AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.245

Bakrutetrokaren startar inte e39

Ja
9
JanneH
525iA M Touring -03
Bakrutetrokaren satt helt fast, demonterade och smörjde upp enligt alla konstens regler ifrån detta forumet så nu löper den fint (tack för det!) men motorn startar aldrig och vispar iväg torkaren. Spolaren fungerar vilket borde utesluta kabelbrott då torkare och spolare går på samma säkring #55. Tips? Har motorn bränt trots att det finns ett överspänningsskydd? Finns det något relä? och i.s.f. var?
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Något relä finns inte, i alla fall inte separat. Att spolaren går betyder att du inte har kabelbrott på jord, +12V in och +12V ut till spolarpump i alla fall. Men om du kollar på motorn så finns 2 kontakter: en med 3 kablar och en med 6. Den med 3 är strömförsörjning, den med 6 måste ju vara styrsignaler. Där kan det väl vara brott gissar jag. Om inte motorn är trasig förstås.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du kanske kan testa att koppla in en glödlampa istället för motorn och kolla om den tänds när motorn ska gå? (Eller så mäter du direkt med multimetern om du har någon) Då får du grepp om hurvida felet är i motorn eller matningen dit.

//Magnus

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Jag har för mig att det ligger 12 V på röd/vit kabel hela tiden. Röd/vit är matning och som är dragen från säkringen. Brun kabel är jord. Blå kabel går från motorn och fram till spolarpumpen. Pumpen matas alltså från torkarmotorns matning. Eftersom spolaren fungerar så är det inte fel på matningen. Dvs. du har inte avbrott på de tre kablar som går i den kontakten. Färgerna kanske kan skilja mellan årsmodeller, vad vet jag.
Ja
9
JanneH
525iA M Touring -03
Tack för svaren,
Har nu kollat lite närmare på detta och med multimeter konstaterat att +12V får den mycket riktigt på den röd/vita kabeln.
Har också kollat spänningen efter kretskortet, d.v.s. de 2 polerna som går direkt till själva motorn (efter att ha skruvat bort kåpan för kretskortet) men här är det 0 även om jag simulerar stängd glaslucka genom att peta ner låsmekanismen och sätter spaken i torkarläge.

Provade också att direkt mata motorn med ström (efter kretskortet på de två "motorpolerna") men stendött, här borde väl ändå en frisk motor starta??
Det är väl 12V den ska ha även där?

Testade teorin att det var något problem med styrningen, kontakten med de 6 kablarna. Kollade i.o.f.s inte efter kabelbrott men när jag tar ut kontakten så indikerar datorn att bakluckan är öppen (hur nu det hänger ihop men man bryter väl någon krets som har med luckan att göra som i sin tur ska stoppa torkaren) men jag drog slutsatsen att det i alla fall finns någon form av aktivitet bland de kablarna och koncentrerade mig på själva motorn.

Nästa steg känns som byte av torkarmotor då jag inte kunnat ana minsta livsgnista i den, om jag inte gör på fel sätt förståss?
Ja
9
JanneH
525iA M Touring -03
Bytte motor, funkar utmärkt...
Verkar som att en trög eller fast torkararm är ett effektivt sätt att ta död på motorn även om strömmen ska slås ifrån om motorn inte orkar dra runt.

Kommer att demontera och smörja regelbundet och rekommenderas till samtliga touringägare! 10 min jobb om det inte har börjat fastna...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.