|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet vad jag ska ha för däcktryck i 275/30 19" och 235/35 19". Tacksam för svar. | |
|
Detta är riktvärden för ringtryck vid olika profiler. Profil 70 - 2,4 kg Profil 65 - 2,5 kg Profil 60 - 2,6 kg Profil 55 - 2,7 kg Profil 50 - 2,8 kg Profil 45 - 2,9 kg Profil 40 - 3,0 kg Profil 35 - 3,1 kg Profil 30 - 3,2 kg |
|
|
Tack för svaret Alex. En fundering bara, spelar bredden ingen roll alltså? |
|
|
Intressant, däcktrycksövervakningen i min förra bil (Laguna med ventilsensorer) varnade när trycket blev 3kg eller högre. Hade 55 profil och ville i alla fall sommartid ligga runt 2,7 kalla, men trycket steg alltid 2-3hg efter någon mil landsväg. Dina riktvärden gäller alltså för kalla däck? |
|
| Däcktryck avser och mäts alltid på kalla däck | |
Bayer_Aleks |
Pumpa dem med nitrogen gas så blir dem inte temperaturberoende |
| Försök få i extra luft i den nedre delen av däcket, det kan se platt ut annars :-) | |
|
Lite mer tips Länk |
|
|
@swibbe: Nej bredden spelar ingen roll då det är profil-höjden som kräver olika tryck i däcken. Samtidigt så hör bredd/profil ihop och den ändras beroende på den bredd däcket har/får. Sedan så kan det finnas 3 kanske 4 olika bredder med samma profil,men trycket skall vara detsamma i däcken. Sedan så är det olika tryck beroende om däcken skall monteras fram eller bak på bilen om däcken har samma bred såklart. Annars kan Du köra enl listan ex i Ditt fall 3,0 fram samt 3,1 bak +/- 0,2kg. Prova 2,9kg fram och 3,2kg bak. Normalt sklijer det ca 0,2-0,3kg mellan fram och bak enl rekommendationen på dörrstolpen på samma dimension. |
|
|
Kanon! Då vet jag vad jag ska ha för tryck i däcken till sommaren. Tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.