AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
30.121

Berätta om era problem med 1-serien

Sida 2 av 2
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag har fått något knarrande missljud från instrumentpanelen som jag inte kan finna källan till nu när det är kallt.

Har fått lägga "finna-felet-projektet" på is nu i någon vecka då bilen just nu står hos plåtslagaren efter en liten sammanstötning som resulterade i behov av en ny strålkastare och strålkastarspolning fram.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Har med lite knarr från olika ställen/men kanske för att det är så kallt/får höja stereon lite extra :)
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
samma här med knarret, borde som sagt försvinna när det blir lite varmare:)
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Har också märkt av en hel del knarr nu när det är kallt. Förra vintern försvann det när det blev varmare. Får hoppas att det gör det denna gången också.

Vindrute- och framför allt strålkastarspolningen fungerar också lite sporadiskt i kylan.

Sedan har vi det klassiska problemet på 3d och coupé att de karmlösa rutorna fryser fast i den nedre listen där de går ner i dörren (händer väl iofs även på 5d, men där märks det ju inte på samma sätt eftersom rutan inte dras ner några centimeter när man öppnar dörren). Har en rutin att alltid spruta på anti-isspray på denna list om det är isigt innan jag öppnar dörren och har hittills klarat mig från haverier på fönsterhissmotorer...
Är det bara jag som tycker att lacken är lite väl skör?
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Det enda jag kan anmärka på är att jag har små pulser i gaspedalen / men som också ändras på olika underlag samt hastigheter.

Eftersom ja inhandlade bilen i december o hade sommardäcken på en kort tid o upplevde då inget i pedalen.

Sen när dubbdäcken åkte på va vägarna snöbeklädda märkte det först på barmark o tror det kan härröra från vinterdäcken.

Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Har en 3d som i vinter fick problem med klämskyddet på förarsidans ruta.
Yttrade sig genom att rutan vid stängning vände o gick ner igen.
Löstes genom en mjukvaru uppgradering.
I övrigt helt utan problem efter snart 2 år o ca 5000 mil.
Extremt snål o fantastiskt rolig att köra!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
har försökt undersöka var knarret i inredningen komemr och har märkt att det endast kommer då man haft på värmen ... det kommer från plasten precis ovanför handsfacekt där airbag sitter.. då jag har värmen avslagen är et inga som hellst problem men sätter jag på värmen så komemr det ibland ett litet knirr.. har någon annan samma problwm??
jn
10
jns
330e -17
Som Niclas tycker jag tyvärr att lacken är mjuk och repkänslig. Annars inte ett fel på 5500 mil.

Du
15
DuxDeluxe
M135i xDrive -16
Körde 10000 mil med 118d och en bult till en spännrulle för generatorremmen gick av, annars felfritt. Har nu 2500 felfria mil med 123d.
Jerry, har liknande problem, högt knirrrrr men alltid övergående och endast vid vissa temperaturer (nu är det borta). Ska påtala detta vid nästa service. Annars INGA problem med kärran på 4500mil...
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Bortsett från de vinterproblem jag nämnde ovan har jag även problem med s.k. "clutch judder", dvs vibrationer från kopplingen i dragläge ibland vid kallstart. Beskrivs bl.a. i denna tråd på ett annat forum: Länk

Verkar vara mycket vanligt och finns ingen lösning (byta koppling hjälper bara tillfälligt) annat än en mjukvaruuppdatering som maskerar problemet genom att höja motorvarvet vid dragläge.
Juste, denna "clutch judder" har jag också men upplever det inte som ett stort problem, uppträder sällan, försvinner snabbt och kopplingen greppar fint annars. Så länge fenomenet inte leder till nåt värre behöver man inte göra problemet större än det är... jag menar, bromsarna tar lite olika beroende på hur mycket rost eller saltgegga det finns på dem, men inte klagar nån på det... så länge de fungerar som de ska när bilen väl rullar på!
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Har ett problem nu, alulisten på instrument brädan har lossnat ?! Inte svårt åtgärdat men endå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.