AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.478

Problem med ryggstödsbreddet, sportstolar

Jo
211
JockeX
Touareg
Hej,

jag har problem med min förarstol (sportstol, E91), bara den vänstra luftkudden blåses upp, och det verkar inte som om den släpper ut någon luft i större mängd när jag trycker på knappen. Resultatet är att höger luftkudde är inte uppblåst och den vänstra kramar åt en. Passagerarstolen funkar som den ska.

Jag hör hur motorn går igång när jag ska blåsa upp kuddarna, men det pysande ljudet uteblir som sagt när man trycker på knappen för att släppa ut luft.

Vanligt problem? Kan jag på något sätt manuellt släppa ut luften i vänstra kudden i väntan på ett verkstadsbesök? (Är det dyrt att fixa? :) )

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
kanske en dum fråga. men den kanske frusit?
kan bli rätt duktigt med fukt i bilar på vintern och luftsystem + fukt + kyla = inte bra.

BMW ownz
Jo
211
JockeX
Touareg
Bra fråga, den står i varmgarage, 15+ grader, och har gjort så senaste två veckorna med ett par utflykter på helgerna. Men möjligt att det kan vara lite fuktigt då det är oundvikligt att dra in lite snö. Passagerarstolen funkar utan problem dock. Tyvärr har jag bara ägt bilen i ett par veckor och har för mig att jag testade detta när jag köpte den, men det är möjligt att funktionen var nedsatt redan då.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag personligen skulle bli rätt besviken om detta hände min bil. Jag skulle åkt till BMW och pratat med dem. Ventilerna eller vad det nu är fel på i stolen kan ju inte ha varit av godkänd kvalitet när den monterades om den nu bara hållit 3 år. Det är ju inte direkt enkelt att montera av läderklädseln för att komma åt det här, alternativt montera av stolen och komma åt det från undersidan. Detta måste vara en funktion som är byggd för att hålla större delen av bilens livslängd. Man kan ju inte sitta snett och få ont i ryggen de kommande 20 åren som bilen har i livslängd. Tänk om de elektriskt justerbara stolarna ger upp längst fram mot ratten, hur fan kör man då? Sånt här SKA hålla tycker jag, det är inte slitage och verkligen inte ålder i detta fallet.

Bilen: Länk
Jo
211
JockeX
Touareg
Jo Mackan... det är klart sånt ska hålla, men nu har det i alla fall hänt. Ingen som vet om man manuellt kan blåsa ur luften eller så ur en av luftkuddarna? Just nu är det mest störande att en är uppblåst och den andra helt urblåst, så att säga. Kommer åka in till BMW och åtgärda men det lär ta ett litet tag innan man får besöka verkstaden skulle jag tro...
Jo
211
JockeX
Touareg
En på E90Post.com som hade ett liknande problem lyckades lösa det genom att hålla i knappen som tar ur luften ur "kuddarna", och sedan massera på den luftkudden som var uppblåst och på så sätt få ur luften ur den.

Ska pröva detta trick ikväll och se om det har nån effekt =)
Jo
211
JockeX
Touareg
Nu återkom BMW solna med ett svar, ventilhus och pump måste bytas till förarstolen. 4300kr kommer det gå loss på.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
4300 kr för det låter inte så skoj. Jag råkade ut för samma fel på min bmw 135:a igår på just förarstolen. Jag ska se om jag kan få det åtgärdat på min euro+ garanti ifrån svensbilgaranti. Men jag kan nog ge mig sjutton på att dom inte täcker sådana här fel även om säljaren sa "det täcker ALLT".
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag fick svar ifrån BMW nu att dom ska ha 1 000 kr bara för att kika på bilen innan dom kan konstatera vad som är fel och vad det kostar.
Är det någon mer än jag som ser något fel i detta? Och detta på en bil som är "bara" 5 år gammal och rullat 4 000 mil.
Dom trodde att pumpen till stolen var död. Det är ju också rätt märkligt för dom stöden ändrar man ju väldigt sällan. Luktar konstruktionsfel lång väg
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att de vill ha betalt för felsökning är väl inte så underligt. Det tar ju tid för dem att ta in din bil och den är ju faktiskt fem år gammal vilket betyder att garanti och reklamationstid är utgången.

Hur gick det med din extra garanti?

Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag har kanske haft tur tidigare men med min gamla Saab 9-5 -00 som jag ägde mellan åren -05 - -11 betalade jag aldrig någon felsökning för och då var den inlämnad vid diverse tillfällen.

Garantin gällde inte om det var någon dyrare fel tyvärr och då BMW vill ha 1 000 kr bara för att säga vad som är fel så ... Nej jag får leva med problemet.
Agathorn: Alla verkstäder tar ut en felsökningsavgift. Däremot så bjuder allt som oftast verkstäder på felsökningsavgiften om de får åtgärda felet.

Om verkstäder erbjuder gratis felsökning och sedan utan kostnad talar om för kunden vad felet är kommer de inte tjäna några pengar i de fall då kunden väljer att inte låta dem åtgärda felet. Jag antar att du inser det?
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Sedan kan man tycka att det är märkligt att en pump som knappt är använd går sönder och att BMW då kan vara lite mer tillmötesgående ...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ibland håller grejer bättre om de används än inte används. Nu vet jag inte om hur denna pump är konstruerad, men det kan vara bra att komma ihåg att brist på användning kan ibland vara en del av förklaringen till att grejer går sönder.

Är du redan användare? Logga in i menyn.