|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har försökt handla bil nu ett tag men det har inte lyckats,första försöket var en E46 330-04. Lång historia kort,jag köpte bilen med en postväxel som säljaren var med in på banken när jag hämtade ut,efter 45min ringer han och tjatar om att han inte litar på att växeln är riktig! Jag kände redan när jag gjorde affären att jag betalt för mycket men villle ha den och slippa leta mer,behövdes jobb för en 20´för att få den i skick så den skulle bli värd absolut max det han begärde men sket i det då jag tänkt behålla ändå så förlusten skulle bli utspädd på lång tid ändå. När han ringde försökte jag först lugna honom och när inte det funkade så sa jag till honom att jag väntar 10min,ring banken och verifiera växelns äkthet(den som han var med och hämtade!)annars kommer jag tillbaka med bilen så skiter vi i det. Han ringer efter 4min och säger att det är telefonkö och han inte törs vänta längre då det handlar om så mycket pengar...så jag vänder och han får bilen tillbaka. Orkade bara inte med alla tel.samtal,finns fler bilar och jag tyckte som sagt att jag redan betalt för mycket så tyckte han kunde lycka till med försäljningen utan min medverkan. Nu försökte jag få en titt på en E92 330-07 istället,börjar med ett sms slutet på förra veckan då jag jobbar natt så det är bättre han ringer upp när det passar säljaren,inget svar. Skickar ett mail istället idag och säljarens bekant som ska hjälpa honom då han inte har mail själv ringer upp,får alla uppgifter jag vill ha utom en men tänker att det kan vi ta när vi talas vid innan vi träffas nästa vecka om bilen är kvar. Lite efter jag talat med säljarens bekant så får jag ett sms där det står att jag kan kolla bilen denna veckan när han jobbar på parkeringen där,svarar via sms att jag inte kan kolla denna veckan utan först mitten på nästa och säger att jag talat med hans bekant och redan fått alla uppgifter jag ville ha utom en som han inte kunde svara på och ställde givetvis den frågan samtidigt. 6 minuter senare får jag ett sms att bilen redan är såld..... Tror jag tar en sväng till tuskland till sommaren,kombinerar lite banåka med införskaffandet av en premium selection istället för nu börjar jag bli trött på folk. Är det så här eller har jag bara otur? Henrik | |
|
Man blir ju nyfiken på vilken fråga du inte fick svar på...? ___ //Ulf |
|
|
Ingen speciell alls,bara vilka fälg som sommarsulorna låg på eller om han bytte på samma. Henrik |
|
| Har inte funderat på att köpa nytt :) | |
|
Börjar seriöst fundera på just det,bär mig emot att ta första värdeminskningen då.... Men,ska det vara så här besvärligt att köpa bil privat,helt oprutat från min sida,så ser det ut som en trolig framtid ändå. Är ju inte första bilen jag handlar och tror inte jag är en besvärlig köpare(frågar bara efter historik och reg.nr så jag kan kolla upp bilen)prutar bara om jag hittar något som inte överensstämmer med beskrivningen och har kontanter utan byte,vad mer ska jag göra? Tror inte jag låter oseriös,varken i text eller tal,kanske har fel uppfattning om mig själv då men vad fan,lite får väl även en säljare bjuda till om man vill bli av med vad man nu säljer..... Ja ja,tror jag skiter i privatmarknaden nu,får nog bli en handlarbil här eller i tyskland istället,att det ska vara så jäla svårt att skiljas från sina pengar och handla en bil privat! Henrik |
|
|
Förstår precis vad du menar. Mina två senaste bilar har införskaffats hos handlare. Orkar helt enkelt inte, och har inte tid med en masa trams. Finns en del fördelar med det också, nu senast fick jag en del irriterande smågrejer fixade, tre månaders full försäkring (inklusive maskin) plus att det gick att förhandla priset en hel del... //Pontus |
|
|
Jag har köp i stort sett alla mina "dyrare" bilar på firma, privatmarknaden skördar nästa aldrig några prisvärda bilar. Varför skulle man betala mer för en bil privat utan några som helst garantier och oftast orekondade? Man ser ofta allt för högt prissatta bilar som efter ett tag kommer ut billigare på firma. Däremot har har jag sålt alla mina bilar privat. Jag har naturligtvis sällan fått vad jag hoppas på, men ändå bättre än inbyte. Kan hända att jag är mer taktisk än många andra privata bilförsäljare. MVH Christofer |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mitt senaste köp tog mer än 3 månader att slutföra :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Vad är det du är upprörd över? Att han sålde bilen till någon som kom till honom med pengarna? Skulle han hållt bilen åt dig för att du skickat sms till honom? Så gör man inte när man säljer bil. Först på plats med pengarna får handla. Köpare "som ska komma nästa vecka" kommer nästan aldrig. ------- //Lövet |
|
|
Postväxeln är ju en annan historia. Men varför följde du inte med honom och löste in växeln ihop? Sedan hade ni kunnat skriva över ägandet på plats på banken efter att han löst in pengarna. ------- //Lövet |
|
|
Nu blev jag lite nyfiken... Den första bilen där... Hur gjorde ni med ägarbytet egentligen? Han fick pengarna och du åkte? Sedan ångrade ni er? Hade ni inte skrivit ägarbytet? Känns som extremt mycket krångel från hans sida + att han då måste beställa nytt ägarbevis om ni fyllt i det han hade!? //*Hemlig* |
|
|
Första affären. Vi skrev ett köpekontrakt där betalningen angavs till fullo med pv-nr inskrivet,jag kunde med andra ord åkt därifrån och stängt av telen helt lagligt men istället lät jag säljaren få som han ville när han ringde och tjatade för 5e gången. Ägarbytet var skrivet och klart och säljaren skulle lägga på lådan men han hade inte gjort det då han ringde. Tyckte som sagt att jag betalat för mycket redan när vi gjorde affär men kände att jag kunde leva med det så jag var inte helt nöjd när jag åkte därifrån vilket även påverkade hur jag handlade efteråt. Orsaken var att det drog ut på tiden så växeln blev uthämtad 10 i 3 på min bank och hans bank stängde även den 3 men det är ju bara att ringa och kolla växeln så är det klart,om jag skulle blåst han så skulle jag knappast svarat i telen en gång efter affär så han var ju körd redan när han gav mig nycklarna rent tekniskt. Jag försökte få honom att ringa och kontrollera att allt var ok med pvn men det var ju som sagt kö dit så... Jag ägde lagligen bilen i 45min innan första tel.samtalet från säljaren och hade hunnit fylla upp tanken,lackade ur rejält på den hysteriska personen i andra änden som inte gick att resonera med och valde mellan att stänga av telen och åka hem eller åka tillbaka med kärran till honom,det blev det senare alltså var jag laglig ägare i 1,5timme iaf. :) Annonsen ligger fortfarande ute. Försöket att få en titt på den andra bilen är helt ok vilket jag även sa till honom,behöver inte hålla om någon annan vill köpa,annonsen ligger dock kvar ute och är även prissänkt med 15´......... Ska dock,om annonsen fortfarande är kvar till måndag eftermiddag,ringa och höra om affären sprack och jag kan få en titt på den ändå eller om jag är utesluten som köpare. Henrik |
|
|
Aha! Okej! Då förstår jag! Du ska inte länka annonsen på den första hit så folk inte råkar göra samma misstag som du och försöker göra affär med honom...? Han verkar ju minst sagt strulig... //*Hemlig* |
|
|
Funderade på det men det finns ju inte så många 330coupeér -04 ute så det går nog att gissa vilken. Alla måste ju få sin chans att bilda en egen uppfattning utan förutfattade meningar om säljaren,kan ju vara fel på mig med. Henrik |
|
|
Just ja,-07an fick jag,som jag redan sagt,efter att talat med säljarens bekant som ringde upp mig ett sms att jag kunde kolla på den under denna veckas kvällar på hans jobbparkering. Det var det smset jag svarade på att det inte var möjligt för mig att komma och kolla förrän nästa veckas mitt då jag jobbar,6 min senare får jag ett mess till att bilen är såld,fick kolla flera gånger att det var rätt nummer jag svarat på så det inte var en annan bil(har inte ringt på några men ändå Henrik |
|
|
Antar att det är denna du talar om? Länk |
|
| Nope,längre ner. | |
|
Finns ganska många trådar om privataffärer som gjort folk besvikna. Ofta grundar det sig på att man ser affären som klart alldeles för tidigt (både i rollen som köpre men vanligtvis som säljare). Först när kontrakt är skrivet och pengarna överlämnade är bilen såld. I fallen med en säljare som säljer bilen efter ditt sms är inte mycket att säga om. Kanske är det en bekant eller liknande som fick nys om att hans bil var till salu och tar den på studs, eller en supersmidig köpare som genast sätter in en handpenning på kontot. Fallet med postväxeln låter mycket märkligt. Tror det var en undanflykt från säljaren som ångrade sig. Du hade lätt kunnat strunta i honom. Personligen både köper och säljer jag mina bilar privat, brukar bli ett par fordonsbyten per år. Oftast inget strul alls. Håller med om att många privatsäljare har för höga utgångspriser jämfört med bilhandlarna. Då gäller det att så smidigt som möjligt förklara detta för dem alternativt låta säljaren försöka med det höga priset ett tag och låta verkligheten komma ifatt det brukar funka. Annars väljer man en annan bil/säljare. |
|
|
Håller med om vad du säger men bägge annonserna ligger ute än så det verkar ju som dom dels inte blivit av med dom och även vill just det. Killen med postväxeln ångrade sig,har gett mig ett via sms prutat prisförslag men känner mig färdig med den. -07an fick säljaren(eller hans representant)vetskapen om att jag inte kunde förrän nästa vecka på telen. Efter tel.samtalet kom det ett sms att jag kunde kolla bilen på hans jobb denna veckans kvällar och det svarade jag på att,precis som jag sagt i telefon så jobbar jag denna vecka men hör av mig på måndag eftermiddag,efter det tog det 6! min. så var bilen såld. Detta kan ju stämma om han enbart använt mig för att jaga på en annan köpare men då borde ju annonsen tagits bort istället för att ett par dagar senare sänka priset på den. Ja ja,folk gör som dom vill,ska jag inte sätta mig över,men det känns ju mindre och mindre intressant att offra en dag och soppapengar på att åka en 50+mil om det ska vara något annat än beskrivet skick som skulle stjälpa affären. Jag anser att affären är klar när jag sätter mig i bilen för att åka och kolla på objektet,stämmer beskrivet skick och jag har pengar med mig så tycker jag det,all övrig koll har jag redan gjort innan avfärd. -07an var ju inte klar men att offra en dag och en 70mil soppapengar med en så trasslig inledning är ju inte så jätteintressant längre trots att annonsen är kvar och sänkt,känslan är att när man väl är framme är det ju "bara det där med som jag glömde". Ska iaf. ringa och känna av på måndag eftermiddag om annonsen är kvar,får se hur det går då. Henrik |
|
|
Min 120d köpte jag på annons på blocket. Priset var bra så jag prutade inte. Säljaren hade fått tjänstebil och ville bli av med sin gamla bil. Hela affären fungerade perfekt. Bilen hade ju garantier kvar så det kändes inte som ett problem att köpa den privat trots att det var i en prisklass över 200'. Givetvis handlar det även om vilket intryck man får av säljaren. Efter att affären var uppgjord på telefon så fick jag sätta mig på tåget i ett par timmar och då vill man ju inte bli blåst. |
|
|
Jag skulle aldrig skicka sms till en säljare. Om jag får sms när jag annonserar ut en bil så ignorerar jag eventuella sms och likaså mail som verkar allt för "haffsiga". Köpare som börjar tjata om priset mer än om bilens skick brukar meddelas att dom inte är välkommna att köpa bilen, sedan lägger jag på. Seriösa intressenter som tar kontakt via Telefon eller Mail får dock ett lika seriöst mottagande och jag har alltid sålt alla bilar relativt fort och smidigt. (Vilket iofs. säker har att göra med skick och dokumenation tillsammans med ett vettigt pris) Lågt inlägg bara för att säga att man inte ska skicka sms om man vill köpa en bil för kanske 150 kakor... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.