AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.144

Skumt fel på dörrlås eller centrallås 330 xd -07

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Min fina 330 xd -07 fortsätter att ha lite småskumma fel för sig i vinterkylan. Det här är dock vääääldigt underligt.

Dörrarna går inte att låsa upp! Larmet stängs av som vanligt med fjärren, men dörrlåsen öppnas inte. Dock öppnas låset i bakluckan! Jag kan sedan öppna förardörren med nödnyckeln i nyckelhålet, men de andra tre dörrarna kan jag inte ens öppna inifrån. Dvs. ingen förutom jag kan åka eller ens komma in i bilen! Knappen för dörrlåsen på instrumentbrädan fungerar inte heller att öppna låsen med.

Jag hör att det klickar i låsen när jag trycker på fjärren, men låsen går alltså inte upp. De lär inte ha frusit, för så kallt har vi inte haft och varför skulle 3 dörrlås frysa samtidigt?

Någon som varit med om något liknande? Eller vet hur låsmekaniskmen fungerar? Mycket tacksam för svar.....

Mvh Johan

Roffa1
Har du kollat säkringen.(byt den i vilket fall) Prova även med att ta bort pluspolen till batteriet några minuter.
Roffa1
Tillägg: Kan även vara ett relä som trilskas.
Nu har jag aldrig testat detta, men i tidigare modeller har dörren låsts upp genom att öppna med det inre dörrhandtaget. Det är kanske detta du menar när du skriver "men de andra tre dörrarna kan jag inte ens öppna inifrån"?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Roffa, tack, ska gå ut och prova.

Chris, precis, funkar som du säger på förardörren men ingen annan dörr fungerar att öppna inifrån via handtaget. Det verkar väldigt underligt och lite farligt också....

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Det var en säkring, skulle skrivit "bara en säkring" om det hade varit enkelt att byta den. 5 olika säkringar till centrallåset, naturligtvis var den sista paj som satt värst till av alla. För er som inte vet sitter säkringsdosan innanför handskfacket på E90-E91, låååångt in under. Det blir extra spännande när inte passagerardörren går att öppna....

Mvh Johan
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Kul, nu har ett av låsen lagt av igen, tyvärr det viktigaste som sitter där barnstolen sitter. Inte kul att ta ut lill-tjejen från andra sidan....

Hoppas det fixar sig om bilen får vila ut i värmen någon dag.

mvh johan
Roffa1
Johan: Det finns en anledning till att säkringarna tidigare gick sönder. Överbelastning eller kortis. Hoppas verkligen att du ersatte de trasiga säkringarna med exakt samma amperestyrka som original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.