AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
969

Hur fungerar insprutet till en 316 -95?

Fa
3
Fanders
316i -95
Tjena..

Min bil ska in på verkstad nästa vecka och jag ska köra med den dit, men det är så att den inte går på alla cylindrar och har fått reda på att man ska dra ut kabeln till insprutet och min fråga är detta svårt? och hur gör man de?

Min bil är en BMW 316 -95a !!

Tack på förhand ! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu hängde jag nog inte riktigt med här, du ska alltså köra bilen till en verkstad och "någon" har gett dig tipset att dra ut "kabeln" till insprutet?

Men om du drar ut "kabeln" till insprutet så kommer ju motorn inte att gå överhuvudtaget och således blir det extra svårt att köra till verkstaden.

Om det är så att det är en och samma cylinder som inte tänder (tex om man har tändspolar och den har gått sönder för just en specifik cylinder) samt att man med säkerhet vet exakt vilken cylinder det är som inte tänder - då kan det vara meningsfullt att koppla loss kontakten till spridaren till just denna cylinder.
På så sätt undviker man att det duschas ned bensin som aldrig antänds (och som så småningom har en tendens att leta sig ned förbi kolven och ned i oljetråget).

Är det en och samma cylinder som inte går som den ska? Vet du med säkerhet vilken cylinder som inte tänds? Går ju att prova sig fram, bara att koppla loss tändkabeln för en cylinder i taget och den tändkabel där det inte blir någon skillnad måste således bara den cylinder som misständer konstant.

Hur långt är det till verkstaden?
Fa
3
Fanders
316i -95
Kan typ inget om tändning/insprut så vet inte hur de fungerar.. :P

Men det är exakt som du säger, jag vet att det är den fjärde som inte tänder och därför ska den inte få någon bensin, det är ca 6 mil till den verkstad jag ska till, är i Sälen och ska till Malung..

Så jag omformulerar frågan : Hur gör man så att inte den fjärde cylindern inte får någon besin?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finfint!

Jo, till varje cylinder sitter en insprutningsventil (spridare) och dess öppning/stängning styrs av elektriska impulser.

Till varje spridare sitter således en elektrisk kontakt. Du behöver bara koppla bort kontakten till spridaren på fjärde cylindern så kommer det inte att sprutas ned någon bensin i den cylindern.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror du har en M43B16 motor och den borde se ut något som så här
Länk

Jag är inte helt säker på hur kontakterna till spridarna sitter på denna motor. Antingen sitter kontakterna en och en som på bilden eller så sitter de samlade i en stor plastskena.

Är det som på bilden ovan borde det vara någorlunda enkelt att lossa kontakten till spridaren för fjärde cylindern (men det är ganska trångt ändåså - kan vara lite pilligt). Du ser fyra kablar som går ned mellan de två grå klumparna (den närmast är ventilkåpan och den längst bort är insuget), det är de kablar som styr de fyra spridarna.

Är det så att kontakterna sitter i en lång plastskena blir det nog lite jobbigare och går nog inte att lösa utan att plocka bort insug och dylikt (ganska mycket mer jobb alltså).
Fa
3
Fanders
316i -95
Tack så mycket för hjälpen.. :) Jag tror jag ska klara de nu!

Det var nämligen så att något hände med tändningen när det var nästan -40 och så lämnade jag in den hos en verkstad här i Sälen, men det visade sig att han var en alkoholist så jag måste köra bilen lite längre..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.