|
|
|
|---|---|
|
Någon som har installerat KCR effektbox till sin BMW diesel? Jag har en 120 d M- 07 med 163 hk motor och funderar på att installera denna. En ökning från 163 till 190 hk och från 340 till 390 Nm. Pris inkl moms 4975 kr + montering. Någon som har lite tips och råd eller erfarenheter. KCR hemsida: www.kcr.se | |
|
Det är bättre att satsa på ett rent chip eller rättare sagt en mjukvarutrimning. Det som KCR-boxarna gör är att lura styrdonet att bilen får mer soppa och då få en effektökning. Nackdelen är att den inte är lika exakt som en traditionell trimning. Det har diskuterats i samma forumdel om de som trimmat sin 520d som är samma motor. Läs på lite mer där tycker jag! M V H Stephan |
|
|
Jag skulle vara väldigt försiktig. Jag körde med box på min 320D och efter någon månad så försvann tomgången och jag var tvungen åka på verkstad. Där sa de "Jaha, du har kört med trimbox va?"när jag hämtade bilen.. Boxen hade tydligen fått systemet att dra ner tomgången till noll.. Hur har jag ingen aning om. Dessutom svartrök min bil mycket på gaspåslag. såpass mycket att jag skämdes när jag hade någon bakom på landsväg. En tur till ESS i Norge skulle jag rekommendera istället alternativt VTECH eller någon annan Flash/omprogrammering. Mycket mer balanserat är att "bara" vräka på mer soppa genom att "lura" trycksensorn på CR-röret. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Det låter som man inte skulle investera i en "KCR-box"?! Någon som kan rekommendera en chip eller mjukvarutrimning i Jönköpings län eller dess närhet. |
|
Bayer_Aleks |
Beställ en RTS från Vtech så gör du allt själv, både "chippar" och originalställer bilen när du vill. |
|
Låter som alla gör reklam åt vtech RTS hela tiden =) box är inget fel =) och det ska funka.... annars tillverkningen skulle gå under =( dessutom har man 30 dagars öppet köp =) om man inte skulle vara nöjd |
|
|
jag hade KCR på min E46 320d och skulle aldrig någonsinn använda ett sådant "sätt" att "trimma" igen. som stephan påpekar så det enda boxen gör är att feta på med bränsle = inte helt optimalt på något sätt. i mitt fall gick bilen bättre utan boxen, mindre vrid men mer harmonsikt och faktiskt snabbare. Men det finns många som tycker att bilen går jättejättebra med KCR-box och prisar den billiga effektökningen. ska du göra något så är en riktig mjukvaruuppdatering det enda rätta. |
|
|
kan tillägga att min, likt Amullo's, även svartrök rejält med boxen. =för mycket bränsle, utan att omsätta med ökad luftmängd/laddtryck. |
|
|
även som orginal kan man få svartrök tydligen nå annat fel =) har sett många sådana som gått sönder lr haft problem med svartrök =) utan box lr nå trimm alls =) om man har en frisk bil så ska det fungera =) boxen och flashningen mvh |
|
|
Det finns bara ett dieseltrim alternativ som jag aldrig sett något negativt om och det är ESS i Norge.. Man kanske skall ta det till sig. VTECH har rätt bra rykte, men som jag förstår det så är det fortfarande inte helt optimalt o man jämför med ESS, dock ett bra alternativ för de som inte vill åka till Norge. Boxar kan man iallafall säga generellt är SKIT i min erfarenhet.. Varenda tråd här på forumet och även andra forum visar tydligt att det inte funkar i praktiken. Enda som funkar verkar vara piggyback grejer till 335i som är mycket mer komplicerade än de små "en kontakt bara så löser det sig, installerad o klar på 2 minuter" skitboxarna som finns till dieslarna. Min är numera orginal och precis som HFR så tycke jag bilen tog ett steg bakåt med boxen inkopplad. Mer vrid, men alldeles för dåligt balanserad trimmning även om det blev en effektökning. Men billigt är dyrt om det inte blev rätt, om man säger så.. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Bayer_Aleks |
Alltså...Vtech, RICA, ESS, Promotech spelar ingen roll. Så länge man optimerar bilen med ett program som styr bilens tändningstider så är det mycket vettigare alternativ än att sätta in en box som pyttsar in extra diesel i systemet för att på så sätt öka din effekt på bilen. Tro fasiken det ryker extra mycket bakom sådana bilar när motorn inte hinner förbränna all diesel och tro fan att PF bränns fortare med sådan sk trimning. |
Verdi |
Jag använder Länk och den ska ge 196hk/411Nm på din 120d 163hk. Kostar lite drygt 5000:- beroende på pundkursen och du får den levererad med DHL på ett par dagar. VTech lovar aningen högre siffror men är även dyrare. Absolut värt att behålla enheten så att man själv kan återställa den vid behov. |
|
Jag skulle nog föredra att handla av en svensk åf, framförallt vid ev. reklamationer, uppdateringar eller support. M V H Stephan |
|
Verdi |
Kan man prata/skriva någorlunda engelska så är det väl inga problem. Du kan handla via Länk också om du vill men då kostar samma enhet lite mer. |
| ESS tuning när det gäller att trimma en bmw | |
|
Fick min Bluefin i torsdags. Var lite problem med att skicka iväg orginalmappen till deras server så jag mejlade och inom en timme kom svaret som löste det hela. Så supporten från England kan man verkligen inte klaga på. Synd bara att snöstormen omöjliggör provkörning.... |
|
Bayer_Aleks |
BMW alb: Vad har du för trim på din? |
Bayer_Aleks |
Bmw alb: Nå? Inget svar på vad du kör med för trim med tanke på att ESS e det bästa för en BMW? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.