|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, har fått lite små funderingar på att bygga kompressor motor till min -90 325 cab, å har sett några eaton m65 till salu, dessa lämpar sej, vad jag förstått till en motorvolym på 2,5-4l så bör ju vara utmärkt till M20b25, men, vad behöver jag mer, bortsett från kompressor, IC, större spdare? T.ex vilka spridare kan lämpa sig för detta? vilken Lmm? kam? justerbart kamdrev? btr? mm mm.. som sagt, nån som har nå bra recept? vill inte ha nån race makin med 400hk, utan en trevlig 250hk spis, eller nåt i den stilen. Behövs kompsänkning? klarar org, ventiler, stakar, vippor mm detta? Vore kul med lite feedback i ämnet så skriv ner allt ni kan :D Å nej jag är inte så sugen på turbo konvertering, dels för att alla andra åker de, å dels för att kompressor är stenhårt :P Tack på förhand! E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 | |
|
Hej, Jag kommer att köra med kompressor med. Inhandlat en Powerdyne bd11a som skall i så fort det blir skruvarväder. Vet ej men tänkte pröva med 535spridare, justerbar btr å orginalkomp första sommaren för å se hur långt man tar sig på det. Lär inte vara långt men kompressorn slukade det mesta av plånboken så man får göra det bästa av situationen. |
|
| Hade nog skaffat en bblambda också. Så man har lite kolla så den inte går för varm å snålt, | |
|
Aah Ok låter kul :P anledningen att jag tänkte köra med Eaton M65 är att dom inte är allt för dyra, då jag ska köpa en till motor att sätta allt på, som ska plockas isär å lackas upp osv, är lite utav en putsbög om man vill kalla de det. Men då vill jag veta om jag behöver byta ex. ventilfjädrar mm å vilken kam som kan lämpa sej. samt de där med kompsäkning eller inte. Bilen kommer inte gå med denna planerade motor denna säsong, då jag hellre gör de riktigt från början än å stressa ihop nåt, samt att man måste ju ha nånting å göra i garaget även på sommaren :P men vore väl så klart skönt för plånboken å slippa byta allt för mycke delar i motorn :P Ja jag hade oxå funderat på 535 spridare å lmm samt reglerbart bränsletryck.. Ok, då står bblambda på listan. Men nån spec märke du rekomenderar? Nån som vet hur de är med org. tändning å sprut? räcker de till eller ska man satsa på annat? ska som sagt inte ha nån race maskin utan en trevlig motor så man kan visa alla jänke åkare att de ska vara tyskt :P är de möjligt med ca 250 hk med denna upset? Eller vet nån ungefär var jag hamnar? Rekomenderar ni nån annan kompressor föressten? Tack för svaren! :P E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
En kille som säljer bolt-on-kit satts för m20 motorerna på pf´s hemsida. Köp det, montera o bara tuta o köra. Han hade tydligen bromsat 316 på bakhjulen med den på en standard m20b27 maskin. Blev själv sugen på kittet :-) Mvh Henke |
|
|
Har nu läst runt lite mer, och en del skriver, gällande turbo konvertering, men är ju samma princip, så behöver man inte kompsänka kat motorn om man inte laddar mer än ca 1 bar, dock undrar jag iallafall om de räcker med 320 stakar i m20b25 kat för att kompsänka tillräckligt för att ev våga ladda på lite mer, har inte räknat ut vad kompressorn kommer ladda än men.. Hur är de med tändningen? borde väl ställa om sej själv med hjälp av triggern på svänghjulet? eller? sen som sagt, klarar org. sprutet detta? Om inte, vilket rekomenderas? Mvh Putte E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
För att åka 250hk tycker jag inte du behöver anstänga dig för mycket. Häng dit kompressor och en IC. Ge motorn lite mer bränsle när den får laddtryck. Ladda 0,6bar ungefär. Det borde inte vara svårare. Passa på att E85-konvertera på samma gång. Det funkar med turbo... Ska du ladda mer så krävs nog en större kompressor. Och jobb med motorn. Jag vet inte exakt hur stor m65 är, men när jag funderade på kompressor till m20b25 så var det m90-m112 som gällde. Att ladda 1bar eller mer är en helt annan värld än 0,6. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Härligt med lite mer svar i tråden :D uppskattas mycket! :D Ok då är de ungefär de jag har läst mej fram till på diverse utländska sidor, Nu har jag dock köpt en m20b25 i delar av en kompis så den ska donas upp i vilket fall som helst, å ev kanske förberedas för stöddigare kompressor, får se vad ekonomin tillåter, men de vöre ju helt klart skönt å slippa mls packning å arp bultar å såna kostnader... Ang e85 konvertering, satt just å prata med farsan lite om de, men kom aldrig fram till nå bra :P men vad rekomenderar du för spridare i denna kombination? 535?? är de nå mer man behöver tänka på? Som tex sprut/tändning? sen kanske du har lite koll på vilken kam som kan tänkas passa oxå? OM man nu behöver bry sej i den, men som sagt så är de ev. akuellt med att förbereda för större kompressor, men de får tiden å ekonomin bestämma.. E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
535-spridare anser jag vara för små för att fungera till något vettigt ens på bensin. Med E85 så är minst 300cc totalt per cylinder nog att rekommendera. Räkna 40% mer flöde med etanolen än bensin. En ställbar btr ger inte så mycket, så strunta i den säger jag. När jag provade att ställa upp trycket så funkade inte pumpen alls. 4bar tryck + 1bar laddtryck är 5bar från pumpen. Då flödar den ingenting. Stor pump som klarar mycket mos på etanol kostar pengar. Du får hålla isär 250hk och 400hk. Antingen eller liksom. Mycket effekt kräver att du har koll på både tändning och bränsle. Lite effekt så är det inte så noga. Då går det med lmm från 535 och större spridare. Angående kam så är nog en Z45 att föredra ifall målet är >400hk. Att förbereda en motor för laddtryck är väl just stöddig toppackning, svetsad topp och bättre bultar. Att måla motorn hjälper inte så mycket mot cylindertryck. Sen tillkommer koppling, grenrör, ha koll på kylningen osv. Allting bygger på fort med mer effekt. Detta ska inte tolkas som sanningen. Men det är mina erfarenheter. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
hehe ja nej färgen gör ju inte mycket, men ger en hel del åt utseendet :P Man får tacka för bra svar då :D säg att man struntar i å satsa på mer effekt än runt 250, så ska de alltså i princip räcka med z45 eller motsvarande kam, <300cc spridare, 535lmm, ic, eaton m65? Tändning å sprut då? står de pall? eller ska man satsa på helt nytt, eller sk piggyback? Du verkar ju ha lite koll så du får tåla lite frågor :P E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
Original kam, sprut, tändning osv. Byt spridare till ~300cc, E85, lämplig lmm, ic och kompressor. Vettiga tändstift med lite mindre avstånd så de ej släcks. Framförallt, gå in på www.pure-pf.com och titta runt. Där hittar du nog vad som funkar för dig. Bäckis har nog skrivit en sammanfattning för snik-konvertering där. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Fan va enkelt allt blev helt plötsligt :D Tusen tack för svaren! Satsar nog på en annan kam ändå, då jag lär köpa ny i vilket fall som helst, såg att de finns z45 turbo å "vanlig" z45, antar att turbo kammen gör sej bäst även vid kompressor då? Grymt skönt å slippa byta sprut, i nuläget iallafall.. :D E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
Är du och river i motorn kan du iofs lika gärna förbereda ordentligt för turbo. 250hk är roligt i två veckor, sen verkar 500hk mycket roligare. Du lär fastna i träsket. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
haha jo, risken är övervägande stor.. :P Men vi får se hur de blir, Har ju en motor som ja ska börja med, sen har jag även org. motorn. så blir de som du säger, vilket de troligtvis blir så får man väl riva org. motorn å bygga på den då :D En sak till, vid besiktning, räcker de å ta bort kompressorn å låta Ic sitta kvar med diverse tryckrör? Ic´n lär dom ju inte bry sej i de minsta, men dom lär ju undra om de sitter massa rör där, till ingen nytta ;D men får bygga så de enkelt går å plocka bort bara :P E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
Är det på din 325 -90 du ska köra överladdat så lär du få ta bort i princip allt för att klara avgasvärden vid besiktning. En IC tar väl 12 minuter att demontera. Kompressorn kanske kan hänga där utan rem. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Ok, men har brukat köra e85 vid bes. på några andra bilar jag haft med kassa avgasvärden, å då har de blivit klockrena värden. Men har kompisar på bilverkstad ned testutrustning så de är ju bara å testa innan besikting så vet man ju säkert :D Läste nånstans att den inte fick hänga där, å nånannanstans att den får hänga där, hehe :P men man får göra de lätt skruvat helt enkelt.. E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
Snackat lite med Motornord idag, å dom sa ungefär samma sak, man behöver inte göra nå spec med motorn eller sprut/tändning för den effekten/laddtrycket, så de var ju postitivt :D Dock rekomenderade de ett eftermarknads sprut om man ska köra på e85.. Så, ska man hoppa de å se hur de går, eller ska man köra på de direkt? E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
Hej Har du kommit igång med bygget? Jag kör med skruv kompressor i min E30. Har original stakar kolvar(av svarvade) och piano tråd runt cylindrarna för att hålla packningen på plats, det håller än så länge |
|
|
Hej, Nej har fått prioritera diverse delar till bruksbilen och en annan bil som ska säljas nu tyvärr, å nya däck till cabben, Men de ska väl sättas igång när som helst :D Du har inga bilder eller liknande på din bil å installation? :D E30 325 Cabrio -90 E34 525 touring -95 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.