AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.785

Startar utan nyckel

fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Om jag startar motorn, stänger av den och tar ut nyckeln, och trycker start igen så går motorn igång. Är inte det skumt? Är det en funktion och i så fall till vad?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är inte komfortnyckel eller vad det heter? Typ att man bara behöver vara bilen för att starta.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det där hände mig en gång också - BMWs svar var: det där händer ibland...

/Andreas.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är en EWS fördröjning på ca 12 sekunder som gör att det går att starta bilen igen. Är en säkerhetsåtgärd om man skulle råka schabbla ur nyckeln och får motorstopp på en järnvägsövergång som exempel.
Notera att lås bilen när du kliver ur, bilen är stöldbar i 12 sekunder så hoppa inte ur för att köpa tidningen bara

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Ok, men låt säga då att man tappar nyckeln och sedan startar bilen - dör bilen då efter 12 sek eller kan man fortsätta köra tills man stänger av bilen nästa gång och det har gått mer än 12 sek?

/Andreas.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Du kan köra hur långt som helst verkar det som, jag testade minst i en timme i går.

Sedan förstår jag inte riktigt motiveringen med tåget, hur gjorde man innan då när man hade vanliga nycklar? Eller så är det så att räknas lättare att tappa fobben än en nyckel man sticker in.

Jag tänkte att det var en bra grej att köra runt utan nyckeln i om man skulle bli carjackad, då kan tjuven inte starta bilen om han stannat den.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lite OT ang. carjacking för er som bor i villaområde och har lite nyare bil. Var uppmärksam om det ligger en barncykel el. likn. slängd på trottoaren vid er infart. Finns de som själ bil+nyckel på det viset.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är samma ide när det gäller vanliga nycklar, du kan stänga av bilen med en EWS inkodad nyckel och starta den med en EWS okodad nyckel så länge den passar i tändningslåset inom 12 sekunder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.