|
|
|
|---|---|
|
Ser att det alldeles nyligen verkar ha kommit ett nytt erbjudande på BMW 320d, en Bavaria Edition. Det lustiga här är att Bavariapaketet verkar vara identiskt med Comfortpaketet. Men bilen är prissänkt 38 700 kr, d.v.s. nästan dubbelt mot vad comfortpaketet kostar! Samtidigt finns det tidigare Comfortpaket-erbjudandet kvar, men beställer man en "vanlig" 320d med det får man bara 15 000 kr rabatt. Samma bil men två helt olika priser... Är i färd med att beställa men tack vare min ambivalens (320xd eller X1???) har jag inte skrivit på några kontrakt ännu så jag hoppas förstås kunna utnyttja den här dealen. Är det någon här som kollat upp Bavariaerbjudandet närmare och vet om det finns några hakar med det? MVH Jonas | |
|
"Haken" är att det ej går att kombinera med ramavtal, ta ett exempel där ett företga har 10% ramavtal på "grundbilen: grundbil 307'kr -10% = 276,3' comfortpkt 4,9 tot: 281,2'kt alltså billigare än Bavaria-erbjudandet, för de som har ramavtal, eller förhandlar fram 10% rabatt på grundbilen.. |
|
|
Nopp. Bavaria är troligtvis skapad för tjänstebilsförare. Det är nämligen så att om jag (som tjänstebilsförare) ska ha en BMW 320d touring med den spec som Bavarian har, räknas alltid fullpris i Skatteverkets tabeller avseende förmånsvärde. Dvs. En vanlig 320d touring går loss på 327.500:- + komfortpaket 5000:- = 332.500:- Jag som tjänstebilsförare kommer då att bli förmånsbeskattad för 332.500:- oavsett om mitt företag har rabatter hit och dit. Det är företaget som tjänar på rabattavtal, inte jag som tjänstebilsförare. Men nu kommer det finurliga, BMW har Bavaria-modellen för samma pris i minst 6 mån. (tror de startade någongång i oktober, så jag misstänker att Bavarian lär utgå i slutet på mars). Bmw får då regga Bavaria som en egen modell hos Skatteverket, och voila.. Jag som tjänsterbilsförare har då en BMW 320 Bavaria som har priset 308.700:- enligt Skatteverket, således beräknas förmånsvärdet på 308.700:- inte 332.500:- och priset hålls under nivån för Skatteverkets "lyxbils-tillägg" som annars hade passerats. Jag tror Volvo gjort samma sak för en fullsmetad V70 2,5FT för 299.000:- |
|
|
Jollejos: exakt. Volvo och Volkswagen har ju varit väldigt duktiga på detta att regga fullmatade modeller hos Skatteverket. De har ju i princip dödat all konkurrens bland "nästan-premium"-märkena med sina varianter av V70 och framförallt Passat (R-line + DSG + 4Motion osv). och säkerligen därigenom tvingat fram liknande lösningar hos "fina" BMW, Audi och (hör och häpna) Mercedes. BMW har visserligen business-priser (rejäl rabatt på grundpriset på vissa modeller) för företagsbilar men det har bara gynnat företaget genom lägre leasinkostnad och gjort att jag som förmånstagare kunnat lägga in lite extra lull-lull för att komma i närheten av 7,5 basbelopp (som många företag har som övre gräns). men den rabatten har som du säger INTE sänkt förmånsvärdet. SOM jag har väntat på att något som detta ska dyka upp hos BMW!! jag har byte nu i sommar och blev otroligt glad när jag (först förra veckan) upptäckte detta. jag kommer definitivt beställa innan 31 mars. det blir en 320dT Bavaria med förmodligen ett Advantage Edition-paket kryddat med lite extra prylar. för privatköpare kvarstår förvirringen med erbjudande om Comfort+Dynamic kontra Advantage Edition (som avhandlas i annan tråd, det är detaljer för ett par tusenlappar som skiljer paketen åt). |
|
|
Det är dessutom så att jag (och säkert många andra) specar tj-bil efter bruttoprislistan. Har ett tak brutto, kan alltså inte tillgoda räkna mig rabatter vid val av bil. Iom Bavaria så får jag mer bil för pengarna än att ta en vanlig 320d även om netto skulle bli samma. |
|
Verdi |
Johan, Är det så? Vi har 10 basbelopp EFTER rabatter som gräns. Vi har dessutom "kostnadsneutrala" leasingbilar, dvs alla kostnader inklusive värdeminskning bekostas av föraren. Då får man ju, indirekt, glädje av bra rabatter. Om inte annat så efter 3 år när den ska värderas och stämmas av mot "bilkontot". Är bilen då värd mer än man räknat med tillfaller skillnaden mig. Antingen kan man få ut det som bruttolön eller så kan man flytta över det till nästa bil. Givetvis åker man på en smäll om bilen är värd mindre än man räknat med också... Har funderat fram och tillbaka över tjänstebil i över ett år så man kan säga att jag är hyfsat påläst, på just våra regler iaf. :-) Hur är det med 320d Bavaria, kan man utgå från den och sen extrautrusta den med xDrive t ex? Eller är det inte någon Bavaria då längre? |
|
Har sett i annonser att vissa handlare även marknadsför 318d Bavaria. /J.I. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.