AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
47.045

Rostbubblor på en ny E90 2009.

Sida 1 av 7
Roffa1
Hej!

Var nere en sväng i garaget för att se till min avställda E90. Efter att ha kollat så ingen garagegranne slagit upp sin bildörr, så går jag sedan till bagageluckan. upptäcker då till min "stora fasa" flera bubblor i lacken, de sitter ovanpå den falsade skarven på själva luckan precis intill bakrutan. Flera bubblor på ett avlångt område av ca 1cm.

Dessa bubblor har ej funnits tidigare, inte kan det väl vara rost? Bilen är aldrig vinterkörd. Den har endast gått 29 mil. (ställde av den i November-09)

Någon som råkat ut för något liknande, vad gör man åt detta elände. Känns inget vidare om nya bilen ska in på lack.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
På e60 är backluckan i plast, det är inte samma på e90 isf lär det ju inte vara rost.
Bayer_Aleks
Ta kort på det och besök BMW direkt för att anmärka det.
Bakluckan är inte i plast på E90.
Kanske bäst att man går ner i garaget och kollar samma ställe.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Roffa1: Min har ju som du och jag pratat om innan gått 20.000 mil och på den finns ingen rost. Ingen idé att köpa nytt med andra ord... ;)

Skämt åtsido: Detta är väl inget att oroa sig för? Bara att ställa på bilen och svänga förbi BMW och rekvirera en ny baklucka inkl. montage. Det är väl lämpligt att göra det nu så du slipper ha bilen inne till våren.
Verdi
Det är ju aningen ironiskt att just du råkar ut för det här. :)
Roffa1
Verdi: Jag är ej det minsta förvånad över att det drabbat just mig;-)

Men den stora frågan är väl varför bubblorna uppkommit, jag kan ej tänka mig att det handlar om rost. Bilen är endast tvättad en gång i min ägo, ej heller vinterkörd. Dessutom bör det ta flera år innan rosten börjar bubbla i skarvarna.

Efter en närmare kontroll, så har jag upptäckt några s.k grodögon i bagageluckans lack, detta skulle kunna tyda på att den tidigare varit omlackad? (innan leverans)
Vet ej om att jag tidigare sett förekomsten av dessa grodögon på fabriksnya bilar.

Visserligen är varmgarage i kombination med vinterkörning på saltade vägar mumma för rosten och gör att rostprocessen går mycket snabbare men i detta fall låter det mer som någon slarvat vid lackeringen på fabriken.

Har mycket svårt att tro det skulle vara rost skulle bildas på en i stort sett fabriksny bil.

Men oavsett vilket lär det gå på lackgarantin så sväng förbi BMW när du ställer på den så skall du se att det löser sig. Sannolikt får du en helt ny lucka till bilen, när jag hade en av mina tidigare BMWs inne på plåtreparation och rostlagning så berättade de att de alltid byter hela karossdelar vid rostskador eftersom de blir enklare och smidigare för dem.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med Kristoffer_L, det är nog bara att åka ner till BMW när du tar fram bilen till våren.

Har mycket svårt att föreställa mig att det skulle bli några problem. Ser det som självklart att de åtgärdar detta. Bilen är ju i det närmaste oanvänd.
På min E90 hade jag bubblor innanför lacken vid skarven på insidan av bakluckan. Ingen rost utan bara lite go fukt som kommit dit. Ny backlucka och ny lack som gick på garantin.

Roffa1
Tack för ert stöd grabbar, hoppas det löser sig med luckan så småningom.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
29 mil!! Wow!! Kör din X-drive!!
Verdi
Hehe. Roffa är den förste jag hör talas om som köper en fyrhjulsdriven bruksbil för över en halv mille och ställer av den över vintern. :)
Roffa1
Verdi: Jag fick fyrhjulsdriften som en ren bonus när jag köpte bilen, inget som jag själv beställt eller har betalat något för. Hade nog hellre varit utan X-driven;-)
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Köpte en ny Audi A4 quattro en gång, de körde jag inte första vintern. Den kostade dock "bara" 335´. =)

Det svider att köra en ny bil på vintern...

MVH Christofer
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Plockade ju ut min 325d Touring förra fredagen.

Idag tändes bränslelampan, och 77 mil har passerat. Av dessa 77 mil så har jag hunnit med 10 mil med biltrailer (och en tung V70 på hälften av dessa 10 mil), hunnit med tre varv på isen utanför Vadstena på vättern (i lugnt tempo ska dock erkännas - men ändå). Och tre tvättar dessutom.

Om jag är nöjd över nya bilen? Gissa! :)

Roffa1: trist att du råkat ut för "rost"... Men är det verkligen rost då? Damm-noppor i lacken? Sväng förbi BMW så snart som möjligt och visa upp det så slipper du ha bilen avställd ivår sen som någon annan skrev också.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Roffa1
NiKeMaN: Dammnoppor kan det ej vara. Det är istället något som jäser under lacken. Några av bubblorna ser ut som avlånga riskorn? (har rest sig någon mm, under lack)
Humöret är verkligen på topp:-(
Undrar just vart det börjar jäsa nästa gång.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Kan det möjligen vara så att din bil råkat ut för en transportskada och att man har lackat om eller bytt bakluckan innan leverans?

Jag vet inte vilken policy BMW har gällande sånt men jag skulle inte bli förvånad om man undanhöll en ny lycklig ägare såna besked så inte glädjen grumlas...
Roffa1
Jonas T: Jag är nog inne på ungefär samma tankebana som dig, misstänker att bagageluckan är omlackad. Underlaget kanske ej var helt rent när den nya lacken lades på. Vet att fettfläckar kan få lacken att lossa/resa sig. Dock så tycker jag det är konstigt att ingenting av bubblorna syntes vid mitt förra garagebesök för 14 dgr sedan.

Bilen står i ett varmgarage (en garagelänga) så portarna öppnas och stängs 20-30 gånger per dag. Detta innebär ju ideliga temperaturväxlingar. Men detta bör väl en premiumbil tåla?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Någonting skumt är det...
Inte f-n ska en bil behöva börja rosta som är ny!!?, oavsett "portöppningar eller ej"...
Vansinnigt dåligt, någonting står inte riktigt rätt till med din bils historik skulle jag säga.

Nee...BMW ska ta detta rostärende "utan knot".

Mvh Janne.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Kristoffer_L Det stämmer inte att bmw alltid byter ut delarna. På E61 har de som regel att ALDRIG bytaut bagageluckorna vid rost/lacksläpp. De slipar ner och lackar om där. Hare själv varit med om det 2ggr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.