|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Eller så är det du som tror att vi anglosaxiskt rättsväsen i Sverige? ------- //Lövet |
|
|
Kapar tråden en smula!! Själv hade jag nästan bestämt mig för att köpa en fabriksny E92 325 LCI, men.. Dels upplevde jag det mycket svårprutat och blev en smula "tjurig" då man tvingas betala fullt pris för de paket man får bra rabatt på till sedan och touring.. Rabattnivån hamnade runt 5%.. Lite smådryga säljare som betonade att man inte kunde pruta på en faceliftad modell och påpekade att "konjunkturen nu vänt".. ?? Och så har jag ju läst och sett med egna ögon om hur dålig finish det är på BMW:s lack.. Och så rostproblemen därtill.. Jag accepterar inte rost på en helt ny bil, eller en några år begagnad heller. Min senaste rostiga bil var en Alfa GTV6 som jag hade ett kort tag oå 90-talets mitt.. Så nog ger skriverier om rost riktigt dålig reklam för ett bolag som BMW och kan säkert avskräcka en och annan spekulant.. Vill inte påstå att det var det enda avgörande för mig, utan det var ovan nämnda prutovilja och det faktum att 450K är mycket pengar för en bil. Men köper jag en ny bil så kräver jag att slippa bekymra mig för rost de närmaste 5-6 åren- det kan väl vara rimligt?? |
|
|
Personligen skulle inte rostproblem oroa mig vid köp av en helt ny BMW. Tycker det verkar vara förhållandevis få rostproblem med e60 och e90. Det var något helt annat med e39 och e46 där de flesta bilar verkar ha utbytta dörrar och luckor. När man som spekulant granskar beggnade e90, som kan vara drygt 5 år gamla, hittar jag inte mycket rostskador. Men visst förekommer det och för den drabbade är det såklart jättetrist. Att det blir en stor sak i Roffas fall beror nog mest på att Roffa är extremt pedant, inget fel i sig, bara ett konstaterande och jag skulle gärna köpa bil av honom. Men hade samma sak drabbat mig hade jag åkt ner till BMW lämnat in bilen och åkt hem i lånebilen och återvänt någon vecka senare och noggrannt inspekter åtgärden. Ser det inte bra ut så får de göra om. Är man ändå orolig för rost och vill åka BMW är det smidigast att köpa nytt och få garantier. |
|
|
Roffa! Jag är helt säker på att AutoPartner gör allt vad dom kan i detta ärende. PS. Du har ju några sändebud i Linköping som kan hålla koll:) DS. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Roffa1 |
StefanL: Jag är helt övertygad om detsamma, jag är verkligen nöjd med det kundvänliga mottagandet jag fått av Autopartner. Tyvärr, så får de ju ej själva bestämma om luckan skall bytas ut. Fick uppgift om igår att det är en norrbagge hos BMW som satt sig på tvären för utbytet av luckan. Hoppas det löser sig. |
|
Ja som alltid så är det en människa bakom vissa beslut. Norrbaggen har kanske jobbat få Fösäkringskassam? Och då finns det bara svart eller vitt. Varför inte ett datorprogram som sköter hans jobb? Byta upp sig? Till vad då? |
|
Roffa1 |
Under dagen har jag besökt MS billack i LKPG. De som utför lite bättre kvalitetslackeringar AutoPartner. Vid mitt besök så kom jag först in i en liten sketen verkstad där det bl,a stod en splitt ny svart BMW 2010 med div lackdefekter från fabrik? på kundbilarnas motorhuvar låg det lösa vassa slippappersrondeller? När jag till slut hittade innehavaren i litet mörkt rum på baksidan, så var han först otrevlig, men efter lite lirkande fick jag med honom ut på gården så han kunde besiktiga min rostskada på bagageluckan. Då lutar sig karln först mot bakflygeln och drar sedan hela kroppen utmed bilen som är full av vasst stendamm? jag säger åt honom 3-4 gånger, likafan drar han sig mot bilen? till slut lyfter jag bort honom. Då säger han att bilen är lackad i NANO lack som tål väldigt mkt nötande innan det blir repor? (vilken jäv%la Idi¤ot) Efter 20 min diskuterande så kommer han fram till att bubblorna har uppkommit av fukt/fett/svett från fabriken? och detta (mojs) ligger placerat mellan grunden och lacken? han låter sedan meddela att kulören Bluewater är näst intill omöjlig att lacka utan stora nyansskillnader han behöver därför mkt god tid på sig för att pröva sig fram genom att först provlacka luckan i flera omgångar för att på så sätt försöka hitta rätt kulör. Vilket han själv tror är omöjligt. Hans egna förslag är att BMW istället beställer hem en helt ny bagagelucka från Tyskland eller plockar av en från en ny salubil. Öppet för synpunkter... |
|
Roffa1: Har ingen kännedom kring MS Billack men det du beskriver hade fått mig att bli tveksam att lämna bilen där. Själv har jag bara bra erfarenhet av BeLaMi Har lackat många bilar där genom åren utan en enda reklamation. Känner även Micke personligen och vet att han skulle plocka fram den bästa gubben vid komplicerade jobb. Hoppas att det kan fixa sig med en ny baklucka från BMW. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Roffa1 |
Stefan: Det är AutoPartner som själva utsett MS billack som efterträdare av BeLaMi. Vet ej om jag har någon annan att välja på. Tycker ärligt talat att hela skiten håller på att spåra ur. Ingen som kan lacka luckan utan viss kulörskillnad och BMW kräver ihärdigt att den gamla luckan skall lackas om. Vilket lär innebära att jag blir utan bil i minst 2-3 veckor under tiden som MS skall provlacka luckan i olika omgångar för att "förhoppningsvis" få fram rätt kulör. Jag trodde att jag köpte mig fri från problem när jag satsade en halv miljon på den nya bilen, men istället får jag dras med rostbubblor och en jävla massa merarbete i form av kontakter med div firmor,osv. Funderar allvarligt på att kontakta media. Typ Vi Bilägare. |
|
Jag vet inte av vilken orsak Autopartner har valt MS men det är något som inte stämmer här. Som jag sa tidigare har jag ingen erfarenhet av MS men mycket god erfarenhet av BeLaMi. Jag ska ta reda på orsaken till bytet i morgon. Det verkar som att man inte är beredd att betala för bra underleverantörer och väl utförda jobb. Vilket är riktigt tråkigt. Det är ju inte grabbarna i Linköping som styr skutan längre. Nanolack??? Lacken är väldigt känslig i början, det har vi som håller på med bildekorer erfarenhet av. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
Verdi |
Man kan ju kanske tänka sig att Roffa kryddade sin berättelse en aning också. :) |
|
Stefan: Belami misslyckades totalt med omlackeringen av taket på min E92 som sagt... Fel färg och damm-noppror på taket :( ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Strunta i omlackeringen. Du kommer bli missnöjd. Bättre med lite rost som inte syns än att leva med en dåligt omlackerad lucka med nyansskillnad (vilket det till 99% blir trots flera omlackeringar)! Du kommer bli sur varje gång du ser bilen - tro mig! |
|
|
Absolut. Strunta i omlackering. Men alternativet ska inte vara att acceptera bilen som den är utan att BMW helt enkelt får fixa fram en ny lucka. Om man gör sig allt detta besvär så tycker man ju att resultatet också ska bli därefter: Länk |
|
|
Vad jag förstår efter att ha läst hela tråden är det inte någonstans konstaterat att det verkligen handlar om rost? Det förefaller ju ganska osannolikt, snarare mer troligt att det är någon form av lackdefekt som uppkommit av smuts etc vid lackeringen. Roffa jag tycker du skall glömma detta och strunta i lackering eller byte av lucka, och i stället njuta av din fina bil istället för att hysteriskt oroa sig för allt som kan hända. Det verkar inte friskt, hur skall du tex hantera stenskott i motorhuv och front som tids nog uppkommer? Min 120d-09 har efter denna vintern blivit totalt blästrad i fronten och har 2 stora stenskott i framrutan, men vad gör det, det är trots allt bara en bil =) BMW CS #5139 |
|
|
Nu har jag inte sett skadan, men som jag föreställer mig den anser jag det inte är ett alternativ att inte åtgärda det på en så fin bil - oavsett om det är rost, svettbubblor, eller vad det än är. För mig är det stor skillnad på skador (t.ex. stenskott) som uppkommer p.g.a. brukande av bilen. Det är oundvikligt och något man får acceptera. Skador som uppkommit p.g.a. någon inte gjort sitt jobb är något helt annat, och det skulle jag heller aldrig acceptera. Roffa, med utlåtandet från lackeraren om hur svårt det vore att få nyansen rätt borde det vara lättare att få till ett byte av luckan? |
|
|
Köper man en ny bil för 500.000 kr ska det banne mig vara perfekt. Inget snack om saken. Håller helt med vonhammock. Om man nu inte kan garantera ett bra utfört jobb måste alternativet bli att få luckan utbytt. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
En ny lucka ska oxå lackas, eller levererar BMW fabrikslackade delar ??? Jag är lite tveksam till den saken. |
|
Roffa1 |
Vid tidigare kontakt med min återförsäljare/reservdelar, så finns det ej möjlighet att beställa hem en färdiglackad lucka från fabrik. Undrar dock om detta verkligen stämmer. Hur/vart kan man själv kolla om det finns möjlighet att beställa eller ej? Någon som vet vart man kan kontrollera detta. |
|
Roffa1 skrev: "Vid tidigare kontakt med min återförsäljare/reservdelar, så finns det ej möjlighet att beställa hem en färdiglackad lucka från fabrik." Det är exakt vad jag fått höra, vilket jag skrivit i ett tidigare inlägg. Om Bluewater skulle vara omöjlig att få till, hur är det då med andra lacker som skiftar nyanser beroende på hur ljuset träffar ytan? Antingen spetsade du lackerarens svar eller så måste du missuppfattat honom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.