AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.333

Förslag på mystiskt laddningsfel?

al
7
alex_s
325i -89
Hej!

Jag fick problem med att batteriet laddade ur nu när det blev kallt, så jag köpte ett nytt. Efter femton mil hade även det nya batteriet laddat ur. Jag lämnade in bilen för felsökning och de mätte att den laddade 14,4 V så de påstod att det inte var fel på generatorn. Jag lämnade tillbaka batteriet på garanti och köpte ett nytt 78 Ah Global batteri. Nu har jag kört ett antal mil igen och nu har jag fått samma problem igen, batteriet laddar ur...

Någon som har en idé om vad det kan vara?

//Alex
al
7
alex_s
325i -89
Tillägg:

Det är en E46 320 -99
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag vet inte hur det är nuförtiden men förr så fanns det olika lindningar som fungerade vid olika varvtal på motorn. Mät upp laddspänningen även under drift så du vet att den laddar hela tiden.
Det är många gånger inte batteriet fel om det börja strula, har man en multimeter så kan man komma ganska långt genom att mäta lite spänningar på olika punkter. Börja ned att skaffa en billig mätare som biltema 43-333 för 39:90 i cigguttaget så ser du där om generatorn verka arbeta som den skall medans du kör, bara detta kan ge många svar till dig.

sedan finns det flertal enkla digital multimeterar för bara ett par hundra kronor som kan hjälpa dig mycket i din felsökning

---

Laddas det ur medans du kör de 15 milen, eller efter några dagars användning med bilen stående tex. var natt?.

förstnämda så indikerar att generatorn inte laddar alls, sistnämda indikerar att du har tjuvström som tömmer batteriet (ett känt fel är elektroniska fläktmotståndet till fläkten på vissa BMW-modeller) - tänk på att om batteriet töms med 25% var natt så måste man köra flera timmar per dag innan batteriet laddas upp i motsvarande grad igen.

---

Var mätte verkstaden spänningen - på själva blyet på batteriets blypoler - det är bara där man kan kolla om batteriet får tillräcklig laddspänning (ca 13.8 - 14.2 Volt, kanske något högre om det är nystartat och minusgrader) då om man mäter spänningen på generatorn så är det ingen garanti att spänningen når batteriet om man har strul på sladdarna mellan generatorn och batteriet eller i själva kabelskon mot batteriet

Har man kollat laddningen vid olika varvtal på motorn - det kan ladda bra på tomgång men slutar att ladda vid högre varv för att kolen är slitna med dålig fjädertryck och släpringarna inte är helt runda pga. slitage och kolen börja studsa på dessa vid höger varvtal och generatorn slutar nästan helt att ge ström.

---
al
7
alex_s
325i -89
Tack så mycket för svaren!

Batteriet laddar ur medan jag kör, jag har ca sex mil enkel väg till jobbet som jag kör varje dag. Varje gång batteriet har dött så har det skett på motorvägen...

De mätte både på generatorn och vid batteriet, vid generatorn mätte de 14,4 och vid batteriet 14,1. Jag vet inte om de testade den vid olika varvtal men det ska jag fråga. Din teori om kolen verkar rätt rimlig ska se till att kolla det imorgon. Om de ser ok ut kilar jag iväg till biltema och köper en multimeter.

Tack igen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.