AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
701

Bmw 320i - 92 beter sig som en pajas på tomgång!

Pu
21
Puttxzor
Bmw e46 330d manuell
snälla hjälp mig!

håller på att bli tokig, tar snart fram släggan!

biljäveln i fråga är ju en bmw, hade problem med att tomgången gick hejvilt.. gick dock bättre med LMM urkopplad, tänkte därför "aha LMM:en är trasig" bytte därför den.. utan resultat..

åker därför in på en felsökning.. spjällhuskontakt visar mätaren, yes.. sagt och gjort så byter man den..
1000kr på bmw tack så mkt, utan resultat..

byter också insugsgummit eftersom det var sprucket och tejpat, utan resultat..

vafan ska ja börja nu någon stans då? man blir ju allmänt trött när bilen beter sig som den gör..

man startar den.. gasen parerar som att det sitter någon galning i bilen och pumpar på gasen, efter den pumpat ca 10ggr "wooEoooEooEooEoooEooo" så sticker varvräcknarn iväg på 3,5 - 4k varv..
är inte detta knepigt?

tänkte om de kanske kan vara tomgångsmotorn? kanske är långsökt?
någon som vart med om liknande problem?
tips och ideer vore ju guld!
jobbigt att lägga ut massa cash utan resultat ju.. :'(

tack på förhand!
Pu
21
Puttxzor
Bmw e46 330d manuell
kan tillägga att den går fort mkt bättre när LMM är urkopplad, men i beter den sig som ovan!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har haft ett problem som liknar det du beskriver för länge sedan. Utan att jag rört vid gasen så har bilen gasat själv till ca 3500-4500 rpm... tomgången svajade kraftigt också när jag startade bilen. Antar att jag har samma motor som du fast större cylindervolym. M50 (ingen vanos) så det kanske är samma problem ?

Jarls bilservice hittade felet på några minuter. Felet var ett litet rellä... det heter gasspjällsrelä och namnet är självbeskrivande. Jag hoppas att det löser problemet. :-) Minns inte vad det kostade exakt men det var inte så farligt mycket, tror att jag fick ge ca 800 kr ink moms för felsökning/arbete/nytt relä totalt.

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Om du känner någon som har en likadan bil/motor kan du ju testa att byta relä och se om det hjälper. Är det felet så är det bara och köpa ett nytt för några 100 lappar och byta själv så kommer du billigt undan på den reparationen.

BMW 4 Life
Pu
21
Puttxzor
Bmw e46 330d manuell
tack så hemskt mkt för svaret! det ska ja genast testa! låter ju inte omöjligt..

ha en bra kväll och drick inte för mkt bira! :P

(redan full och glad trots problemet) :D
Pu
21
Puttxzor
Bmw e46 330d manuell
var ej relät, flera ideer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.