AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
944

Strulande el till släpet

Min bil (E90 330d) har en eftermonterad dragkrok (BMW original och jobbet utfört på auktoriserad verkstad). Jag har inte provat draget förrän igår och då upptäckte jag att vare sig bromsljus eller vänster blinkers fungerar och Check Control lyser upp som en julgran med diverse larm.

Jag har sprayat (kontaktrengöring) och tittat in i kontakten bak på bilen och den ser jättefin ut, ingen oxid. Jag har även kollat med flera kablar mellan kärra och bil och hela mackens sortiment av kärror med samma resultat. Felet ligger alltså i bilen. Någon som har en idé om var eller vad man kan kolla?
Jag antar att du även har en 13-polig kontakt på bilen?
@ Chris87: Japp, det har jag. Köpte en adapter på Biltema och testade även med en adapter som jag lånade på macken. Same shit. =)

Först ser allt bra ut när jag pluggar in, bakljus och skyltbelysning lyser. Blinkersen åt ett håll (tror det är höger) fungerar. När jag sedan provar bromsen så börjar hela släpet att blinka som om det vore glappkontakt men lite för regelbundet. Det känns mer som att bilen slår av och på elen till släpet medvetet. Skumt. Den andra blikersen fungerar aldrig.
Det här med elfel kan vara luriga. Är det mindre än 2 år sedan du monterade dragkroken är det bara att åka tillbaka och be dem se över elen. Det brukar alltid vara 2 års garanti på delarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.