|
|
|
|---|---|
|
Jag skall byta olja i automatlådan i morron kväll, har köpt filtret och packningssatsen. ...är det något man bör tänka på, något som kan jäklas? Hur mycket olja brukar det gå åt på 735:an? Dessutom skall jag byta bränslefilter, samma sak där, något som är värt att tänka på..? Tack på förhand, /Micke :o) | |
|
I 735i så går det i 3 liter när man tappar ur växellådsoljan, för det kommer ju ur 3 liter. Men om man vill att nästan all olja i växellådan ska vara bytt så måste man byta 2-3 gånger och köra minst 10 mil mellan byterna. Så har i alla fall jag uppfattat detta. Kolla sedan på oljesticken efter att du har bytt all olja, färgen ska vara röd. Är den svart så är det fortfarande lite gammal olja kvar, men den nya oljan blandar ju in sig i den gamla så det behöver inte märkas av så tydligt. Det är i alla fall bra att byta en gång, man kan ju vänta och byta den andra gången lite senare. Glöm inte att köpa växellådsoljefilter och packningen när du ska byta växellådsolja. Jag hörde priser på BMW till min 750i, filtret ska gå på 250 kronor och packningen 119 kronor. Så det borde vara lite billigare till 735i. När du har bytt olja så kommer den nog att växla mjukare, det gjorde i alla fall min fars 735i som har runt 40.000 mil på nacken. //Schnitzer |
|
| En liten erfarenhet: Första gången jag bytte olja i min 535iA -91 rann det ur närmare 4liter. Vän av ordning läste jag i instruktionsboken att 3liter var rätt volym. Fyllde på dom 3 och tänkte inte mer på det. Långt senare kom jag att tänka på att ett väsande "sörplande" ljud som inte fanns före oljebytet uppstod på ettan precis innan tvåan gick i då lådan var helt kall. Fyllde på en halvliter till i lådan och ljudet var borta. | |
|
Tack för svaren, jodå, min erfarenhet blev densamma. Det gick i tre liter, sedan ytterligare ett par dl efter 10 mil. Vad som märks är att växlingarna går mjukare, och dessutom så går lådan över i lock-upen snabbare. Tidigare kunde den slira ganska länge innan lockupen gick i. Förstår inte varför jag skjutit på detta ända till nu... :-) Några hundralappar och en timmes jobb..! Väl värt det, med andra ord... |
|
|
Powertoy: Känner igen det där ljudet du pratar om har det i min bil, låter vid växling mellan 1 & 2, minimalt mellan 2 & 3. Ibland kan den växla lite hårt. Ljudet du pratar om är typ ett tjutande ljud, som kommer i snabbare intervaller ju högrvarv det är, När bilen är kall, och när den ska växla. Hur fyller man på oljan på bästa sätt? Hoppas att det kan vara detta. /Marvin V8 Newton Power |
|
|
När man ska göra denna proceduren med att byta filtret och oljan 3-4 ggr, när bör man byta filtret? I samband med första oljebytet, eller sista? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
I samband med sista borde vara bäst, för då har du ett rent filter inför de många mil som väntar. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Så resonerar jag med, men någon har sagt att det ska bytas innan man gör oljebytena. Med motiveringen att det gamla filtret kan vara "mättat", och att det därmed skulle bli skit kvar i lådan som sen direkt sätter sig i det nya filtret... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Varför inte första och sista? Åtminstone till V8:orna är oljan till växellådan så dyr, att filterkostnaden blir nästan obetydlig ;-). Jag tror f ö också att första bytet är då filtret skall bytas, om man nu bara gör det en gång. /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.