AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.919

Solid lack. Röd, vit, svart. Färgval - färgproblem?

Till er som har solidlack. Jag är mest sugen på röd, nu när jag beställer, men en kompis skrek alldrig i livet. Den blir ful med en gång, repor syns bara man är när med jackan. Den blir matt med en gång i solen, du kan inte tvättaden i maskin. Är det fortfarande så med denna typ av lack?
Är svart eller vit lika känslig?
Sen är frågan. Tappar vit fortfarande jättemycket i andrahandsvärde?
Berätta gärna om era erfarenheter ?!?
Svart = repor är ett problem. finns ingen känsligare lack.
Vit = repor syns nästan aldrig men däremot snutts.
Röd = Röd pigment är mer känslig för blekning.
Silver metallic = Repor syns inte och klarar sig bra får skit.
Buspelle
Solida lack är väl numera klarlackad, vilket innebär att problemen med både repor och blekning är betydligt mindre än förr.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Solida lacker är numera klarlackade. De bleks alltså inte.

-------
//Lövet
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Problemet med blekning är som sagt ingen fara tack vare klarlack men repkänsligheten är ju inte bättre.

Personligen skulle jag aldrig välja svart (speciellt inte solid) på en bruksbil pga att ALLT syns såsom repor, smuts och stenskott. Men så länge den är i nyskick och nytvättad är det en riktigt snygg färg.

Jag skulle ha valt röd. Svart går bort av ovanstående beskrivning. Vitt kan vara snyggt på vissa bilar, men generellt lite tråkig även om det är modernt just nu.

Men det är ju du som ska välja. Ta det som känns bäst för dig men tänk gärna igenom de nackdelar som kommit fram här om respektive kulör.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
En liten varning vill jag dock ge för BMW's karmosinröda bilar....

Jag tycker det är den snyggaste färgen man kan välja på sin E9x. Utan tvekan. Men den kräver också uppmärksamhet därefter.

Stenskott - Blir "vita" prickar i motorhuven av dessa. = syns väldigt väl.... Har du en vit bil så ser du inte alls lika tydligt.

Mattheten i lacken - Mjo lite är nog kvar. Nu är väl jag extremt petnoga med mina bilar. Men i somras efter några veckor med fint väder så kunde man uppleva att lacket oxiderat lite och man kunde ana en "hinna" ovanpå lacken som var lite matt-aktig. Jo, då hade jag ju haft bilen i 12 månader UTAN att polera/vaxa/lackförsegla den iofs. Dock så gjorde lackförsegling vid leveransen.
Detta är dock inget att oroa sig för. Jag förutsätter att alla vi som köper nya bilar, tvättar dom regelbundet FÖR HAND och polerar och lackförseglar en gång om året. Det kan man gott kosta på sin fina BMW för att den ska hålla sig fin i skicket.

Automattvätt rekommenderar jag ALDRIG. Det BLIR repor, oavsett vilken färg bilen har. Dock syns det ju extra tydligt på svarta och röda bilar till skillnad från vita och silvriga.

Karmosinröd när den är som bäst: Länk

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Lite offtopic men när någon ändå nämde automattvätt var jag tvungen att nämna följade:
Det finns många anledningar till att inte använda automat tvätt. speciellt under vintern. Vill man ha bort vägsalt och tror att det hjälper med en automattvätt är man tyvärr lurad. Man får inte tillsätta mer än 10% färskvatten i en biltvätt vilket gör att även att man renar med kammarteknik har höga salthalter i vattnet.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ännu mer OT är att salthalten i tvättvattnet i automattvättar inte alls behöver vara alarmerande hög, det beror självklart var du åker, men på en seriös tvättstation som investerar och säljer mycket tvättar så tar man prover på det renade tvättvattnet regelbundet och bara själva reniongsverket tar upp ungefär lika stor yta som själva tvätten.

i övrigt instämmer jag med föregående.
svart solid = no-no på bruksbil men ok på finbil om man gillar att putsa.
Beträffande biltvättar säger jag bara Mjuk Biltvätt.
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
För att gå tillbaka till ämnet, röd är en klar favorit. De övriga går bort som redan nämts.

mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Hej.

Tack till alla för inputs och råd, och tack till NIKEMAN för hans beskrivning av egen lack. Kollade på dina bilder med.

Det blev karmosinröd till slut!!

Får hoppas det blir bra bara *s*
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Grattis !!! Vad härligt! Hoppas du inte glömde Shadowline paketet till din nya röda bil! Det är nästan ett krav! :)

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Sorry NIKEMAN. Detta är en option jag inte prioriterar.
För mig väger x-Drive tyngre, sen tar jag inga rails heller, så det kvittar.
Gott att vi är olika *s*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.