|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Verdi |
Muslimer har väl större respekt för äldre än vi svenskar har som låser in våra gamla på institutioner där de får ligga med liggsår i sin egen avföring på många håll... (för att hårddra det lite) Det finns ingenting i vare sig islam eller den s.k. "hederskulturen" från mellanöstern (obs! islam är EJ samma sak som hederskulturen) som säger att man ska slå ner gamla tanter. |
Verdi |
För övrigt finns det gott om helsvenska dårar också. Bjästa-killen, Mats Alm, Heléne-mördaren i Hörby, Knutby-sekten, Haga-mannen osv osv. |
|
@Verdi: Är det inte märkligt att bara helsvenska dårar exponeras i media? Jag tror det beror på att det är politiskt inkorrekt att visa upp en invandrare i riksmedier (om de inte redan är kändisar), hur många ansiktsbilder och personuppgifter sprids i de fall det är en invandrare som begår brott? Angående våra balkanvänner; jag kommer ihåg en episod från mitten av nittiotalet när det pågick ett upprop att åka till en flyktingförläggning i södra delarna av Sverige. Anledningen var att där fanns flyktingar från "båda" sidor och en del våld och liknande hade inträffat, nu skulle man samlas och göra processen kort med vissa grupper. I Sverige! If it works, don't fix it. |
|
| Det som är avikande i detta fallet är att dessa kulturer respekterar man och tar han om äldre mycket mer än vad vi i sverige brukar göra!och detta tyder väl ännu mer på att den här killen är totalskruvad eller var på tänd!? | |
|
Ingen rök utan eld. Det är enligt brottsförebyggande rådet (BRÅ) betydligt vanligare bland personer från vissa delar (mellanöstern, nordafrika) att begå våldsbrott och knarkbrott. För ett färskt exempel: den 21-åriga muslimen från Kristianstad som nästan/på håret misshandlade sin svenska flickvän Emma till döds i november. Han fick 12 år idag, hoppas han utvisas. Aftonbladet: Länk Länk Enligt rättsbanken (offentlig databas) begås ca 35% av alla våldsbrott, sexbrott och knarkbrott av invandrare, som är ca 10% av befolkningen. Är man rasist bara för att man säger som det är? Läs själv BRÅ:s rapport: Länk Jag har flera kompisar som är invandrare från mellanöstern och muslimer, det är dom - hederliga, bra människor - som drabbas hårdast av såna här ärkesvin. Men det är ändå inte särskilt synd om dessa - den stora tragedin är den 78:åriga kvinnan som blev ihjälslagen på en p-plats -- INTE att tycka synd om vissa kulturer. Om det vore min egen mamma hade jag blivit vansinnig om det pratats om att "tycka synd om" förövarna och glömma offren. Vem skulle inte känna likadant om det vore ens egen mamma/mormor? Vad gäller gärningsmannen från Landskrona ska han in i finkan direkt och sen ut ur landet, han har förverkat sitt förtroende! Vissa folkgrupper har en kultur som är mer som en djungel än den svenska, lura andra och var misstänksam mot alla (så säger iaf en av mina muslimska vänner) Ovanligt många inom den gruppen har en aggressiv, lättkränkt inställning till andra grupper av människor. Typexemplet är tex frisbee-idiot-turken som blev hotfull och skulle slå folk på käften för att han fått en liten plast-frisbee på sig (vem var det som kasta?!). De flesta känner igen det respektlösa beteendet. YouTube: Länk Det är väl bättre att inte totalt förneka problemet och istället ta upp saken till debatt? Strutsbeteende är inte lösningen. Jag tror det krävs att ALLA, infödda svenskar och invandrare från alla religioner slutar dalta, lägger av med "snällismen" slår näven i bordet att TYDLIGT säger ifrån att NU FAN FÅR DET VARA NOG!! Personligen anser jag att personer som inte vistats länge i landet bör utvisas om de begår brott. Det får säkert fler att sköta sig. |
|
| Ja Lasse vad skall man säga!? statistik ljuger inte och inte kameran heller !sorgligt att se denna överreaktion, men vad som var ovaligt idetta fallet var att våldet var riktat mot gamlingar!Annars så gäller en stor överrepresentation ex v-täckter bla! | |
|
Jag tycker absolut inte synd om förövaren, och förnekar inte statistiken heller! Namnen på utländska förövare och bild på de förekommer också, t ex "Alexandra manen"! Det jag stör mig på är att man lätt skyller på religionen! (oavsett vilket) Det är som jag skulle dra slutsatsen att alla katolska präster är pedofiler och det har med kristendom att göra! Det påståendet måste vara sant eftersom man hör som mycket om det på radion och andra medier! Eller? Man måste tänka efter lite, bara för att en del beter sig si eller så är det inte så att alla är lika! Man måste bekämpa problemen på rätt sätt och förebygga de! Och han på filmen ovan är ju bara sorgligt! M3 E30Länk |
|
| Klockrent inlägg Lasse!! | |
| Religonen är väl bakom det mesta skit genom historien!!! | |
|
Tagga ner nu, Lasse! Du börjar låta som SD-talesman. Inte för att det du säger saknar poäng, men se då till att hantera de som begår brott, och låt bli att beskylla i synnerhet alla muslimer för alla möjliga brott och egenskaper! Tölpar som du får mig att begå ett och annat brott istället. S&S - tycker du att det är märkligt att människor som har slagits om liv och död blir våldsamma mot varandra när de stoppas i samma förläggning? Märkligt att något ljushuvud kom på det överhuvudtaget. Men de känslorna har svalnat för länge sedan... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Håller med om att alldeles för mycket blod har spillts genom historien för religionernas skull, nästan så man blir ateist! Men detta dådet har inget med religionen att göra. Möjligen med kulturen, även om killen verkar helt enkelt vara ifrån vettet, enligt alla mått mätt. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
@Jasko76: Typiskt att försöka dra in ytterligheter som SD i diskussionen, det ursäktar inte att man inte kan ta seden dit man kommer. Ditt inlägg innehåller ett förtäckt hot, så lägg ner det på en gång. Angående balkanvännerna så har jag uppfattningen att de boende i förläggningen hade nog med problem utan att personer utifrån kom dit och tänkte lösa problemen åt dem. Tanken att sätta dem i samma förläggning berodde nog på att ljushuvudet inte gjorde den skillnad på dem som de själva gjorde, vem vet kanske trodde ljushuvudet att de som flytt våld och död skulle ha lite mer i huvudet än att fortsätta konflikten. If it works, don't fix it. |
|
|
Nope, inga hot, bara bitterhet! Klart att jag drar in SD, för det Lasse säger är precis vad SD använder sig utav. Jag är själv, om möjligt, ännu mer förbannad på de kriminella elementen, och håller dessa på stort avstånd, men snälla kom inte och säg nåt i stil med "alla muslimer är kriminella, kvinnohatare, tjuvar, drägg". Sånt leder till polarisering, och får folk att göra saker de annars inte skulle. Angående "balkanvänner" - Sverige har som tur är inte upplevt krig och elände på över 2 sekler, klart att det är svårt för er att förstå vissa känslor och saker. Jag är tacksam att jag blev vänligt emottagen och fick nya chanser i livet, har aldrig missbrukat detta (ja, fortkörningar) och aldrig bråkat med de som tvingade mig hit. Men det finns de som har förlorat nära och kära och då tänker man inte kallt och beräknat... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76, förstår absolut din irritation samtidigt som Lasse har vissa poänger men även några onödiga och provocerande rader i sitt inlägg. Är väl ingen som skiver att alla muslimer är kriminella? Klart att den kraftiga majoriteten är skötsamma och en stor tillgång för sverige. Kan du utveckla närmare hur dessa två uttalanden hänger ihop? "Jag är tacksam att jag blev vänligt emottagen och fick nya chanser i livet, har aldrig missbrukat detta " "Tölpar som du får mig att begå ett och annat brott istället" |
|
|
Björn.B Ang. muslimer och kriminalitet kan du läsa högre upp i tråden. De uttalanden jag skrev hänger ihop genom just min frustration, typ även en god kille kan tappa fattningen om någon jävlas för mycket, jag kan inte som Jesus vända den andra kinden till varje gång. Vet dock att det inte kommer att gå så långt eftersom det finns mycket annat i livet än att hänga upp sig på saker folk skriver på internet.Vill någon förgifta sitt liv med hat, tja, fine by me. Själv föredrar jag att diskutera BMW! Som sagt det finns folk som har betalt för att lösa dessa problem, och varje idiot får ändå det han/hon förtjänar. Detta är hårda tider, saker och ting ändrar sig i samhället, det gäller som alltid att hitta den gyllene medelvägen. Se om sitt eget skinn och sin familj. Det som hände gumman i Landskrona kan hända vem som helst och när som helst. Så simma lugnt och låt er inte provoceras! Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Jasko76, tagga ner dig själv du! Hör på dig själv, vem tror du att du är?? Du kommer med överdrifter och påhopp, dubbla budskap gör det svårt att få grepp på dig. Först säger du att du är emot personliga angrepp, våld och religion, sen i nästa mening förolämpar, hotar du (VAR läser du att alla muslimer är bovar, EXAKT VAR?) Sen vänder du plötsligt igen och urskuldar att din uppväxt gjort dig bitter? Kan du inte hantera statistiken så vad har jag med det att göra? Ring och klaga på BRÅ istället, det är därifrån den kommer! Det jag gjort är att påpeka detta ärligt och rakt. Föredrar du att "svennar" pratar om det bakom din rygg istället?? Jag tror nämligen precis tvärtom, att det man inte talar om leder till rasism. Så det är väl positivt. Det är fel att dra alla över en kam, du behöver inte urskulda dig, för det var en enstaka idiots enorma misstag. Men det är lika fel att förneka att det var fel och börja svamla om SD, det är bättre att vi ALLA säger att det är NOG NU. Du har ett ansvar du också, det blir inte bättre för att du gömmer dig bakom dina egna fördomar! Vad gäller att en del folkgrupper har kulturer som är aggressivare än den svenska så kom det direkt ifrån en personlig vän, en palestinier som sa det häromkvällen under en middag där f.ö. en turk deltog också. I turkiet lägger man inte precis fingrarna emellan som du kanske känner till... Om du tror att palestinier och turkar umgås med SD:are så får du nog tänka om. Dessutom är väl inte bosnier kända för att vara fina i kanten precis? Det tål du säkert... Tölp kan du vara själv, drummel! Det är fult av dig att försöka göra partipolitik i detta, du har ingen aning om vad du talar om och målar in dig själv i ett hörn! Vad gäller religion, som Jonas Gardell sa: det är skillnad på kristendomen och kristus. Kristendomen är den rörelse som våldfört sig på det som kristus ursprungligen sa. Detsamma gäller islam och den muslimska rörelsen. ALLA religioner är i grunden fina och handlar om kärlek, men har våldtagits av trångsynta, misantropiska människor som använder den för att styra och underkuva andra. Jag håller med om att polarisering leder till ett tråkigt samhälle, men vi har alla ett ansvar, du också. Det är okej att inte vända andra kinden till, men aldrig mot en gammal kvinna! Ta chansen och säg din mening, men gör det SCHYSST och RAKT, inga påhopp och inga förtäckta hot!!! Det gör bara saken ännu värre... Du säger att det är hårda tider och det som hände den äldre pensionären i Landskrona kan hända vem som helst? Möjligt, jag vet bara att såna personer hör hemma i finkan. Tycker inte du? |
|
|
Klart att man ska låsa in sådana kräk, och slänga nyckeln! Straffskalan i Sverige är för övrigt alldeles för mild. Det är nästan större brott att lura staten på skatt än att ta ett liv. Jag menar inte att man ska bråka med äldre, jag menade i största allmänhet. Låt ingen köra med dig, och dylikt. Om du kände dig hotad, då ber jag så mycket om ursäkt! Har inte slagits sen grundskolan, tänkte inte börja med dumheterna nu. Håller med om att det är skillnad på religion och tro, att religioner har orsakat mycket ont. Är själv mycket kritisk mot min egen religion, köper inte vad som helst. Blir bara förbannad när alla muslimer (eller kristna/judar) för den delen kollektivt svartmålas. Vet ej om jag målat in mig i ett hörn, du drog bara upp en del statistik som även SD använder sig utav, även andra saker som de använder i debatten, som för övrigt mycket väl kan stämma. Därmed har jag inte sagt att du sympatiserar med SD. Kan bara tillägga att den svenska invandringspolitiken är upplagd på ett sånt meningslöst och oplanerat sätt att man blir förundrad. Jobbar inom barnomsorgen, fruktansvärt många barn köar till förskolor och skolor, bara ett exempel. Angående aggressionen: ja visst, håller med fullständigt. Fast jag kallar det missriktad passion. Allt vi sydlänningar gör, gör vi med stor passion. Älskar, hatar... Brusar upp lätt. Hade en galen turk som kompis, galen för det var så lätt för honom att gå upp i varv och börja slåss om allt. Flög på sina vänner, drog till sig trubbel, så jag slutade umgås. Jag har aldrig kallat svenskar för "svennar" Ett lika fult ord som "blatte". Min uppväxt har inte gjort mig bitter, inte vad jag kan se. Återigen så blir jag bara upprörd av vissa saker. Jag urskuldar mig inte, förutom att jag drog in SD i det hela. Att alla muslimer är skurkar har skrivits tidigare i tråden, på sida 1, ursäkta om jag fick det att se ut som om du hade skrivit det. Då så, då hoppas jag att vi har rett ut en del saker här. Jag hade kunnat skriva mer, men det är sent och ska upp och jobba imorgon. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Tack Jasko76, då fortsätter vi tillsammans MOT fientlighet och FÖR ärlighet och att snacka med varann. Man kan INTE älska alla, men man jobba lite på egen kant för att vara ärlig och undvika fallgropar som leder till rasism - åt båda håll. Jag är emot segregation och tror på allas lika värde, även om jag själv ogillar typer som inte har fattar att anpassa sig och ta seden dit man kommer och skenheliga batiktanter som daltar men snackar skit bakom ryggen. Vad gäller SD tror jag personligen de politiska partierna ska bjuda in dom till samtal. Dom plockar annars väljare på grund av att fega etablerade partier inte vågar ta dialogen av risk att förlora väljare och reklamintäkter. SD är ju faktiskt på ett sätt hunsade, underdogs. Ha en bra dag, over and out |
|
| Ja Lasse vi har ju yttrandefrihet och det gäller alla och alla partier även om Bengt westerberg inte tycker detsamma, konstigt nog! | |
|
Det som hände i Landskrona är för jävligt och det finns inga ursäkter för att slå ihjäl en 78-årig kvinna. Märkligt att medias bevakning till stor del går ut på att rapportera om hur fruktansvärt synd det är om gärningsmannens familj och att det inte står i media att 23-åringen som sitter häktad inte är Svensk utan Libanesisk medborgare ( finns uppgifter på detta på nätet ), enligt mig relevant i sammanhanget. Istället kan man i media läsa om hur 23-åringens flickvän grät under häktningsförhandlingen och att han inte fick hålla i deras nyfödda barn, stackare. Men, vi ska väl inte diskutera politik på AP, eller? Det finns andra forum som är bättre lämpade för den här diskussionen, tex Flashback. //Trevlig helg allihopa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.