AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.663

523 96a kokar. vad är fel?

Ji
4
Jimboy
523i -96
Hej!
jag har en 523 96a som går upp i kok och jag har hållt på med den länge och bytt massa delar men problemet kvarstår.

Det som har hänt är att kylarvattnet frös och expantionskärlet sprack.
så jag bytte expantionskärl och bytte kylfläkten på samma gång, har även bytt vattenpump nyligen då den hade gått sönder.
Fick luftat systemet och körde den upp i arbetstemp och allt värkade funka bra..sen efter ett tag så började bilen koka och jag stannade och kollade va som va fel, då rinner allt vatten ut. Så jag bogserar hem bilen och kollar lite på de men hittar inget direkt fel, bara att de värkade droppa lite på nedre kylslangen vid expantionskärlet, så jag bytte den slangklämman och det höll tätt igen. Sedan funkade bilen ett tag till men började snart koka igen och tappade allt vatten.

Värkar som den bygger upp tryck när man pressar bilen lite och vattnet tvingas ut. för när jag kör vanligt värkar de hålla men om jag åker ut och leker i snön så börjar den koka med en gång.

har läst lite på forumet och kommit fram till att de kan vara termostaten, så jag har köpt en ny och tänkte montera den ikväll. men tänkte ändå fråga om de skulle kunna vara nått annat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lukta i expansionskärlet. Luktar det avgaser? Bubblar det i kärlet om motorn varvas? Kan hända att topplocket tagit stryk av kokningen alt. packningen.
Undrar om det inte är plasthus till termostaten på M52. Det skall isåfall bytas samtidigt med termostaten annars är det stor risk att det spricker vid återmontage.
Kan vara luft kvar i systemet också. Luftning med fronten högt och avstängd motor.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu ska jag inte skrämma dig(även fast det är det jag gör egentligen :/), men just 1996-evtl. 1997 års modell av dessa M52 motorer har i en del fall råkat ut för att topplocksbultarna släppt och det KAN vara ditt problem i "värsta fall"..

Fabrikens robotar drog topplocksbultarna för hårt och det innebar att vissa tidiga ex av bl.a. 523 råkade ut för läckage i toppackningen efter "en tid"..
Din motor har ju råkat ut för lite missöde med kokning av en tillsynes bagatellartad orsak, men det kan alltså ha orsakat ökad påfrestning på bultarna iom detta och att du nu har fått större problem, dvs bultar har släppt!

Låter visserligen som värsta pessimisten nu, men börja du med termostaten och om du inte fixar detta så gå vidare med att kontrollera att bultarna sitter o toppackningens täthet osv..

Kontrollera också det föregående skribent svarat först!

OBS!
Detta svar är bara EN tänkbar orsak, inte ett svar som du ska blint tro är just ditt problem..

Mvh Janne.

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det kan vara en mängd olika orsaker så det bästa är att göra en kontroll hos verkstad. De kan kolla avgasvärden i kylarvattnet och läckagekontrollera ditt system. Kostar inte så stora slantar jämfört med vad det kan göra om du åker med en bil som spontankokar och pajjar toppen.
Ji
4
Jimboy
523i -96
Tack för alla svar :)
Jag har misstänkt att de kan vara topplockspackning men har inte hittat några andra symtom på de förutom att bilen kokar..har alltså inte vatten i oljan och tycker i alla fall själv, mig inte ha avgaser i vattnet.

Jag skulle ha köpt hela termostathuset men dom hade inte de inne på mekonomen när jag va där. men jag ska demontera det strax och kolla hur de ser ut.
Detta fenomen är vad som hände mig efter jag bytte termostat och luftat efter alla konstens regler. Det gick bra i en vecka sedan blev bilen för varm så det var bara att stanna ock kyla på rest värme hem till verkstan och lufta igen, Körde två mil och tempen var normal där efter gick upp temperatur ,tänkte att det måste vara en kass termostat jag fått! Körde hem ställde bilen. Dagen efter körde jag in på Mekonomen köpte ny termostat. Men det hade jag inte behövt, allt fungerade som det skulle ligger på normal temperatur nu. Det måste har varit luft i systemet! Dem verka vara mycket svåra att lufta.
Lycka till ;)
Ett litet tillägg! Kanske kyla locket är sönder! Prova och byt det för där är ventiler
som kan har torkat så den släpper trycket mycket tidigare för övertryck. En tanke bara !!
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om den kokar trots normal temp på mätaren kan det mycket riktigt vara otätt kylarlock. Been there done that
Ji
4
Jimboy
523i -96
det är inte normaltemp på mätaren när de kokar, det är bara normaltemp när de faktist är normaltemp.
Tack för alla svar :)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jodå, systemet är trycksatt i normalfallet och kan koka vid normal temp på mätaren om det saknas övertryck (t.ex om kylarlocket är otätt)
Ji
4
Jimboy
523i -96
Okej, får väll undersöka detta okså då :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.