|
|
|
|---|---|
|
Talade idag med en verkstadskille som monterade ett monoflexdrag på min bil.Jag frågade honom om vilken olja man ska satsa på vid oljebyte.Hans råd var delsyntet.är det rätt eller fel? Han hade oljefat med Shell 5-40 delsyntet . | |
|
Det här kan man diskutera hur länge som helst. Sök på olja uppe till höger så får du se.... Min rekommendation är helsyntet, det är en kvalitativt sett bättre produkt som tål att köras längre innan smörjegenskaperna försämras. finns säkert 75 andra åsikter. Mvh Asken |
|
| BMW's auktoriserade verkstäder kör helsyntet. | |
|
Eel eller halvsyntet = halvbra. En olja med en del av de bättre egenskaper en helsyntetisk har men billigare. Logiskt sett enkelt, och det är precis så det är. Dessutom ska man komma ihåg att en delsyntet inte betyder 50/50 mineral/syntet. En delsyntet innehåller allt från 5% syntetisk inblandning och uppåt. Namnet "syntet" gör mycket och det vet oljebolagen! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör på Mobils Super S delsyntet, då min verkstadskontakt använder den trots att han har Mobil 1 helsyntet gratis.Jag kör min bil rätt lungt och fint och då räcker det med delsynteten jag byter också var 1000 mil, och det skulle jag göra oavsett oljeval.och vad serviceintervallindikatorn säger. Det viktigaste är en kvalitetsolja av välkänt märke med rätt specar enligt biltillverkarens rekommendationer. MVH Hasso |
|
Håller med om 1000-mila bytet. Enligt min bok/indikator ska olja bytas var 2500 mil!! Gjorde precis ett byte, f*n det är vansinne att köra längre. Visst klarar de nya oljorna långa intervall, men inte hur långt som helst. Känns mest som ett säljargument/besparing på servicekostnad med längre än 1000 mil... Sot eller bensinutspädning i oljan känner kärran inte av, även fast det är en Bmw. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Jag använder alltid helsyntet. Samtidigt gör jag precis som Hasso oljeservice mellan indikeringarna enligt datorn i bilen (ca var 1250:e mil. Det är inte säkert att det är nödvändigt, men det är defenitivt ingen nackdel för motorn! Mvh |
|
| Precis vad jag tänkte.Finns många olika teorier.Tror jag satsar på min verkstadskontakts olja.Shell halvsyntet.Eller är Mobil bättre?????? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ferm.Spelar ingen roll så länge de har samma specar så har de samma smörjande effekt och kvalitet, kan skilja på vissa tillsatser kanske, men ej av nån större betydels.Har själv alltid kört Mobil men skulle lika gärna använda Shell. MVH Hasso |
| Hej! Jag rekommenderar helsyntet, eftersom din bil är lite nyare. Den har t.ex. 24-ventiler vilket vissa säger kräver helsyntetisk olja. Men kolla upp vilken sorts olja du har haft tidigare i bilen, annars kan du få haveri i värsta fall. Själv kör jag MOBIL 1 5W/50 helsyntet olja. Den har körts i min bil sedan den var ny. Jag har dock 12-ventiler :-( Lycka till! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.