|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
På en bil i den här prisklassen kanske man kan åka till en riktig billackerare och be dem mäta lacktjockleken på utsatt ställe och jämföra med övriga ställen. Finns instrument för det. Då avslöjas ju direkt om det rostskadade stället varit om/hand lackerat. En rätt kalibrerad ABB robot lägger förmodligen ett perfekt jämnt lacklager över hela bilen på fabriken. /L |
|
|
Kan ju vara intressant att mäta som Leffo föreslår. Vill du ta en tur till Ljungsbro så kan jag låna hem utrustning för att mäta lacktjockleken. |
|
Roffa1 |
Hej Björn: Tack för ditt erbjudande, men jag ger istället BMW en chans att byta ut luckan. Skulle det sedan visa sig att bilen börjar rosta på andra ställen, så får de helt enkelt ta tillbaka den. |
Roffa1 |
Uppdatering av rostig E90-2009. Har nu fått besked av BMW Solna samt AP att de ej byter ut min rostiga bagagelucka, den skall istället slipas ren samt lackas? då jag nu vägrar lämna in hela bilen för omlackering, så har Autopartner istället erbjudit sig att först demontera luckan för att sedan lämna bort den på lack. Då undrar jag naturligtvis vart och hur bilen förvaras "utan bagagelucka" under en veckas tid? Svar: vi ställer ut den på kundparkeringen? eller på bakgården, eller så kan vi ev, ställa den i utställningshallen till Citroen?? (så alla kunder kan kladda på den) Tycker detta låter som ett dåligt skämt. Vet ej om jag överreagerar, men jag hade nog förväntat mig en helt ny lucka som levererades när den var färdiglackerad, så att bytet kan ske så smidigt som möjligt för mig som kund. Jag känner ej för att lämna bort min splitt nya bil en vecka ståendes utan bagagelucka. Då får det nog hellre vara. Tacksam för synpunkter... |
|
Va?! De har ju bytt luckor o dörrar upp till 6år på E46 o E39. Då måste de väl förbarma sig över en ny bil som dessutom stått över vintern. Det låter helt sjukt! |
|
|
Samma problem på min. Har hittat en mindre bubbla på bagageluckan på vår E60 som BMW inte byter. Väntar just nu på besked om de vill lacka om den eller inte. |
|
|
Hade det hänt mig så hade jag åkt tillbaka till säljaren, och ställt bilen hos dem tills de hade löst det.. Så det tycker jag du skall göra. Skitlöjligt av BMW att ens diskutera. /Andreas. |
|
|
Tror inte reklamationsrätten medgör att en helt ny lucka skall monteras. Sorgligt när utvecklingen går åt fel håll, men kostnadsbesparingar tär också på kvalitén. Ett ex av ett par hundratusen är dock försumbart. Och du vet inte bilens hela historik, den är trots allt 18m gammal. Sedan ställer jag mig ytterst tveksam till dem som hävdar att varmgarage är dåligt. I fuktigt klimat torde varmgarage vara bäst. Av bilar som jag garanterat vet är parkerade i varmgarage är samtliga i betydligt bättre skick än dito utan (varm)garage. Tycker bilar tappar mkt nybilslukt samt solen sliter på dem. Kallgarage torde vara kansligt för gummipackningar. |
|
|
Det hör visserligen inte hit när tråden belyser problem med E90 modellen,men.. I helgen så inspekterade jag frugans E46a -01 efter ännu en vinter,och denna vinter som varit sparsam med salt etc i vårat län så trodde jag att bilskrället klarat sej bra,men tji fick man.. Maken till skitkvalitet hor BMW får man leta efter för rosten ökar dramatiskt på de mest besynnerliga ställen på bilen. Det verkar tamef..n som om BMW byggt in en termitstack i bileländet ?! Jag/Vi har skött bilen precis som våra tidigare bilar (och dessa har klarat sej bra från rost) men tydligen så har något fuskats och snålats in på de senare av BMW's modeller ? Jag lider stort med Er som drabbats på de nya bilarna Ni tar upp i denna tråd,det är f..n i mej stor skam när BMW tidigare som i mitt fall schabblat med rost-skyddet på en modell och nu tydligen fortsätter eländet på nyare modeller med !! Vet inte om detta skulle hjälpa men ta egna bilder och samla Er alla som drabbats och skicka en gemensam skrivelse till BMW-Sverige till att börja med,och skiter Dom i att svara etc så gå vidare med saken! Som bilägare så satsar man en ansenlig summa i en bil och då skall inte den försvinna av rost i dessa tider inom 10år för då talar man om 70-80tals opel kvalitet igen !? Stå på Er och gör en storanmälan så BMW får börja nysta i detta !! |
|
Roffa1 |
Det stämmer att den garantiansvarige hos BMW i Solna ej bemödar sig att svara enskilda kunder. Jag har själv mailat Magnus ang rosten på min nya bil. Har bif bilder samt ett långt mail ang händelseförlopp,mm, han svarar dock ej själv utan vidarbefodrar i stället mitt mail till min lokala BMW verkstad. Tycker detta s.k kundbemötande verkar aningen svagt och opersonligt. |
Njuren |
men herregud vad jag lider med dig, det mest absurda är ju BMWs bemötande! |
|
Lider med er som råkat ut det här med rost, själv så är min bil också angripen av rost i bakluckan. Det lustiga med det hela är att, allt verkade helt ok fram till februari månad. Sedan så satte rostens fart utav ******* när det blev varmare. Funderar om det lönar sig o åka till återförsäljaren o visa bakluckan. Surt är bara förnamnet..... |
|
|
@Roffa1: Din story verkar vara ett standard-formulär som dessa personer använder sej utav,för jag gjorde lika och jag vet inte vem som då svarade mej med samma sak som i Ditt fall,men det verkar onekligen som detta är vad som händer,och min mek som fick del av detta sa att han i sin tur inte kunde göra mer än kontakta tyskland för svar och detta väntar jag/vi än på efter 2år :S Otroligt dålig,men visst min E46a var vid tillfället 7år gammal men med betydande angrepp av olika art på karossen dock? Men i dessa fall med i Era fall helt nya bilar som drabbats på liknande sätt eller åtminstone början till liknande syndrom,så skall agerandet vara annorlunda tycker man från BMW's sida ... |
|
|
Underligt att BMW vågar handskas så vårdslöst med sitt kvalitetsrykte. Om det raseras kostar det enorma belopp att bygga upp igen. Det borde vara värt ganska många nya bakluckor tycker man... /Erik |
|
| argungu: det finns påtok för många som äger en eller flera BMWs som inte bryr sig om kvalitén, bara de är rätt märke å prislapp.... | |
|
Roffa1: Lite märkligt att inte ens fabriksgarantin täcker det hela...BMW Sverige kanske behöver åka på uppfräschningskurs till kollegerna på Porsche och Lexus för att lära sig hur ett premiummärke bör hantera sina kunder som köper bil för 500kkr? Skall man annars vara peteig så täcker ju rostskyddsgarantin bara genomrostade delar, dvs allt åtagande som BMW tidigare gjort inom garantiperioden har varit ren "goodwill" från deras sida. Det verkar dessvärre som att BMW blivit betydligt kinkigare med detta under senare tid. Men vad jag reagerar på är att inte ens fabriks- eller lackgarantin täcker ärendet?? Har du provat kontakta MA's chef? Dessvärre är ju Sverige inte kännt som hierarkins Mecka men man kan alltid försöka... |
|
Roffa1 |
Kristoffer_L: Har du kanske kontaktuppgift till hans chef ? Det vore iså fall mkt uppskattat. |
|
Under 2007 var jag också varit i kontakt med Magnus eftersom BMW's egna skadeverkstad ute i Bollmora hade tabbad sig något kopiöst i så många olika delar av kedjan att jag var tvungen att kontakta "kundansvarig" på BMW Sverige. Jag har aldrig varait i kontakt med en representant för ett företag som verkade så ovillig att hjälpa kunden som Magnus. Han bara svarade att det var BMW's policy att låta den lokala verkstaden/återförsäljaren hantera ärendet. Nu vet inte jag vilka befogenheter han har, men det känns mycket märkligt som kund att mötas av en axelryckning. Jag kan tillägga att hela historien slutade med att verkstadschefen på BMW Bollmora fick sluta. Nu tror jag inte att det enbart var mitt fall som ledde till, men det var nog droppen som fick bägaren att rinna över. Jag hoppas lite att Magnus låg bakom en del av det förloppet, för det betyder att han iaf. delvis lyssnade. Roffa => Jag råder dig att ta detta ärende skriftligen (brevledes) med BMW en gång till. Hjälper inte det så kan du alltid kontakta konsumentvägledaren i din kommun (om det finns någon). Ger inte BMW med sig, så är det bara att bita i det sura äpplet och lämna iväg bilen. Jag kan som avslutning meddela att jag fick BMW att byta ut min baklucka två gånger inom en 12 månaders period. Första gången pga. lacksläpp, andra gången pga. att den första luckans kitsträng var, i mitt tycke, defekt från fabrik. Detta var inget som BMW godkände särskillt lätt, det var tydligen tvunget att diskuteras på något samrådsmöte eller liknande. Med detta långa inlägg så vill jag berätta att det går att övertyga BMW om att kunden har rätt! :) Mvh/ Niclas |
|
| Ett stort problem är väl i detta fall just att Roffa1 kräver att bagageluckan ska bytas ut mot en helt ny. Det är nog detta som blir störst problem då man inte har rätt att kräva vad som helst. BMW har en skyldighet att åtgärda problemet, men det finns ingenting som säger att de måste byta ut mot en helt ny del istället för att lackera om den befintliga. Utan felet ska åtgärdas på det sätt BMW anser rimligt. | |
|
wdac: ja visst är det många som bara vill ha "rätt märke". Men kvalitetsryktet är ömtåligt. Se bara hur Toyota har ställt till det för sig i USA. Helt plötsligt är det inte rätt märke längre! Så BMW spelar ett högt spel med varumärket när de småsnålar på några goodwill-reparationer. /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.