|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska byta gasdämpare till bagageluckan till min bil (e34 520iat -95). Gasfjädern är ju i ena änden fäst i en metallknopp (kulled) i bilens kaross, samt i andra änden med en bult i bagageluckan. Bulten som fäster gasdämparen i bagageluckan är av modell "invändig torx". Denna bult (på vänster sid) är helt sönderrostad. Hur får jag loss den? Går det borra sönder bulten? Eller har någon ett bra tips? Magnus | |
| Punktsvetsa fast något lämpligt. Enkelt och snabbt. Annars finns ju "grispittar" eller urborrning som alternativ. | |
| Försök banka in en storlek större torx. | |
|
Personligen skulle jag först försöka med några mindre brutala metoder först: - Borra bort huvudet. Borren borde centrera perfekt. Om materialet är för hårt för att borra i märker man snart. Är huvudet mycket förstört kan man borra i torx-hålet med en liten borr och sedan med en större borr så ramlar huvudet bort när borrens diameter är lika med bultens diameter - Slipa bort. Antingen med en vinkelslip om det finns plats eller med en liten DREMEL (el liknande). Skydda dock lack, inredning och framförallt rutorna. Slipspånen bränner omedelbart fast i glas. - Sticker bulthuvudet ut kan man såga eller fila (el slipa med en DREMEL) ett spår i huvudet så att man sedan kan använda en vanlig spårskruvmejsel. Går att göra även om huvudet inte sticker ut om det som är runt huvudet skall kastas (eftersom man då slipar/sågar/filar i det materialet också). Per L |
|
|
Kan du inte köpa en liten svetstång sådan som man har en bult i botten på ena skaftet och 2 käftar som en polygrip, man spänner tills det säger klick och den låser fast. Men det förutsätter att det finns en bultskalle att ta tag i. |
|
|
Har du tänkt att grispitta, SÅ GÖR INTE DET!!! Då kan du hamna i ett läge att grispitten går av och då har du ett VÄLDIGT problem att borra ur grispitten + att det inte finns något material att svetsa fast en ny bultskalle i. Grispittar funkar ibland men när de går av får man ett helvete! Åk till en verkstad och be dem svetsa fast en ny skalle och be dem lossa bulten, hade jag gjort i alla fall, efter att ha misslyckets med pittar och lagt åtskilliga timmar på att försöka ordna till det själv... |
|
|
Dessa har fungerat för mig många ggr förutsatt att ma har en bultskalle att ta tag i Länk |
|
|
Tack för alla tips! Efter att ha läst lite mer på forumet så prövar jag inte "gris metoden", då det blir surt om den går av. Punktsvetsa låter som en bra lösning, kan låna farsans svets så det ska jag testa. Gäller bara att få svetsfogen att fästa ordentligt. Funkar inte det blir det till att försöka borra bort bulten som Per L föreslog. Vi har även testat med att slå i en större torx. Bultskallen sitter "försänkt" i gasdämparens ände så det blir nog svårt med en svetstång. Magnus |
|
|
Den här typen av hylsor är suveräna: Länk Har fått rejält grepp t.o.m. på en ledkula med sådan. Men då måste den ju få plats i försänkningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.