 mm togs bort från toppen för att få en ren och bra yta. |
Snabb överslagsräkning ger runt 2500 SEK i materialkostnader (Biltema, Mekonomen och dylikt) 1200 SEK : topplockspackning 400 SEK : topplocksskruvar 200 SEK : glykol 500 SEK : motorolja 50 SEK : oljefilter 150 SEK : övrigt ============= 2500 SEK |
|
Förlåt att jag lånar tråden, men hur mycket kan man ta på en top? Går det att plana en bensintopp mer än en dieseltopp? En kompis planade en topp på en Volvo 740 två gånger innan han vid tredje raset bytte och började om. /Ture Sventon/ |
|
Beror ju hur mycket man planar varje gång :-) Är den skev behöver man ofta hyvla av mycket medans om man bara byter topplockspackning och bara vill ha en ny plan yta så tar man ju av otroligt lite. Hur mycket man kan hyvla av beror troligtvis på faktorer som ursprungligt kompressionsförhållande, spel mellan ventiler och kolvar, motorns konstruktion (om man tex behöver se upp med kamdrivningen vid stora hyvlingar, kan man tex lägga in en tjockare topplockspackning och så vidare)... Det finns specifikationer från BMW hur mycket man får ta av från en M30 motor. Haynes anger "minimum cylinder head thickness" till 128.6 mm (men exakt vad de mäter över vet jag inte). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.