AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
838

Byta motor till större

Hej!
Funderar på att byta motor i min 518i-92 till en motor från 520i-92 och undrar om man bara behöver byta motorfäste? Måste man byta växellåda också? Besiktingsgubbar märker knappast inget.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Den motor du tänker sätta i är 6 cylindrig och den du har nu har 4 cylindrar. Det är stor skillnad rent utseendemässigt så de på bilprovningen lär inte ha några stora problem att märka ditt motorbyte.
Sant men dom flesta bes gubbar är inte så noga bara att det inte ser trimmat ut, dvs blåa slangar. Jag bes bilen i torsdag och bes gubben tittade lite snabbt under huven och kännde på batteriet om det satt fast.

Men bilen är ju bes i ett år så då kan man ju åka ett år med den lite större motorn

Skulle det gå då? Bara att ändra motorfästen ev växellåda?

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kan inte svara dig på vad du behöver modifiera. Dock vet jag att finns hur mycket e34 som helst att köpa. Sälj din istället och köp en 525 eller 520 istället. Det är inget litet jobb som du kastar ihop på en lördag. Motorstyrning och diverse kabelstammar måste bytas. T.ex. så har du ju 6 spridare som du ska ha styrning till och inte 4. Hade det varit en 520 och du skulle vilja byta till en 525 motor så hade jag inte sagt nåt då det är hästlängder mindre jobb.

// Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.