AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
48.777

Problem med startkablar på 335 e92

Sida 1 av 4
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Min bil har stått avställd nu i varmgarage i tre månader och batteriet va inte helt otrippat heeelt slut idag. Koppla startkablar till det från min polares Audi a4 alla lampor började lysa tillslut men trots att vi säkert lät den stå och ladda i 5-10minuter gick aldrig startmotorn runt mer än ett halvt varv och bilen va inte ens nära att starta. Händer det nått med startspärrar och grejer när larmet (BMW orginal) har varit utan ström? Provade också att lägga av en batteripol nån minut för att nollställa helt men ingen framgång. Räcker det att jag laddar upp batteriet fullt över natten eller kommer jag stöta på mer problem??
Bilen är en 335 e92 automat från 2007 om det har nån betydelse.

Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Tja..
Min bil står också avställd men jag laddar upp den med CTEK laddare en dag innan, ska nog inte vara ngt problem.. Skriv gärna om hur det gick..
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Man skall igentligen alltid ha en underhållsladdare ansluten under avställningen. En Ctek XS 3600 alt XS 4003 är att rekommendera! Tror ditt problem är att den inte får tillräckligt med ström, så testa att ladda det ordentligt i ett dygn.

Sebbe
Roffa1
Klart man ska ha underhållsladdning ansluten hela tiden om bilen ej brukas under vinterhalvåret. Annars laddar batteriet ur på någon månad. När batteriet väl är urladdat, så förstörs det sakta men säkert. (sulfaterar) blyplattorna täcks så pass mkt att batteriet ej längre tar emot någon laddning.

Om du använder dig av en Ctek laddare, så kan du ha den ansluten hela tiden. Den underhållsladdar endast när det verkligen behövs.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Jag fick till mig att det inte är nödvändigt att underhållsladda i flera månader, utan att det räcker att koppla på den 1-2 dygn innan.
Roffa1
Underhållsladdning innebär ej att batteriet laddas oavbrutet, istället så skickar laddaren (Ctek) ut en laddpuls när batteriets laddning sjunkit till ett visst läge.
På så sätt hålls batteriet på topp utan att bilen brukas.

Har haft min Ctek 25000 ansluten sedan Nov-09.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Jo jag vet Roffa. Men jag menade att det går väl lika bra att ladda upp batteriet ngn dag innan bruk utan att ta ngn skada på batteriet?
Roffa1
Om bilen står avställd över vintern (utan ansluten underhållsladdning) så är det ej att rekommendera laddning 1-2 dgr innan den tas ut i vårsolen. Då lär nog batteriet vara heldött;-)

Har du däremot kopplat loss batteriet så är det helt andra förutsättningar som gäller.
Då kan det stå i flera månader utan underhållsladdning.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Har ej kopplat loss batteriet, utan bara ställt av den så som den är. Är det inte bara till att ladda upp batteriet och sedan tuta och köra? Vad rekomenderar du?
Det här med att underhållsladda batteriet är inte alltid nödvändigt. Varta batteriet i båten laddar jag aldrig och då står båten ändå under vinterförvaring från oktober till maj. Kan tilläggas att det batteriet är från 2004.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Tack Chris
Roffa1
Tror ej man kan jämföra en utombordare med en elektronikspäckad 335:a.
Alla bilar kräver underhållsaddning vid avställning, annars är batteriet tömt efter en månad.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Men det är väl bara till att ladda upp det igen eller? Antingen med ctek eller startkablar och sen ut och köra?
Så du menar att för dem som parkerat bilen i en månad på flygplatserna undertiden de är på semester inte kan starta bilen när de kommit hem igen? Jag vet flertalet som ställt bilarna på långtidsparkering och vissa har stått där i upptill 6 veckor . De har då kunnat starta sina bilar efter den tiden.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Bilen drar alltid lite ström. Larm, klocka mm.
Står bilen i varmgarage, så går det troligen bra att ladda batteriet igen.
Men skulle det frysa i ett urladdat batteri, så kan man nog kasta det sen.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
På sommaren så håller ett batteri i flera månader, men ju kallare det är ju svagare blir batteriet..
Men trådskaparens bil står i varmgarage, så låga temperaturer är inte något problem.
Roffa1
Sulfaterat batteri.

Om batteriet står oladdat en längre tid bildas ett lager blysulfat på elektroderna som verkar som en isolator. Detta kallas för en sulfatering och upptäcks genom att batteriet får dålig kapacitet samt att det går mycket fort att ladda batteriet, endast ett par minuter. Problemet är att det går lika fort att ladda ur batteriet igen. Sulfateringen kan hävas genom att man laddar batteriet med låg ström under en längre tid. Bäst är dock att "alltid ha batteriet fulladdat" för att förhindra att sulfateringen uppstår.
Bayer_Aleks
Ställa av bilar...till vilken nytta?! Bilen är till för att brukas, inte titta på den i 6-7 månader o fantisera om hur det skulle vara att sätta sig bakom ratten o få glädjen att köra sin kära BMW. Eller hur AJVAR :)))
Blir inte direkt värdeökning för att den står i garage 1,5 år av 3 års ägande :)))
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Självurladdningsgraden är lägre desto kallare batteriet förvaras. Men för batterier med samma laddningsgrad har ett varmt batteri större kapacitet än ett kallt. Har det varit helt bottenkört är risken stor att det har skadats och även om det går att få liv i kanske aldrig kommer att kunna återfå full kapacitet. Ett billigt lågprisbatteri kan t.ex. vara dött för evigt efter en total urladdning ner till 0 V, medan ett nytt batteri av hög kvalitet kan tåla det både en och två gånger. Dessvärre märker man inte om batteriet t.ex. har tappat 30% av sin kapacitet förrän den behövs, som när det är riktigt kallt ute.
Bayer_Aleks
Får ju tillägga att bilen tar en hel del extra stryk av att bara stå still. Då får man räkna med att skit händer = kostar $$$

Nu ska jag ta en härlig sväng med min nytvättade skönhet, Tjopp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.