AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.398

Varför startar inte nivåregleringen (E61)?

Mr
19
Mr Munchen
635 csi -88
520d touring -06
Hej!

Har läst alla trådar på forumet men hittar inget om detta egendomliga fel.
Bilen är en Bmw 520d -06 som rullat 16.000 mil.

Nivåregleringen startar helt enkelt inte. Kompressorn är helt tyst.
Bilen blir LÅG när man lastar. Anmärkningsvärt är att jag inte får upp något felmeddelande i displayen.

Har kollat följande:
Säkringarna är hel.
Ström fram till nivåregleringsrelä finns men relät slår ej till.
Har provat relä och styrbox från en fungerande bil men utan resultat. Jag provade även att sätta i min styrbox i den fungerade bilen men då startade inte den kompressorn heller. Detta innebär sannorlikt att min styrbox är trasig men varför startar inte kompressorn med den hela styrboxen?
Nivåregleringen av xenon ljuset verkar iaf fungera. När man vrider på sensorn (armen höger bak) höjs och sänks ljuset som det ska.

Kompressorn är daterad 09-02-15 och datum på slangarna ungefär samma datum. Ser rent och fint ut vilket verkar vara ovanligt. Styrboxen har datum 090823. Detta innebär att allt är bytt av tidigare ägare. Har importerat bilen och har ingen mer info eller dokumentation än en fullstämplad servicebok (bmw verkstäder) och att det är en tidigare ägare (leasing).

Har tänkt att ta bilen till Bmw verkstad och läsa av om det finns några felkoder men jag provar här först och ser om ni har några bra tips!

Kan nämnas att kompressorn aldrig fungerat under min ägo.

Tacksam för svar!

Mvh Johan

Nu kör vi!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.