AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.965

Hur mycket värmer en motorvärmare?

Jag har en fråga om motorvärmare: Hur mycket ska en "doppvärmare" (antar att det är en s.k. blockvärmare jag har) värma motorn? Det syns i alla fall inte på motortempmätaren att den har varit igång i typ 2 timmar och jag upplever inte att den kommer upp i arbetstemp snabbare heller.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har mätt upp vad motorvärmaren drar och det är i storleksordningen 270W, kan det vara rimligt? Jag tycker att det verkar vara lite.

Å andra sidan har jag läst på lite och att kylvattentempen inte går upp är ju inte så konstigt eftersom min s.k. blockvärmare inte värmer kylvattnet utan oljan i tråget. Men jag tycker ändå att 270W låter lite och jag hittar ingen information på Defas hemsida ang. effekten.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Har du möjlighet att lyfta bilen lite grann så måste du ju kunna känna på blocket vid värme-elementet om det fungerar eller inte?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har precis fått en Defa kontaktvärmare eftermoterad på E46touringen och kupevärmare + motorvärmare ska dra 2kW dvs ingen större marginal på mitt utomhus eluttag som är säkrat till 10A. Om jag minns rätt så var det 1300W kupe och 500W motorvärmare.
270W till motorn låter lite men kanske en gammal modell.
Men som någon sa, känn efter.

Jag märker skillnad - motorn blir varm snabbare om jag kört värmaren.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
E3
1.828
E36
USA bilar
För att förenkla allt så använd rätt benämningar!
Blockvärmare är värmare som monteras i en borttagen frysplugg, och fungerar som en doppvärmare
Kontaktvärmare är de som monteras på utsidan av block
slangvärmare, just det
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
e90 tror jag bara har "kontaktvärmare" /T
J-
534
J-A
325i T -08
DEFAs oljevärme i min bil drar ungefär som uppmätt av "fartoflakt"
Efter 3 tim har kylvattentemperaturen ökat endast 8 gr mot omgivningen.
DEFA teknisk handbok anger 20 gr för oljan.
Jämfört med vattenvärmare är oljevärmare värdelösa.
Min värme gick sönder efter ett år. Märkte det på förbrukningen som ökande ca 0,05 vid körningar om ca 2 mil.

Mer info från DEFA
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.