AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.757

Bmw 735 e32 lang eller inte!?

Sida 1 av 2
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Tjena alla. Är ute efter att köpa en e32a och kikar runt på blocket hela dagarna. Har hittat en bil som jag inte direkt är intresserad av att köpa pga oseriös handlare. Men jag blir fundersam när jag slår på regnr på transportstyrelsen.

Såhär står det
Fabrikat: BMW 735IA
Längd, mm: 5150

Nu är frågan, är beteckningen fel eller måttet. Kolla bilderna och avgör själv, jag tycker baksätet ser stort ut om jag räknar med att framstolarna inte står max fram. Jag har kollat på bilen irl och kan intyga att baksätet ser ut så och dem har inte fummlat med framstolarna. Kan de ha blivit fel vid registrering i sverige?

Ha de gott!

Om du har en e32 till salu så säg till.

Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Här är en länk till annonsen:

Länk

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Nog tycker jag att det förfaller vara den korta karossen och stämmer det vill jag minnas att den är under fem meter lång.
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Lång versionen är inte 5150 utan 5020. Tycker de är knasigt. Kanske blandat ihop med Audi A8L =P

Visa användare
195
Sainio
Alpina B8 4.6 Cabrio -96
BMW 540iA Touring -98
BMW 528iA Touring -98
BMW 320iA Cabriolet -89
E32 langversion är 5050 och normalt 4950 samt E38 är lang 5150 en vanlig e38 är 5000.

Christoffer, Jag har en E32 740 i AL ifall du är intresserad en -94
Den är i gott skick.

Mvh

Peter
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Min E32 är 4950 mm. lång och det är ingen lang.
Det ser även ut på bilden som den är lang version.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om dom mätt längden till bakkant på dragkroken när dom reggade den i Sverige blir ju längden lite mer än vanligt...
Sedan kan det mycket väl bli fel vid reggningen i Sverige vad gäller modellbeteckning. Min Alpina är reggad som BMW/Alpina... :) Det var väl så bilprovaren tyckte den borde heta...

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lite off topic, men nog f-n ser den ut att vara prisvärd i vilket fall...Men visst, jag vet ju ingenting om vare sig ägare eller skick så detta kanske var en onödig input i tråden ;)
Jag skulle då aldrig sälja min 735:a för dessa småpengar, men jag har o andra sidan skött om min som ett barn trots att den har gått året runt som "bruksbil" nu i snart 22 år..
Som prisläget ser ut för E32 idag så säljer jag aldrig min, den får följa med i graven ;)

Längden på min vagn, kortversionen, ska vara >>>>4910mm, L-versionen ska vara 5024mm, allt enligt min instr.bok i alla fall.

Mvh Janne.
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Tjena Janne. Vad glad jag blir när du säger att den verkar prisvärd. Jag har varit och kollat på den två gånger, första gången fick dem veva igång den med startkablar innget ont om det för den har stått still ett tag. Men andra gången jag kom dit (och hade dessutom ringt in och sagt att jag skulle komma) så visade det sig att bilen va inlämnad på verkstad.

För övrigt så är den väldigt repig runt hela bilen, skrämmer inte mig mycket. Rost i nederdelen av dörrarna. Men skinnet är fint, och där är taklucka vilket jag älskar över allt annat på utrustningslistan. Funderar på att åka och kolla på den igen, är inte beroende av att kunna köra med bilen så hade kunnat ha de stående och fixa lite med den.

Jag kan inte låta bli att springa upp ur sängen var morgon och kolla om annonsen finns kvar. Men sen får man knappt provköra den för farbror blå, inte bes eller skatt. Senast besiktigad i Juli 2007, skulle vilja se det protokollet men bilprovningen lyckas inte skicka det till min mail trots att jag pratat med dem flera gånger.
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Kan lägga in lite mer info som jag glömde skriva. Mätaren på 735an står på 29 996 mil. Det gör allt lite osäkert.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...mig veterligt så stannade mätarställningen på 29996 mil på modeller t.o.m. ca Februari 1989, det är ju då lite skumt om denna 1990 års modell också har en mätare som stannat på detta "magiska" miltal 29996.

Inte besiktad sedan sommaren 2007 låter ju också lite "slappt", eller>>>den har iaf inte brukats på länge av någon anledning..
Omständigheterna kring denna vagn är lite diffusa enl. mitt sätt att se på det hela just nu.

Men jag vet som sagt ingenting om denna bil så det gäller att själv kontrollera...dvs det du redan har börjat göra.

På min E32:a har mätaren stannat på 29996, men det är ju en 88:a så det visste jag skulle hända en vacker dag :)
Jag adderar trippmätarsiffrorna till mätarställningen och nollar denna varje gång jag tankar(för bok över i princip allt jag gör med min E32:a, dvs även tankningar) så att jag vet vad den riktiga mätarställningen är.. t.v.

Mvh Janne.
ra
20
rambo
735i -83

325td -94
ja tycker du ska köpa den. är en jävligt fin bil att ha. har då en 735 -83 lite äldre ju. men en riktigt skönhet. dom har ju allt man behöver och extra.

ja alla dom äldre bilar som är använda behöver ju kärlek. så skönhetsfel är de ju alltid på lacken.
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Jag har kollat på Transports. och bilen är en -89a.

Kollade upp tidigare ägare och ringde upp killen som sålde/bytte bilen till bilfirman. Mycket trevlig och verkade seriös. Han berättade att han köpt bilen för att göra iordning den men att det aldrig blivit av. Han nämnde att bussningarna i bakvagnen behövde bytas och att mätaren stod på 299960 när han köptde den. Själv har har inte kört mycket med den.

Han va inte jätte nöjd över servicen hos bilförsäljaren som har bilen nu men menade ändå på att den va värd pengarna.

Bland det som den tidigare ägaren skulle fixa är bla att bilens deadlock är aktiverat(?) Men om jag fattar det rätt och jag kommer in i bilen ska det inte vara några större problem. Sen sitter ingen stereo i bilen. Jag tror dem fått den riktigt billigt vid ett inbyte och bara vill bli av med den. Och med tanke på cd saknas,repor, bussningar, mätarställning, ac ur funktion. Så kanske den förtjänar priset trots att den enligt tidigare ägare fungerar perfekt i motor och växellåda.

God kväll!
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Tjena Rambo. Jag är riktigt sugen, har hela tiden haft en känsla i magen att jag kommer sluta med denna bilen. Skönhetsfel bekymmrar mig inte det minsta det kostar bara tid.

Första gången jag körde och kollade bilen så kom jag dit i en mondeo med skålade skinnstolar och allt man kan önska. Mondeo är enligt mig en ganska stor bil med gott om plats och dessutom bekväm. Men när jag hoppde in i 735an och min kompis hoppade in på passagerarsidan så satt vi en bit ifrån varann med gott om utrymme imellan oss. För att inte tala om fåtölj-känslan med bra platser för armbågarna. Sedan är det kul att veta att passagerare åker bekvämt, det är något visst med det.

Kan bara hoppas att besiktningen går bra!

Skriver lite osammanhängade men är ganska trött =P God kväll!
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Ursäkta nu slänger jag in en liten kommentar till.

Den tidigare ägaren hade haft inbrott i bilen genom bakrutan och först då konstaterat att det är en iAL och inget annat. Så nu vet jag att där är gott om benutrymme.

Men har även -89an(lang version) speciella stötdämpare? Har hört att dessa är läskigt dyra, några bra knep för att se om dessa är okej eller är det bara att kolla läkage och hänga lite på bilen som gäller?
ra
20
rambo
735i -83

325td -94
men för de priset spellar de ingen roll om de är lite små fel. min 735 har stått nu snart i 5 år. har äkt den i 2 år och en annan kompis i typ 6 år. men den är ju startad varje år flera gånger och små kört den. ska fixa upp den tills sommaren med ny lack och sånt.

det äår ju inte alla billar som min och ha elstolar fram till och med nackstödet är el, baksätena är el, eltacklucka, farthållare, elhissar ram och bak, mm mm. så de märks att bmw är ledande av de kring dom gamla bilarna med lyx.

jo plats får man i den och behöver inte tränga. ja är det en ial så är de ju ännu skönnare att åka den. jo om de är en l så är de andra dämpare har för mig en går kring 8000 ny då. så de borde du kolla upp hur man kollar de.

Slår man bilens chassienummer på realoem så är bilen en kort 735 tillverkad i mars -89. Länk
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Ja där ser man, lite skumbanan allting. För när han skulle köpa en ny ruta till bilen så sa dem till honom att det är "den med långa bakdörrar" och därav lite special att få tag på dem. Jag ska iväg och kolla på den imorgon får testa baksätet. I vilket fall som helst så ser det ut att vara gott om plats bak.

Håll med om att benutrymmet ser stort ut? Frågan är vad som hänt, om bilen bytt papper eller liknande, vart på bilen står chassienr? Kanske får dubbelkolla imorgon.
al
36
aleek
740ial -92
740ia -93
740ia -93 res.delsbil
Jag törs nog med största säkerhet säga att det är en vanlig
kort modell, som ch.nr säger. Äger några sådana själv. Alltså il-versioner.
En e32 är nästan alltid en härlig bil att åka i, men vill du bli riktigt
nöjd, så lägg till lite och köp en i bra skick.
Skillnaden är enorm på en bil med fräscha stag o bussningar och priset på dessa
bilar är ju som sagt väldigt överkomligt just nu.

Lycka till med ditt köp
mvh Anders

aleek
Ch
52
Christoffer71
735iA E32 -88
Jo det är som du säger, man får vad man betalar för, men tyvärr jag har jag haft lite svårt att hitta en E32 med hela paketet. Men jag tror jag kan pruta ner denna bilen lite till och då ligger ändå priset ganska bra för en gds bil.

Det som återstår är en provtur med bilen för att se om den känns tight och inte lever ett eget liv. Sen är det bara att hålla tummarna för att priset på bilen baseras på ytliga skänhetsfläckar och ett par svårbytta silentblock.

God Morgon!
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Bilar i långversion har nivåreglering. Kolla den genom att dels kolla efter läckage (Pentosin heter vätskan) samt att vid start kolla att baken lyfts om t ex någon sitter längst bak (på stötfångaren) som extra vikt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.