AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.311

alla möjliga funderingar kring E21 å m20.

sp
30
speedy85
320i e21
hallå, var längen sedan man skrev här nu men hoppas få lite hjälp med följande problem :)

Är det någon som vet om det är nån skillnad på kardarnaxeln på en 320/6-323i med 5 vxl sportlådan och den 5 vxl economy lådan? Kanske om det är nånting med hardyskivan som är annorlunda. Lr är det samma kardarn till bägge lådorna?

Sen en annan fråga ang motronic på m20b25. Om man jämför varvtals sensorerna mellan den gamla och "nya" motorstyrningen. Där på den gamla så sitter sensorn på växellådan och på den nya sitter den vid remskivan och man har en diagonskontakt. Iaf, det är olika ohm på dessa sensorer.

Men kan det vara så att styrenheten ifr den gamla motronicen kan ta emot en signal som kommer ifr en sensor av den nya typen som sitter vid remskivan?
Även om det är annan ohm på grejerna, å utan att nånting går sönder.

Tror det var allt än så längen.
Hoppas nån expert kan hjälpa mig med detta :) Tack på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ETK verkar indikera att det är samma kardanaxel för 5-växlad overdrive och 5-växlad sport. Iallafall för en E21 323i 09/1980 och senare...
Länk

Angående M20B25 vågar jag inte svara. Men är det olika motstånd är det ett tecken på att det finns en anledning för detta.

Det är steget från Motronic 1.0 till 1.1 du tänker på? Har för mig att Motronic 1.0 använder sig av två sensorer och Motronic 1.1 endast av en (vovanför vibrationsdämparen).
sp
30
speedy85
320i e21
Ja se där ja. Så bra!

Var det inte motronic 1.1 och 1.3 som bara användes på bmw? Lr blandar jag ihop dom med nånting annat kanske.

Den äldre motorstyrningen, vilket borde vara 1.1 hade iaf ingen lambda sensor och ingen diagnoskontakt. Sen stämmer det som du sa att det fanns 2 st sensorer, vilka satt mot svänghjulet på växellådan.

Men nu är det så att det inte finns nånstans att sätta dessa sensorer.
Är meningen att denna M20B25 motor ska i en E21 med en växellåda tillhörande E21 där inga fästen finns för sensorer.

Jag har därför köpt en remskiva med tandhjul, fäste för sensor, och sensorn såklart. Alltså grejerna tillhörande motronic 1.3 lr vad det blir. Men det kanske kommer bli så att jag får byta ut hela kablaget och styrenheten mot den "nyare" motronicen. Finns det ingen som kan bekräfta detta? Lr om jag bara kan ansluta sensorn i 1 av dom 2 kontakterna som gick till sensorerna på växellådan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dagens trådlyft...

Motronic 1.0 satt bland annat på tidiga 325i E30 modeller typ mellan 85-87.
Motronic 1.1 användes bland annat på de sena 325i E30 modellerna typ 87-91.
Motronic 1.3 användes från början på tex 535i E34 modellen.

Det var Motronic 1.0 som inte hade någon lambda-sensor kontroll. Motronic 1.0 har dessutom en två-raders 35-pin kontakt istället för den tre-radiga 55-pin kontakt.

Och det är Motronic 1.0 som använder sig av två sensorer ovanför svänghjulet medans 1.1 och 1.3 använder sig av en sensor ovanför vibrationsdämparen.

Så det enklaste och bästa är att du börjar använda 1.1 eller 1.3 systemet - precis som du börjat göra.

Det jag vet är att Motronic 1.0 inte är direkt utbytbart mot 1.1/1.3 så du kan således inte mata in dessa nya varvtal/positions-signaler in i 1.0 systemet. Bäst är att byta ut allt mot ett Motronic 1.1 / 1.3 system. Det är lite jobb men är nog det bästa på längre sikt.

Nu var det ett tag sen - vad har hänt med din M20B25 motor och E21?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.