AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.329

bromslampa lyser, bmw e30

ps
38
psundberg
BMW e34 525ia touring -95
tjenna

min slitage lampa för bromsklossarna lyser och klossarna är fina, så jag tänkte klippa kablarna. Men när jag skulle göra det så hittade jag inga kablar ner till nått av oken, bara bromsslangen och abs givaren som går ner dit:S nån som vet hur jag ska få släckt lampan så jag kan fara och besikta bilen.

bilen är den BMW 325ix touring -89
tacksam för snabba svar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det någon som vet om Bilprovningen har som uppgift att säkerställa att lampan för bromsbeläggen fungerar korrekt?
Om inte så bör du kunna åka in besiktiga din bil oavsett om lampan lyser eller inte. Men jag rekommenderar att du ringer till din station innan och hör dig för.

Annars är det snabbaste lösningen att du temporärt tar bort lampan ur instrumenthuset. Tar bara 2 minuter att göra.

Sen kan du börja leta efter sladden. Du har ju en bromsvarnare per axel. Vänster fram och höger bak, eller höger fram och vänster bak. Lär mig aldrig vilket det är.

Ska se om jag kan hitta någon bild från min 323i E30 där du kan se hur sladdarna är dragna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BTW, eftersom det är varningssignaler så arbetar systemet givetvis med principen att en öppen krets indikerar ett fel.

Klipper du kablarna så har du en öppen krets. Vad du vill göra är att hitta kablarna och tvinna ihop dem.
ps
38
psundberg
jo. men går inga kablar till oket eller alls ner till hjulhust förutom abs och bromsslangen:S så det är de som är skummt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då förstår jag. Om jag minns rätt så ska det gå en kabel vid vänster sida i motorutrymmet och ned till vänster fram (och då är det en sensor vid höger bak). Glömde titta hur det ser ut på min 323i när jag vere nere i garaget idag. Men ska ta mig en titt nästa gång jag är där nere. Tills dess är mitt tips att titta på vänster sida av motorutrymmet och se om det hänger någon lös kabel där (för kabeln till bromsbeläggslitagevarnaren sitter ihop med huvudkabelstammen om jag minns rätt).

Inte omöjligt någon bytt lite saker och inte monterat tillbaka kabeln. Hittar man bara kabeln är det ju enkelt att kortsluta den. Men hittar du ingen kabel vid något av bakhjulen heller?

En 325iX -89:a ska ju definitivt ha bromsbeläggslitagevarnare (alla E30 hade väl det?).
ps
38
psundberg
hittar ingen kabel, den lär ju vara inbakad i kabelstammen. jo den ska ju ha slitagevarnare och lampan lyser ju så den måste ju ha gått av nånstans eller nå. måste man lös men instrumentpanelen för att plocka bort lampan eller kommer man åt med handen under bara?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan ju vara så illa att någon knipsat av den precis där den går in i kabelstammen, men har svårt att se varför man skulle göra så.

Nej, du måste ta ut instrumentklustret och ta loss lampan från baksidan.

Men vad sa din besiktningsstation angående detta?
ps
38
psundberg
har inte besiktat än. ska fixa lite saker först. men inga röda lampor får lysa så det blir väll en tvåa på de skulle jag tro.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, jag tänkte att du ringer till din besiktningsstation nu och frågor om de kommer att anmärka på om lampan för bromsbelägg lyser.

Det är ju synd att lägga tid på att komma runt ett problem som inte är ett problem :-)
ta bort lampan.

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw = Brutall Motor Wagon
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det inte enklare att bara ringa och höra om en lysande bromsbeläggningslampa kommer att ge en 2:a eller inte? De bits inte...

Nu har dock redan psundberg sagt att inga röda lampor får lysa, men kommer det uttalandet någonstans från nätet eller faktiskt från Bilprovningen?

Varför börja rota bland instrumenthuset och lägga tid på det om man inte behöver göra det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur gick det här?

psundberg : Har du kontaktat din besiktningsstation och frågat om de kommer att anmärka på en lysande varningslampa för bromsbeläggslitage? Var har du fått informationen att inga röda lampor får lysa?

Jag tror att de inte får göra detta. Det finns en diskussion kring detta ämne i denna tråden
Länk

Där har Jesperado gett klara svar och för att summera så kan endast en lysande varningslampa för ABS eller motorelektronik/avgasrening orsaka en 2:a (samt kontrollampa för dimbakljus om sådan finns).

En lysande lampa för airbags eller andra lampor skall således inte kunna orsaka en 2:a.

Sen borde man ju vi kunna hitta kabeln till den där slitagevarnaren - kablar kan ju inte bara försvinna :-)

Jag har tagit några kort på hur och var kabeln finns för främre axeln (slitagevarnaren sitter på vänster framhjul). Nu har jag dragit upp kabeln så jag minns inte exakt var den gick ut i hjulhuset men det spelar mindre roll.

Vi börjar i slutet! Såhär ser kontakten ut, två vita kablar med en brun jordkabel (jag har klippt bort kabelskon som sitter där)
Länk

Detta ringlar sig en en ganska tjock gummiliknande kabel ut från hjulhuset och in någonstans på vänstra sidan i motorrummet
Länk
Länk

Kabeln går sedan ihop med ordinarie kabelstam (som innehåller kablar för lampor, torkarmotorer, tutor med mera) precis vid fjäderbenstornet - jag har ringat in det med en röd ring i bilden nedan.
Denna större kabelstam går sedan in under säkringsboxen.
Länk

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. Du borde kunna se någon kabel vid/under säkringsboxen eller sitta någon antydan till kabel runt den röda ringen i bilden ovan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.