|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns många, speciellt under långkörningar, som är väldigt duktiga på att förenkla för oss andra trafikanter. Ofta Långtradarchaufförer. När man tagit sig förbi mitträckehelvetet är det förstås standard att lägga sig till höger om man har en BMW, eller ett annat högvelocitetsfordon bakom. Men ibland ställer folk upp som fan. Även jag, om det kommer en snabbare bakifrån. (få inga idéer nu) Jag brukar vara ganska bra på att tacka med antingen vanten eller blinkern. Dessutom blir man ju patetiskt glad när nån gör detsamma. Hur gör ni? Power is FUN without Control | |
|
Klart man är trevlig i trafiken och en tack blink är alltid kul att både få och ge, jag tror nog att Bmw behöver all hjälp som finns med ryktet på den fronten ;) Manche führen, manche folgen |
|
| Ingen rök utan eld. | |
|
Klart men tackar och försöker hjälpa till , men beter någon sig som en idiot får de fingret och ljustuta i nacken ! |
|
Martin E |
Vad vore hobbypoliserna utan ljustuta ? |
|
Ett tack uppskattas alltid om man underlättat en omkörning för någon. Jag brukar besvara ett tackblink med en ljustuta. Man blir ju lite besviken när man hjälper någon utan att få ett tack men det kanske är samma människor som inte kan använda blinkers i rondeller, vid filbyten osv. För övrigt tycker jag att det är irriterande när en del försöker vara snälla i trafiken, oftast i städer, och därigenom börjar använda sina egna trafikregler. Tex stanna för att släppa över gångtrafikanter där det inte finns övergångsställen, stanna för att låta mötande trafik svänga utan anledning osv. Ordning och reda! |
|
| Jag blir jävligt irriterad på folk som lägger sig med fronten mer eller mindre i direktkontakt med bakdelen på min bil. Händer alltför ofta i skånetrafiken. Inte konstigt att det är så många olyckor här. Något som är väldigt ironiskt är att skåningar för bara ett år sedan i undersökning ansåg sig köra bil bäst i Sverige, jovisst ... XD | |
Martin E |
Varför ska man vara så jävla tacksam ?, det är väl ganska självklart att man ser till att trafiken löper smidigt. Vem bryr sig om man får ett tack ? Värsta är dom som kör mitt i vägen och tvingar ut en vid omkörning och sen kör dom helljustuta när man kommit om. Dom flesta flyttar sig inte är min erfarenhet, oftast är yrkeschaufförer bättre. Unga killar med keps är värst, deras självförtroende dalar snabbt om dom blir omkörda. |
|
Sv falsterbo: Självklart väntar gångtrafikanten tills första bilen har stannat. Gör han inte det är han självmordsbenägen, särskilt i detta väglag. |
|
|
Det finns ju lite olika beteenden. Visa fingret/peka mot skallen om man är sur, blinka/hälsa som tack för något mm. Men vilket tecken är praxis om man gjort någon för andra irriterande manöver och vill visa att man ber om ursäkt för den? Det kan ju inte alltid vara den andras fel om en situation uppstår. |
|
|
Alltid den andres fel!! |
|
|
Beter mig exemplarisk (:-)) i trafiken. Håller alltid höger i filen (på vägen) och ligger inte i vänsterfilen i onödan. En sak jag har lagt märke till är att nästan inga svenskar använder blinkers vid filbyte. Det måste Ni göra här i Danmark, annars kostar det DKK 600! Hälsar även på andra BMW'ar där man ser att föraren även gillar att köra bil. Körde för en månad sen i Danmark på Sjælland, ligger i 150 km/t i högerfilen när en 535dA (Titangrå, som min), kommer snabbt bakifrån, bilen bromsar upp jämnt med mig och ger mig tummen upp och ler och sticker sedan iväg - underbart! |
|
|
hehe..det var nog jag...... |
|
Jesper von Wowern |
@Hn, det vanligaste "mea culpa" tecknet jag sett är nog att lyfta båda händerna i huvudhöjd med spretande fingrar och tummarna riktade mot öronen, varefter man viftar lite... /Jesper von Wowern |
|
karlhilding: Coolt! :-) |
|
|
@Sim: Kul med det där att hälsa på andra BMW-förare! Eftersom jag länge kört hoj (där alla hälsar, utom Customåkare) har jag det lite inpräntat i skallen. Men jag kan inte säga att jag hälsar på BMW-förare. Lite kan det bero på att jag bor i ett område där man antingen har 2 BMW och minst 500kvm hus eller 3 BMW och 600kvm... De välbärgade människorna brukar inte ens tacka med en vink när man vid ett möte på en av småvägarna ställer upp och backar 150 meter fastän man egentligen har företräde... Jag vill ha grannens vagnpark och hus, helt otroligt... M3 cab -09 som vinterbil, jo, jag tackar. Power is FUN without Control |
|
|
Tycker precis som Martin E - varför ska man tacka nån öht, slösar bara min energi. Ju mindre tacksamhet man visar desto bättre. Precis som på jobbet, man ska bara höra när man gjort nåt dåligt och och sålänge det är tyst så har man skött sig. Skulle aldrig bry mig om nån medmänniska och speciellt inte när jag sitter i bilen för då är världen min! Flyttar de inte på sig så upplyser jag dem i klartext och hänger på tutan tills de gör det. OBS! Inlägget kan innehålla en gnutta ironi. M V H Stephan |
|
Martin E |
Tack STEPHAN för att du är så oändligt tacksam att någon visar dig lite respekt. Tack också att du är ett föredöme i trafiken och blinkar och använder ljus och signalhornet flitigt och talar om för oss andra hur vi ska uppföra oss. Du måste vara en dröm på arbetsplatsen och uppfyller den normativa regeln att alla ska med och kollar upp att dina parti kamprater sköter sig. Tänk att just du Stephan är den ende som vet hur man ska bete sig...grymt!! Precis som MysMona S(t)halin som talar om för oss att vi ska integrera oss med med allt och alla och alla ska med. Det känns så rätt att du vägrar vägrenskörning, håller exakt 70 på 70 vägen gärna mitt i vägen för du har också betalat vägskatt!! Sosse loggan är lite blekt i din bakruta men va fan gör det när man gör rätt, närmare gud kan man inte komma Detta är definitivt ingen Ironi eller .. |
| Hi Hi, ingen har chans att köra om mig, jag har en M3! | |
|
Denna tråden kommer bara längre och längre ner och från ämnet :-) Ha deT |
|
|
"Tycker yrkeschaufförerna har blivit bra mycket sämre än va de var förr, tyvärr." - Kan det bero på att antalet svin bakom ratten har ökat så nu ger dom flesta f@n i andra? Själv tycker jag som yrkes/LB chaffis att jag tillhör dom snälla med trafikanter som släpper förbi mm dock ibland blir jag själv irriterad på andra som saknar koll eller sk kunskap. Det finns fler där ute på vägarna som "tror att dom kan" än "dom som kan", lek poliser o dom som tycker att öga för öga ät det bästa man kan göra... Idioter i trafiken finns det gott om, frågan är om man själv vill tillhöra den gruppen? - Inte jag! Trots att även jag gör fel där ute på vägen. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.