AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.418

Vettigt utgångspris på min bil?

pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej på er!

Har nyligen flyttat och iom det så har behovet av bil minskat avsevärt, varför jag nu funderar på att sälja den.

Min fundering är först och främst, sälja nu eller framåt mars?

Min andra fråga: Vettigt utgångspris?

Det är en 318I touring (manuell) som har gått 11350 mil. Bilen är silvergrå met. med svarta manuella läder sportstolar. Har 17´m-fälgar med schysta michelin, samt 16´alufälgar med friktionsdäck (ej BMW original med Savadäck).
Bilen har haft en ägare innan mig och är svensksåld. M-paket saknas. I övrigt är den i ytterst gott skick, helt rostfri och befriad från dörruppslag och dylika otyg. Full servicebok, givetvis!

Tacksam för svar!:)

Mvh/Peter
Själv hade jag tänkt gå ut med 110´, med inräkat prut ner till 100´.
Jag skulle tro att du behöver ett utgångspris en bit under 100' och räkna med ett förväntat slutpris på 80-90'. Jag förutsätter att den har klima, multiratt mm (dvs komfortpaket).

När det gäller 2004 års modell så är första reg.datum ganska viktigt då det kan vara skillnaden mellan att ha rostskyddsgaranti i ytterligare 6 år och inte ha rostskyddsgaranti kvar, vilket datum är din bil registrerad?

// Erik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Sätt utgångspriset till 99k så borde den säljas snabbt, men om du inte har bråttom så prova med 109k?
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Halloj!

Den är registrerad den 30/3 -04, så det är precis i brytpunkten om jag inte missminner mig. Var inne på en värderingstjänst på nätet där den rekommenderar mellan 98-106´, så jag lägger mig nog på 105´och siktar på 95´. Ska försöka kolla om jag kan hitta nån "gröna listan" och göra en avstämning. Ha det gott!

Hejs!
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej rob_t_j72,

Måste ha skrivit meddelandet samtidigt som dig;)

Jag såg din annons, har jämfört med den tidigare. Jag bedömmer bilarna som något sånär snarlikså jag kanske skulle prova på 109´ändå...:) Det enda jag vet säkert är att jag har en bil som jag inte behöver, så försäljningstiden är sekundär....

Tack för svaren btw!:)

Mvh/Peter
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det finns liknande bilar som ligger ute för 95' och inte blir sålda (dessutom med xenonljus) hur tänker du då när du lägger ut den för 105'? Risken är att det blir stendött i telefon.

-------
//Lövet
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Jadu, Lövet var ska jag börja? För det första bollar jag idéer, jag har inte lagt ut någon annons. För det andra så skriver jag att min bil är i ytterst gott skick, med vilket jag menar att det inte är något som behövs åtgärdas. Förvisso, en av bilarna (kom ut den 10/2) har xenon men följande saker skiljer sig också:

Min har hel kofångare bak
Min har helläder
Min har större fälgar

Jag hävdar också bestämt att om man säljer framåt våren så är priserna ofta högre, då bilarna kan visas ur bästa möjliga skick.

En sak förstår jag inte i ditt resonemang:

Kombinationen extremt fin och lägst pris.... Det är ur mitt synsätt urdumt! Hade jag skrivit "finns saker att åtgärda" så anser jag att det betingar ett lägre pris.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ut med bilen på Blocket så kommer du se vad jag menar. Har man inte ett konkurrenskraftigt pris redan från början så ringer inte folk ens.

-------
//Lövet
bj
165
bjorn_h
Volvo V50 1,6d DRIVe -10
Jag får nog tyvärr hålla med Lövet här.
Håller på och säljer min kärra och gick ut med ett pris som var billigast på blocket och telefon var stendöd, först nu när jag börjar ligga nästan 50' under billigaste motsvarande på blocket har det börjat röra på sig och inte ens då är det så jag blir nerringd.
Jag förstår att det inte är riktigt samma prisklass men det verkar lite som det är knepigt att sälja bil nu jämfört med när jag gjorde det sist för 18månader sen och fick mer än jag hade hoppats på privat för min dåvarande bil när jag sålde den till handlare.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Håller också med Lövet....man tror nog att ens egen bil är liiiiite bättre, liiite finare, liiite mer utrustad och är värd liiite mer än alla andras. In med en blänkare och håll tummarna....

Frasse
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej!

Tack för synpunkterna! Vad jag menar med resonemanget är att jag är medveten om att priset kommer gå ner i takt med prutande. Jag hävdar dock att det är fel årstid att sälja i och att det rimligtvis påverkar priset.

Min tanke som jag känner mig mest övertygad om är dock att en FIN bil kan vara direkt avgörande vid en bilaffär i jämförandet mot andra bilar. Hur många här har varit med om att man har åkt och tittat på en "fin"/rostfri/pedantskött bil o.s.v., som i själva verket har varit allmänt risiga? Min är rostfri och i ypperligt skick, fri från skavanker. -Det tror jag kan avgöra en affär.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Peter:

Kan glädja dig med att datumet för den 12-åriga rostskyddsgarantin ändrades till 1/1 -04.

Mvh /Robert
pe
184
peterjarvelid
BMW 318d -13
Hej Robert!

Är det sant?!:) Grymt! Det är ju verkligen värt att känna till!
Vet du om det var länge sen de ändrade?

Ha det bra!

Hejs!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vet inte när den ändrades men vet med säkerhet att alla bilar som plockades ut från och 1/1 04 har 12 års rostskydds garanti.

M3 E30Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur fin bilen är kommer dessvärre inte sälja en 318. Möjligen en mera entusiastbetonad bil men en såpass vanlig bil som E46 styrs främst av andra kriterier, där pris i förhållande till mil är viktigast.

-------
//Lövet
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror tyvärr också det blir tvärdött med ett utropspris på över 99´...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.