|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Grandy: Det är mycket möjligt att vissa verkstäder numera "fuskar" med detta, dock vet jag av egen erfarenhet att det är precis tvärtom hos de två BMW verkstäder jag kontaktat tidigare angående plåt/rostlagning. Detta gällde visserligen E39 samt E46 och dess motsvarande problem med bakluckor och motorhuvar. Det är ju egentligen dumt av verkstaden eftersom de ju får betalt av BMW Sverige... Det är ganska fult av BMWverkstaden att bara slipa ned och lacka om en utbytbar karossdel eftersom du inte alls har samma garanti (om man ens har någon) som du får när en karossdel byts ut helt. På utbytta karossdelar hade du åtminstone 2 års garanti tidigare hos BMW, om detta har ändrats eller numera omfattas av den vanliga 12åriga rostskyddsgarantin skall jag låta vara osagt. |
|
|
Jag tror att transportskador som kunden/köparen aldrig får reda på är vanligt tyvärr. Polarn köpte en ny Seat Ibiza -09, när hanskulle hämta den såg han att ena framskärmen var omlackad och att det var en liten buckla på en dörr. Säljaren sa att han inte visste något om det. Säljaren fick snällt beställa hem en ny bil till honom, han vägrade ta den som stod där. |
|
Roffa1 |
Transportskador samt div, småbucklor är en sak för sig, men ROST på en fabriksny s.k premiumbil för 556.000:- är ej acceptabelt. Vet ej om jag törs ha vraket kvar, om ett år kan den ju ha fått omfattande rostskador. All tidigare glädje över nybilsköpet är nu förbytt till sorg:-( |
|
Roffa1: Lite OT, men jag föreslår följande: Ställ på bilen och åk till BMW så de kan lösa problemet. Sen kan du njuta av fyrhjulsdriften och kraften nu när det är den snörikaste vintern på länge. Alla har rätt att ha sin åsikt kring sina bilar - men jag tycker du skall njuta av din bil året runt, den är byggd för det. Uppenbarligen kan bilar påverkas lika mycket oavsett om de körs eller står i garage. /Andreas. |
|
Buspelle |
Håller med siste talare. Omedelbar påställning och iväg till BMW för att klara ut vad detta handlar. Naturligtvis helt orimligt med rostbubblor eller vad nu är på en ny bil. Det är definitivt inget normalt och måste självklart snabbt åtgärdas. |
|
Lite konstigt att man betalar så pass mycket och sedan ställer av bilen. Vad är det för mening att skaffa en sådan bil då. Det är du som äger bilen, inte tvärtom. Så ut med den och lek lite av dig innan du kör den till BMW och kräver att de åtgärdar felet! Inga undanflykter eller bortförklaringar, sånt ska inte få förekomma på en sprillans ny BMW eller någon annan bil för den delen. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Fyy tusan så trist Roffa1!! Har Du inte kontaktat M-bilar ännu? Tycker råden Du får är vettiga- skall luckan bytas måste man ju beställa tid osv på verkstaden.. Vore ju riktigt trist om det blir väntetider i vår när Du vill köra! |
|
Roffa1 |
Jag har redan kontaktat generalagenturen för BMW i Sverige. De har fått info samt bilder på aktuell rostskada. Väntar på svar ang ny lucka. Har även begärt en förklaring till varför min fabriksnya bil rostar direkt efter leverans? |
|
När är bilen tillverkad? Dvs beställde du bilen från fabrik,eller har den stått på en parkering i Helsingborg i 9 månader? Självklart ska bilen klara det, och den är väl isåfall indränkt i vax, men det är ju ändå ett antal månader i närheten av saltvatten. Riktigt tråkigt ivarjefall. Det blir ju meck, även om det säkert löser sig. Man kan ju ha roligare saker för sig än att hämta och lämna bilar till service före eller efter jobbet... |
|
Roffa1 |
FlashGordon: Bilen är tillverkad 2008-10. I trafik första gången: 2009-10-08. Den 1/11-2009 ställdes bilen av för vinterförvaring. (Antal körda mil: 29) En fabriks ny E90 2009 som rostar trots att den aldrig smakat vägsalt? Detta får mig närmast att tänka på Fiat & Alfa Romeo från 1959. Kvalite'n och rostskyddet på dessa nyare E9X bör vara totalt urusel. Tror ej att mitt exemplar är något enstaka undantag. När man kontrollera täckningen/omfattningen av bilens lackering, så saknas det metallicklack i samtliga skarvar vid skärmar samt intill bakrutan, det är bara dimmat svagt med lack. Bilen är ej färdiglackerad. Och detta fusk kallar BMW för Premiumbilar. |
| Enligt Transportstyrelsens hemsida är Roffa1:s bil tillverkad 2008-10. Den har stått lagrad i närmare 1 år innan den togs i trafik första gången. | |
Roffa1 |
Chris: Innan dess har den stått hos M-bilar i Eskilstuna samt M-bilar i Västerås. |
| Jag syftade bara på att den inte tagits i trafik förräns ett år efter att den tillverkats. Det är visserligen ingenting som säger att den inte använts i trafik med gröna skyltar. | |
Roffa1 |
Chris: Klart att bilarna flyttas osv. Vägmätaren visade på avverkade 5km vid leverans. |
| Det är inte så att det är lacksläpp underifrån då? | |
|
Det är inte så konstigt om bilen stått på "lager" länge om den tillverkades i samband med finanskrisens crescendo i OCT -08. BMW hade precis som alla andra tillverkare överfulla nybilslager som inte började nå normala nivåer förrän ca 10mån senare. Flera fabriksnya E91 lagerbilar jag kikade på i somras var i stort sett alla tillverkade Q4 2008. Men för att återgå till tråden så skall ett års förvaring utomhus i en inte spela någon roll. Låga temperaturer är dessutom det bästa för att hålla borta rostprocessen eftersom värme får rosten att gå mycket fortare. |
|
| Är Bmw fortfarande inte helgalvade? | |
|
Det med att det saknas lack i springor mm är intressant, vi fick motorhuv + dörr utbytta på rostskyddsgarantin på en E46 (alltså gjort på BMWs egna lackerare/verkstad) för inte så länge sedan, jag reagerade då precis som du när jag såg att inte lacken var 100 i skarvar etc, ställde frågan om det inte påverkar rostskyddet till olika lackerare jag litar på, och de menade att det inte påverkade rostskyddet så länge den vit-gråa basfärgen som syns under är intakt. men det är inte helt snyggt, det håller jag verkligen med om - det märks om en biltillverkare försöker spara in på lackarbeten! ta tråden om "flake"-lacker med stora apelsinskal på nya E9X som exempel. skittrist! om vi (ni :) ) betalar för premium så ska det inte accepteras. majoriteten av nybilsköparna är tydligen inte särskilt petiga. |
|
| Ang rosten så är jag helt övertygad om att det är ett sorgligt undantagsfall beroende av transportskador och underarbete, absolut inget normalt som var o varannan E90-ägare kan vänta sig. | |
|
Håller med HFR, tror du din bil är ett undantagsfall och att nåt har hänt med din lucka tidigare. Ingen ide' att hetsa upp sig och tro att hela bilen håller på att rosta upp. Sen tycker jag du ska ha din bil i garaget precis så länge din känner för även om den har fyrhjulsdrift och absolut är byggt för att klara en svensk vinter. Sitt lungt i båten och vänta in BMW:s svar. Får du inte felet åtgärdad på rätt sätt kan vi börja jaga upp oss, men vi är inte där än. Men jag är övertygad om att BMW kommer ta sitt ansvar i detta fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.