|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Om även E9x blir rostbilar hoppas jag att det sprids och blir känt utanför forumet. Potentiella nya BMW kunder som prioriterar bilar som inte rostar i förtid kan därmed välja bort BMW. Dyra premiumbilar ska vara byggda eller anpassade för svenska förhållanden t ex extra rostskyddsbehandling. |
|
|
Förstår att Roffa är riktigt pedant och rädd om sin bil men jag håller med Chris87. Givetvis ska BMW fixa felet och det erbjuder dom sig att göra också. Man kan inte automatiskt kräva en ny lucka om en lackering löser problemet. Hur ska man göra om rost hittas på en taket? Byta kaross? Givetvis måste de också få tillgång till bilen under rimlig tid för att åtgärda skadan. Antar att du får lånebil under tiden? Tycker också det är orimligt att kräva att bilen ska förvaras på speciell plats. Bilen tål att stå ute några dagar (inlåst antar jag). Eller låst i en bilhall. Förstår också att kundansvarig för BMW sverige inte har möjlighet att hantera ärendet med en reklamerad baklucka, det måste den lokala handlaren klara av. Förstår att det känns jättetrist men BMW måste få en rimlig chans. |
|
|
Bara så att alla är med på det så räknas en fackmannamässigt omlackad del som en fullgod ersättning enligt praxis i tingsrätt. Det står också i konsumentköplagen att en näringsidkare har rätt att hantera en reklamation utan oskäliga extrakostnader. Skulle Roffa välja att gå vidare så finns alltså inte så mycket egentligen att luta sig mot. ------- //Lövet |
|
Roffa1 |
BjörnB: BMW har redan försuttit sin 1:a chans att fixa rosten på luckan, detta gjorde de när levereranskontrollen hoppades över. (bilen har ingen stämpel för utförd lev kontroll) Det är bl,a vid lev kontrollen som div,defekter upptäcks och åtgärdas innan bilen går ut till kund. Jag har även återigen varit i kontakt med verkstadschefen hos AP och de undersöker nu om det ev,finns ekonomiska resurser för att byta ut den rostiga luckan. Detta är ju den absolut smidigaste lösningen för alla parter. (vad kostar tex en hyrbil i en vecka) Om bilen senare visar tendens till att rosta på taket, så byter den ägare omgående. Och jag byter till ett helt annat bilmärke;-) Fortsättning följer inom kort.... |
|
Tänkte bara flika in angående Lexus att ni inte skall tro på marknadsföringen. Jag hade en Lexus IS 250, som jag köpte ny i ca fyra år och det var det sämsta bilköp jag någonsin gjort. Ett urval: Massor av barnsjukdomar, många lyckades de aldrig fixa helt. Lexus lyckades vid flertal tillfällen skada inredningen när den var på service (detta fick jag upptäcka själv, fast vissa skador var helt uppenbara). Efter att ha blivit påkörd fick jag under två års tid lämna in den sex, sju gånger innan den blev hyfsat ok (och efter varje gång så lovade verkstadschefen att bilen var som ny... vilket den absolut inte var). Totalt stod den nästan ett år på verkstad. Sista gången den var inlämnad hade de den i fyra (4!) månader för att lyckas lackera den i jämn nyans. Totalt lackerade de om den ca 10 gånger. När jag sammanställde alla problem blev listan 2,5 A4 sidor lång, med liten text. Och som lök på laxen när jag väl fått Lexus att köpa tillbaka den, så glömmer platschefen bort hur avtalet såg ut och påstår (på ett hotfullt sätt) att jag försöker lura honom. Givetvis kan jag bevisa att han har fel och är förvirrad, men får inte ens en ursäkt... Så, sorry för lång OT, men det stör mig att Lexus har sånt kvalitetsrykte när det mest bara är snack. Hoppas det löser sig med rostproblemen, vet hur värdelöst det är att ha en ny fin bil med störande problem... Och köp ingen Lexus bara vad du än gör om du byter märke :) |
|
Roffa1 |
vonhammock: Hahaha...det är nästan komiskt. Har redan funderat lite smått på att byta till just Lexus is250 Tack för varningen;-) |
|
Roffa1, det är inte BMW Sverige som utgör leveranskontroll, därmed kan du inte hålla dem skyldiga. Utan det är din återförsäljare, den som sålde bilen, som skulle ha gjort den kontrollen. Jag kan inte se hur de försuttit sin första chans, de erbjöd att åtgärda problemet fast inte på det sätt som du ville. I själva verket var det ju du som nekade deras första chans, genom att kräva något som du saknar juridisk grund för. |
|
|
Björn: "Hur ska man göra om rost hittas på en taket? Byta kaross?" Jag tycker du ser detta lite ur fel synvinkel, En ny bil SKALL INTE rosta! Varken i taket eller i bagageluckan. Om det uppkommer efter 8-10 år Fine, då kan man ha ovanstående diskussion. Roffa: Stå på dig, på mina E46:or som fått nya karossdelar så har det varit möjligt för verkstan att ta hem ny karossdel och lacka den innan jag lämnat in bilen. Då blir det 1-2 dagar på verkstaden istället för en vecka. Det har dock varit mycket gnissel innan de gått med på att göra så. Länk |
|
Roffa1 |
Chris: Helt rätt att M-bilar i Eskilstuna även dem brustet i sin kontroll av bilen. Enl uppgift från verkstadschefen hos AP så kontrolleras samtliga fabriksnya bilar som ankommer från Tyskland. Några anställa kontrollerar mkt noggrant bilarna 12 timmar innan leverans ut till kund. Fel som upptäcks åtgärdas omgående på plats eller lämnas bort. Så har dock ej skett med min bil. |
| har en e90 2005. och jag undrar om rostskyddsgarantin enbart gäller lacken, eller andra ställen också? | |
|
wendtan: Helt rätt, nya bilar ska absolut inte rosta. Detta är anledningen till att BMW tar sitt ansvar och lackar om luckan i detta fall, givetvis kostnadsfritt då det är ett garantiärende. Fel kommer alltid att finnas på nya bilar, gäller även Volvo fast det kan låta otroligt. Men därmed menar jag inte att man ska godta detta utan låta tillverkaren åtgärda detta på ett fackmannamässigt och fullgott sätt (som jag tycker att en rätt utförd omlackering är). Håller med Roffa om att de brustit i rutinerna om inte lev. kontroll utförts. Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt till slut. |
|
Roffa1 |
Björn: Vad händer med galvet när den gamla luckan skall slipas ren från rostbubblor? När sedan skadan är nedslipad (plåtren) så ska fördjupningen grundas o spacklas. Och efter ett par månader så sjunker spacklingen så sakteliga vart efter den härdas med tiden. |
|
Vad som händer i detalj kan jag inte svara på. Ta upp frågan med BMW/lackeraren. Men gör det på rätt sätt ska det inte behöva vara några problem det är jag helt övertygad om. |
|
Roffa1 |
Oavsett tillvägagångssätt så slipas galvet bort från luckan. Personligen så ser jag detta som en försämring av luckans rostskydd. Det är bl,a därför som BMW nu överväger att byta ut luckan om det finns ekonomiskt utrymme till detta. De lovade att höra utav sig under veckan. |
|
En arbetskamrat till mig råkade ut för något ändå mer osannolikt. Han hade nämligen en spricka i karossen på sin nya bil av stort västsvenskt märke. Och vi pratar inte om något hårstrålikt, utan en ca 10 cm lång och 1mm bred öppning uppe vid taket, alldeles nära A-stolpen! Sprickan hade tydligt funnits på bilen innan lackering, d.v.s. en skada som antagligen uppstått vid plåtpressningen. Hur bilen överhuvudtaget kunnat lämna bandet är en gåta... Nåja. Efter diverse funderande fram och åter hur de skulle göra med bilen så bestämde tillverkaren sig för att han helt enkelt skulle få en ny bil, exakt likadan, vilket han också fick någon månad senare. En årsmodell nyare och inget konstigt avdrag för de mil han hunnit lägga på bilen. Det kallar jag ett seriöst garantiåtagande! Den gamla bilen då? Jo, sprickan svetsades igen, taket lackades om och bilen rullar numera åter på de svenska vägarna, antagligen med ägare som är lyckligt ovetande om bilens tidigare historia... |
|
Roffa1 |
Angående min BMW:s tidigare historik, så har jag redan mailat Magnus om den. Han vägrade dock att överhuvudtaget besvara mailet? han vidarebefodrade det ej ens. Undrar om jag som kund har rätt att få ta del av den historiken som ev, finns? Bilen är ju tidigare förvarad i hamnen under lång tid..innan den levererades till två olika återförsäljare. M-bilar Eskilstuna hade den sist. |
|
Mycket mycket dåligt av Magnus A. Vänd dig till en biltidning typ TekV eller varför inte allas vår Collin eller annan kvällstidning. Det brukar ta skruv. Sen har vi ju Janne Josefsson också. Jag skulle blivit tokig av detta bemötande du fått och agerat som fan!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Måste tyvärr hålla med en del här som säger att du ställer orimliga krav. Om du har en rostig baklucka, och dom erbjuder sig att reparera detta på ett fackmannamässigt sätt så anser inte jag att det behövs diskuteras om att BMW har dålig kundservice. Även om man blir besviken på att ens nya bil har börjat rosta redan, så kan man ju inte ställa orimliga krav. Låt dom lackera om luckan, glöm saken och njut av din bil istället! ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
Roffa1 |
NiKeMan: Om den gamla luckan skall lackas om, så slipas galvet bort bitvis. Sedan kommer vi till de erbjudna förvaringställena där nya bilen skall stå UTAN bagagelucka minst en veckas tid. 1. Ute på kundparkeringen. 2. På bakgården. 3. OBS! i grannhusets "utställningshall" (Citroen) Finns det någon som ser detta som godtagbara alternativ? |
|
Roffa1: Har du varit i Cittrahallen? Ganska mycket större än BMW hallen så det finns gott om utrymme. Det är lugnt. Låt dom fixa med bilen. Och kolla NOGA efter jobbet att inga skavanker har tillkommit. Sen är det ju inte värre än så. Låt DOM oroa sig över sånt istället. Ta en lånebil och åk därifrån och åk o hämta den när den är klar. As simple as that. :) Är det AutoPartner i Linköping som du planerar att lämna in bilen hos? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.