|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Ajvar: Det finns en boostfunktion som bör användas med försiktighet, vill minnas att denna funktion främst var till för typ Optima batterier som tål att djupurladdas. Där kan man i nödfall använda detta boostläge för att på så sätt åstadkomma en omrörning i batterisyran. Tror ej det är lämpligt att använda dessa 16 volt på ett vanligt standard batteri. Vad för sorts batteri har du i bilen? |
| Som alla andra bmw. Batteriet har aldrig varit utbytt så det är nog samma som du har antar jag. Men den står ju på underhållsladdning så allt är väl som det ska nu eller? | |
Roffa1 |
Om ditt batteri ej är laddat sedan Nov-09. Så tycker jag du skall starta upp med en vanlig laddning som sedan avslutas med underhållsladdning. Misstänker att du nu satt den direkt på FLOAT ? (inte så bra) Man ska ej bulkladda med float. |
| Om du kollar hur ctek xs7000 ser ut så står den på supply. Så stod det i manualen iaf.. | |
Roffa1 |
Supply & Float är samma läge: Detta läge innebär att laddaren fungerar som ett spänningsaggregat med en konstant spänning. (ej gnistfri i detta läge) kan användas om du t.ex vill spela med bilstereon i flera timmar utan att batteriet tar slut. För att ladda batteriet bör du istället stega fram till Normal lampa 1. då påbörjas en fullständig laddning av batteriet i följande steg: Mjukstart, Bulk, Absorbtion, Analys, samt avslutningsvis Float/supply. Om du istället själv väljer läget: Supply/Float, så får laddaren endast vara ansluten max 10 dgr. Annars kan batteriet förlora vätska. |
Roffa1 |
Ajvar: Du ska trycka på Modeknappen tills lampan med 14,4v lyser, sedan sköter laddaren resten själv helt automatiskt. |
| Bilen står avställd hos föräldrarna, så jag får åka dit imorgon i sådana fall. Men räcker det med att jag stegar fram till normal? Och sedan s¨ska allt funka som det ska fram till våren? | |
Roffa1 |
Nix, såg att det skilde lite mellan våra Ctekladdare, Du skall istället trycka på Modeknappen tills lampan märkt med 14,4v lyser. Sedan sker resten per automatik, även underhållsladdningen. Du har väl anslutet laddarens krokodilklämmor i motorrummet? |
| Har gjort det i bagaget.. | |
| Den valde läget helt själv när jag satte klämmorna på batteriet Roffa.. | |
Roffa1 |
Valde vilket läge? |
|
supply |
|
| Roffa du har pm | |
|
Jäkla va lång denna tråd blev helt plötsligt :) Mitt problem är löst iallafall! Laddade batteriet med ctek laddare i typ 16-17timmar och fick då upp laddningen i 7 av 8 möjliga lampor på laddaren, om det nu säger er nått. Bilen hoppade igång utan problem iallafall och inget strul med larm och startspärrar va det heller. |
|
|
Ja det är nästan bara trådar om olja som blir längre än denna :-) Jag har inte använt just denna typ av CTEK-laddare men tog en snabb titt i manualen för XS 7000 som ser ut att vara en mycket fin och universell laddare. Enligt den är det läge NORMAL (14.4V) som bör användas i detta fall när batteriet inte har varit bottendraget och bilen ska stå under lång tid. SNÖFLINGA (14.7V) ska bara användas när det är kallt för att kompensera för batteriets lägre kapacitet i kyla. Den spänningen är för hög om det är varmt (> +5 grader). Själv har jag två fordon som står på kontinuerlig underhållsladdning på vintern. 335an och en MC. Som laddare används en CTEK Zafir 90 och en Lidl-laddare med samma funktionalitet (pulsladdning och övervakning mm) Den senare kostade bara en bråkdel. Det gjorde att jag öppnade den för att se att det inte bara var en enkel laddare med en trafo och dioder samt mätte med voltmeter och oscilloscope hur den laddar. Laddaren stannande snyggt på strax över 14 volt och genererade inga spänningstoppar under pulsningen som kan skada batteriet. Den var även seriöst byggd med moderna switchkretsar och lödningar och bygget i sin helhet så hur proffsigt som helst ut. Jag har själv arbetat som el- och elektronikkonstruktör under lång tid och vet hur den här typen av saker bör se ut och fungera för att hålla skaplig klass. |
|
Roffa1 |
Carlee: Om du endast laddat sju av totalt åtta lampor, så är ej batteriet fulladdat. Det kan ta upp till tre dygn för vissa batterier att bli 100% fulladdade. Om batteriet ej övergått till underhållsladdning efter dessa tre dygn, så är det förmodligen skadat. Då som först kan det vara läge att dra ur kontakten. |
|
Även jag har funderingar kring detta. Min 335a har stått i garage sen slutet på novmeber. Men jag tar ut den ca 2-3 ggr i månaden och kör den ca 30-50 minuter. Har kört 20 mil sen slutet på novmeber till nu. Den har alltid startat första gången. Bilen står i kallgarage. Tror ni jag behöver köpa en Ctek laddare och ladda batteriet? Min bil stod även hos bmw i Januari i 4 dagar när dem bytte ut mina turboaggregat vet ej om dem laddade mitt batteri. |
|
| Som du beskriver användningen av din bil Sevak så ska du inte behöva ladda extra. Batteriet får en rejäl laddning under de 30 minuter du kör, om du inte mest står och puttrar på tomgång. Bra att du kör så pass länge som du gör också så att oljan hinner bli varm, annars hade det varit bättre att bara låta den stå och då behövs extra laddare. | |
| Sevak om du ändå kör din bil 2-3 ggr i månaden som du säger så ser inte jag ngn anledning till att ladda batteriet. | |
|
Det är det som är min tanke jag kör tills oljan blir varm och sedan kör jag ett tag till. Tycker den måste få röra på sig lite. Ej bra om den står för stilla länge. Men det är inte alltid vädret tillåter att ta ut den och köra. Hoppas få sätta på mina nya fälgar och däck om 5-6 veckor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.