|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Det håller på att dra ihop sig till beställning, även om jag inte är helt klar i modellvalet. Tillvalet är nog mera spikat, men jag undrar på några saker. Läst en tråd om onyttiga tillval och lite sånt, men jag vill veta om saker strular. Kan tänka mig adaptiva ljus, elinfällbara speglar, glastak och elstol. Men vad om det börjar krångla krångla? Och hur kan det krångla? Kan ljusen "hänga" sig i vänsterkurva, så man endast har vänster svängd ljus? Om elspeglarnas motor går kaput, kostar det en förmögenhet att fixa. Läcker glastaket efter 3 år och motorn pajar? Vad om nåt strular i el-stolarna, måste hela stolen bytas ut? Någon som har erfarenhet? Planerar att ha bilen i 10 år / 15000 mil, precis som den vi nu skall byta ut. | |
|
Dieselvärmare eller bensinvärmare!! Ett förbannat bra tillbehör. Nu är min X5 nästan fullutrustad, ej sportpaket och det är nog dieselvärmaren som är bäst. Ja adaptiv drive är ju trevligt för körningnen iofs. Och som sagts tidigare. Om du ska ha bilen i 5-10 år kan man ju vara LITE försiktig för grejerna går som sagt var inte bara sönder och OM de gör det finns det alltid garanti eller lite goodwill. |
|
Buspelle |
Instämmer i att om man planerar att behålla bilen så länge som bortemot 10 år är det bäst att satsa på att köpa en bil som man vill ha den. Vissa elutrustning som elhissar, elspeglar, c-lås et c är numera standard och är så väl utprovade att det sällan blir fel. Det samma gäller en hel del produkter som kanske inte är standard, men har funnits under lång tid och därför är väl beprövade, såsom t ex elstolar och ellucka. Möjligen kanske man ska vara mer försiktig med det allra senaste och minst utprovade produkterna, där t ex adaptiva kurvljus eller de senaste aktiva dämparsystemen återfinns. Å andra sidan kan man säga att en modern bil är så "elektrifierad" och datoriserad, så att frågan är var risken är störts att det blir problem med tiden; i eltillbehören eller i bilens eget "elsystem". Tål nog att fundera på. |
| Ett tips är att ifall man nu har elinfällbara speglar, är att använda dom, i alla fall där dom är utsatta, för de är när dom får en smäll dom pajar! | |
|
Undvik EDC/dynamic drive, gamla EDC-försedda BMW har visat sig vara svindyra att reparera med originalprylar. En sak som verkligen pajar om den inte används är bränsledriven extravärmare (Webasto/Eberspächer), den ska köras igång i minst 5-10 minuter varje månad (även på sommaren!) för att inte becka igen onödigt fort. Likadant med AC, låt den vara aktiverad året runt: Länk Mvh |
|
|
Taklucka som läcker? Köpte en ny Passat för 11 år sen, all utrustning och har inte behövt ångra det. Bilen känns lyxig många år och du är så nöjd med ditt val. Ja just det takluckan där regnade det in ordentligt men jag hade glömt stänga den för natten... Valt utrustning till 2 nya Bemmis, typ allt, inga problem alls. Cab-Ing |
|
|
Eftersom 5 serien nu blivit av med sina barn sjukdomar så har man nog kommit över de flesta el fel Personligen har jag bara haft problem med anti trapp funktionen på panoramataket Men man skall aldrig låta dumma kamrater sitta i bilen när det är minusgrader Bara beställ en bil som du vill ha den Har kurvljus på min och det hade nog inte varit det som jag först skulle välja extra Ha deT |
|
|
Jag skulle precis som ovan säga att ska du ha bilen så länge så välj dom tillbehören som du vill ha på din bil. Kapitalförstöringen kommer ändå att bli total innan du säljer den, så det är lika bra få det man vill ha på bilen. Våran har rullat i 8 år och 14.000 mil. Jag önskar idag att jag valt en 330xd automat, men är helt nöjd att vi inte slog till på M-paketet, utan bara comfort + advantage. Saknar dock xenonljus och HIFI paketet. Automatlådan ångrar jag inte en sekund! INGA elektronikfel överhuvudtaget under all denna tid. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Verdi |
Svårt att veta vilka behov man har om 10 år men vet man det, så varför inte? Jag tycker att man ska tänka över vad man egentligen behöver och inte bara ta en massa saker utan att riktigt tänka sig för. Däremot tror jag inte att du ska bekymra dig för att det ska hålla. Elgrejer slits inte på samma sätt som mekaniska delar. Sen tillkommer tidsfaktorn. T ex kommer navigatorn att bli duktigt omodern... Plus att bilen när du byter om 10 år kommer att vara värd så lite att värdeminskningen på tillvalen i princip blir 100%. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.