AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.688

renar detta sportluftfilter bättre än original BMW 540?

ska tydligen rena upp till 99,52 Länk tror ni detta är ungefär lika förlitligt som original på e34? kommer bilen kännas rappare med öppet filter?

mvh
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Tveksamt... Jag tror du hellre ska sattsa på ett insatsfilter i org burken och bygga ett kall lufts intag istället.

Ett exempel: Länk

Öppna filter gör inte mycke annat än o skitar ner och förstör lmm.

Beemer 4 Life!
TheMan: ok, tror du att kalluftsintag gör någon effektökning överhuvudtaget eller är det lika bra o bara skita i det?
hej
har du luftmängdmätare kan den förstöras om du använder ett öppet luftfilter. Dessutom ljudet blir nog det enda som blir skillnad och sätta ett kallluftintag som på länken är slöseri med tid o pengar, org luftlådan ger otäcka turbolenser. ingen effekt ingen skillnad

Very sorry

Men kul och testa

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det finns fler anledningar till att man sätter öppet filter på en V8 än ev effektökning, orgasmen av ljudet som uppstår tex.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jo där har du en poäng japmax :P Men för o ens ha en chans o vinna nått i hk så är de insatsfilter + kall luft som gäller.

Vet inte hur de är på 540in men på min 528:a satt det en "strypning" i luft burken, Ett rör i röret som går ut i skärmen. Tog bort röret och fick genast lite mer ljud ur spisen med :)

Beemer 4 Life!
Ghost Rider
Om jag vore du så skulle jag köra med org filter

Christer Andreasson
BMW 123D Coupe

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

På min 540 satt det en strypning, en tratt som gjorde ett ca 100mm hål 50mm istället. Den strypningen (ljuddämpningen) rök illa kvickt.
E34 turbo: du säger att det förstör lmm..
är det oljan i vissa sportfilter du tänker på, eller att det ev kan släppa igenom mer skit än org filtret, eller lite både och?

i mitt fall, det jag kanske kan tänka mig köpa är ju oljefritt, och kanske.. kanske släpper det inte genom mycket mer smuts än org filtret.

TheMan: vet inte om det är värt egentligen.. liksom hur mkt effektökning kan det ge en varm sommardag, 2hk? vet ju att det egentligen inte ger nån effekt i sig med öppet filter, men det är ju ljudet jag vill åt och jag tvivlar faktiskt på att insatsfilter kommer göra nån större skillnad på ljudet i 540n..

Japmax: ok ska kolla om det sitter sånt i min :)

hörde nån som satt sportfilter i org boxen.. funkar det verkligen? :D
nykomling
En kompis monterade ett sportluftfilter på sin 320-88 och den låter bhoööö bhöö bhöö låter vrålvässad, han tror att sportluftfiltret gjorde så att den går lite ojämnt på tomgång med ett bhoöö bhoöö med jämna mellan rum, svårt att förklara.

E34 turbo: ok, menar du att den sluddrar eller? låter skoj hehe
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag monterade ett filter på min gammla 535:a

Länk

Det gav ju noll effekt men ljudet blev ju oslagbart :)

Beemer 4 Life!
Nä det bhö bhö böh bhö bhö bhö bhö bhö bhö bhö bhö i ett snabbt tempo med ett dovt ljud på tomgång. går hur bra som helst annars. som jätte trimmade strippenkörare.

viktigt när man monterar öppet luftfilter e ju att luften som detta suger e kall luft. många lägger det bara nånstans i motorrummet.finns avskärmningar o köpa
Davidm3: mjo sant :) haha var finns det att köpa? kanske är värt pengarna om det är ritigt billigt.
det är bara att hämta en rund burk i köket och skära till billigt enkelt och fult

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.