AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.367

Skönt med ACC i värmen eller hur.

svardska
Tyvärr gäller ju detta inte mej för jag åker ju BMW.

Ny kondensator
Nytt torkfilter
Ny lågtrycksvakt
läcktest
vakumsugning plus ny fan och hans moster + div
summa sumarum ca:6500:-
och även nya värmeventiler.
Tror ni att detta hjälper om man vill åka bmw utan att svettas ihjäl?
Det fungerade i ca 1 vecka, nu är ac´n död igen.
Jag kommer ihåg en gammal Dodge Coronet som jag hade i 8 år med en underbart iskall AC den funkade hela tiden jag hade den och det var en 69á.
Om nån vill köpa en 735´a billigt så är det nog läge nu, om inte vädret förändras drastiskt till i morgon.
Skulle nån ha nåt tips om vad som gått åt h-vete så lyssnar jag kanske på ett öra och gör ett sista försök.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag sitter i exakt samma båt som du ,svardska. Min AC i 735:an är det ingen fart på, extra kul då att bilen är svart med svart skinn när solen ligger på!

På min bil hade något pucko monterat ur kondensorn för att läcksöka den, istället för att lossa röranslutningarna och kontaktterna hade människan helt brutalt sågat av rören och klippt sladdarna!!!

Helt klart en kompetent hemmekaniker. Nya rör kostar runt 1100 kr på BMW, det tillkommer också lite annat småplock som AC-rem, clips, elkontakter.

Som tur är har jag goda kontakter vad gällande läcksöking och fyllning, annars hade det kunnat bli hur dyrt som helst.
Ni kan trösta er med att jag har det lite värre..

Ingen AC (inte ens trasig sådan)
Inga tonade rutor eller gardiner
Svart skinn
Defekt värme som gör att det bara sprutar full värme oavsett hur jag gör...
Bor närmare ekvatorn än dom flesta i sverige ; )

Slå den....

"The original point and click interface was a Smith & Wesson"

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ac-kvaliten suger på tålamodet tranbantkvalitet är mitt
stående uttryck.svardska; Nån typ av garanti eller rek.
ac-firmorna får ej fylla ett system utan att förvissa sig om att det är i god kondition så att läckage inte uppstår, enligt ac.bestämmelserna.De borde fyllt med spårvätska så man ser var ev ,läckage är nånstans om det nu är det som strular? Kan ju var nått annat också??

MVH
Hasso
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Tips!
Om ac´n känns slö, Byt eller gör ren microfiltret.
Detta gjorde underverk på min gamla 750il-92.
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ några ac tips: kolla att fläckten fungerar(framför kondensorn) tvätta kondensorn

finns vridet behövs ingen turbo
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Länk
:-)

Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Mmmmmmmm, va skönt ,min ac funkar hyfsat bra.
Detdär om att rengöra microfiltret låter intr.
Hur gör man?
svardska
sådärja! min AC man var på besök idag. Läcktest visar att pumpen läcker i axelcentrum.
Behövs ny tätning och nytt lager när man ändå håller på.
Erfarenheter på området är mkt välkommna, undrar bla om det går att byta utan att plocka ner pumpen från motorn?
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Länk

Där finns beskrivning på hur man byter microfiltret.

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag hade taskigt drag i kylan på klimatanäggningen. Det var extra trist när vi var i Frankrike i Juni när yttertempen visade på +37°C. <Pust>

Jag har för vana att sticka in armen i bilen och starta upp, särskilt när det är varmt, med tanken att bilen skall bli behagligt kall innan man sätter sig i. Med mina tidigare Volvo 960 fungerade detta utmärkt.

Men med min E38 var det inte så bra utan bra kyla kom endast vid högre farter. Hade haft inne bilen hos min auktoriserade förstås och de hade felsökt "dålig kyla" och gasat om systemet. Ingen skillnad nån tusenlapp senare.

Började själv kolla närmare på elfläkten framför kylaren - den rörde sig inte! Oavsett hur stekhett det var. Alla fyra (!) säkringar för fläkten var dessutom hela. Fram med verktygslådan!

Tar bort kofångaren genom att lossa de två T50 bultarna på undersidan vardera sidan av reg-skylten. Lossa vidare på vardera sidan två stycken 8 mm skalle skruv som håller innerskärmarna mot frontstycket. Lossa kofångaren försiktigt (tvåmansjobb!), tag loss snabbkopplingen för strålkastarspolarna, samt tag ur PDC sensorerna samt lossa dimljuskontakterna. Lyft av hela kofångaren och lägg på mjuk yta.

Sedan är det bara att ta bort kylardamasken, 7 st philips-skruv. Lyft av. Elfläkten sitter med 4 st 13 mm mutter. Lossa el-kopplingen (vrid ⅛ varv moturs) och ta ur.

Fläkten har tre stycken hastigheter så 12 V läggs på de olika stiften i olika stadier som sedan går via två motstånd till fläkten.

Brun är jord, de andra tre skall ha förbindelse med varandra på under 1 Ω. Om inte har ett motsånd brunnit av. Motstånden på min var:
0.2 Ω 80 W Dale 353-003-01, samt
0.5 Ω 85 W Dale 353-004-01
Borde finnas på Länk tillsammans med lite krympslang som är allt som behövs för den reprationen.

I mitt fall var det dock inte motstånden, de var hela.

Provade att koppla en bitig batteriladdare till fläkten - inte ett liv. Provade att dra runt den med fingret - och då gick den igång. Akta fingrarna NOGA dock! Det är drag i den fläkten.

Fyllde fläktmotorn med 5-56 och lät den gå en bra stund, mycket bättre.

Kollade priset för ett nytt elfläktpaket - motorn säljs inte separat vad det verkar: 2,434:61 SEK. Efter detta avskräckande besked hällde jag därefter ytterligare flera rejäla doser med 5-56 i fläktmotorn, det kan det vara värt. Borde hålla några vintrar till nu.

Efter detta kollade jag närmare på kylpaketet. Det måste ha varit tusentals, om inte tiotusentals, med fluglik i kondensorn, för att inte tala om sand, gräs och löv. Omsorgsfull urspolning med trädgårdsslangen satt på "känsliga växter" fick bort stora högar med skit som hade proppat igen kondensorn.

Satt ihop allt igen och startar motorn, kallt nästan direkt! Har det aldrig varit förut. Lägger också märke till att kompressorn nu går mycket längre intervall än tidigare. I kväll var det varmt som attan men elfläkten gick på en lägre fart med kompressorn av och en högre med kompressorn på. Provtur i skön svalka avslutar dagens lyckade skruvande.

Även för den ganska oerfarne hemmaskruvaren borde detta vara enkelt, hade inte trott att det skulle vara så enkelt att ta bort kofångarn och att det skulle vara så mycket skit i kondensorn.

Det är möjligt att det hade gått att lura igång fläkten på plats med 5-56 men då får man ju inte rengjort.

Ser fram mot att ut och glida i min svalkande vagn i morgon, undrar om man skall sitta med jackan på bilen i bilkön i morgon bitti? ;)

Mvh Björn
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Gör man likadant som balmgren på en E32?
Eller ungefär samma.

Mvh Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk

Kolla lite i Jannes dagbok, det är nog ingen större skillnad på en E32 utan bör fungera på ett liknande sätt.
balmgren:Din beskrivning borde hamna under Mektips:))

MVH
Hasso
svardska
Eftersom jag startade denna linan i vrede och värmeslag så kanske det är på sin plats att jag avsluter den.
Jag plockade alltså ner kompressorn till AC´n. tog isär den och bytte axeltätningen, det var inte alls så avancerat, men man måste vara noga med att hålla grejer rena så att det inte kommer in småpartiklar osv.
Reservdelar finns på Avantia eller Elajo (se telefonkatalogen)
Axeltätningen kostade 500:-.
Nu är den tät och fungerar perfekt, men be din AC kille att fylla ca:2000 istället för dom 1550 som BMW rekomenderar, den blir mkt kallare då!
Min är som en frysbox nu!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Överfylling är inte att rekommendera. Visst finns det en säkerhetsmarginal (jag vet inte hur stor den är)
men du kan komma att få problem som isproppar i torkfiltret eller i förångaren vid hög luftfuktighet. Kompressorn kan dessutom ta skada eftersom överfylling oftast medför att allt köldmedium
inte förångas utan kompressorn matas med en större mängd vätska. Övertryck kan också ge skador på en gammal kondensor m m.

Dessutom skall luften inte vara för kall för jag tycker det blir obehagligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.